Droge en geïrriteerde ogen

LymeLin

Droge en geïrriteerde ogen

Berichtdoor LymeLin » Wo 30 Jan 2019, 20:35

Ik weet niet of mijn vraag hier hoort. Ik maak volgens de oogarts te weinig traanvocht, waardoor ik geirriteerde en soms slecht zicht heb. Ik heb druppels en gel gekregen, maar deze helpen niet. Weet iemand of dit door mijn Lyme kan komen?

meid1988

Re: Droge en geïrriteerde ogen

Berichtdoor meid1988 » Do 31 Jan 2019, 08:06

geen idee of het door de lyme komt

maar mijn vader heeft geen lyme, maar heeft er ook last van
hij kreeg het advies om een warm washand een aantal minuten op je ogen te leggen, zodat het de traanbuis stimuleert.

Moon

Berichtdoor Moon » Do 31 Jan 2019, 23:45

Hi,

Ik heb het ook hoor ;)
Tijd lang vidisic oogdruppels gekregen, maar het verzachte niet echt veel.
Had op een haartje na de diagnose sjogren opgeplakt gekregen :roll:

RoelA

Berichtdoor RoelA » Do 21 Feb 2019, 09:33

Probeer Vitamine A!

Beta caroteen wordt vaak niet voldoende omgezet in Vitamine A en zeker als je een chronische infectie hebt zal je Vitamine A voorraad sterk afnemen. Vertrouw dus niet op beta caroteen!

Ik had zelf onder mee ook last van droge ogen en een combinatie van NAD en NADH met Vitamine A hebben het nu vrijwel compleet doen verdwijnen. NAD en NAD(P)H zijn ook betrokken bij de retinol<->retinal conversie.

Andere mogelijke symptomen van Vitamine A tekort:
- droge schilferige huid
- nachtblindheid
- Immuunproblemen (overactief, autoimmuun, ongereguleerd)
- Tandglazuur problemen (overgevoelige tanden)
- Ontsteking van de darmen (vrijwel alle epitheelcellen in je lichaam krijgen het moeilijk zonder Vitamine A)

Vitamine A is bij zoveel processen betrokken dat het scala aan klachten bij tekort erg divers kan worden en zich ook uitstrekt tot neurologische klachten, groei (celdeling) etc.

In mijn ogen is Vitamine A tekort één van de meest belangrijke tekorten waar vooral Veganisten mee te kampen hebben, maar waar slechts weinig over gesproken wordt. Ik eet zelf ook hoofdzakelijk alleen plantgebaseerd en vertrouwde erop dat de ladingen beta caroteen in mijn dieet meer dan voldoende moesten zijn voor mijn dagelijkse behoefte Vitamine A. Wel die aanname was compleet onjuist dus!

De laatste tijd zie ik erg veel veganisten het dieet opgeven omdat ze gezondheidsklachten ontwikkelen. Achteruitgang van spieren, tanden, darmen, psychische onstabiliteit etc. En dat verdwijnt zodra ze 1 hap vlees eten!? Voor sommigen een reden om compleet over te schakelen naar een carnivorisch dieet en eten ze alleen nog rauw vlees. In mijn ogen is dit natuurlijk onzinnig, maar het benadrukt wel het belang van dierlijk voedsel voor onze behoefte aan de vetoplosbare vitamine zoals vitamine A.
Laatst gewijzigd door RoelA op Do 21 Feb 2019, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Do 21 Feb 2019, 10:53

Oh en als je denkt; ach ik eet al wat vlees en vis zo nu en dan dus ik hoef mij geen zorgen te maken om Vitamine A, pas dan op!

Voordat ik lyme kreeg at ik nog gewoon een standaard dieet met behoorlijk veel vlees en zo nu en dan vis, en toch had ik alle kenmerken van Vitamine A tekort: droge ogen, droge huid, tandglazuur problemen, overgevoelige darmen etc.

Maar sidenote: Later werd bij mij hydrocefalus geconstateerd middels een MRI. Dit heb ik waarschijnlijk van kinds af aan gehad (verder geen last van ondervonden) en wordt potentieel veroorzaakt door een Vitamine A gebrek tijdens de ontwikkeling van de embryo. In mijn geval is er dus een aannemelijk genetische oorzaak voor het tekort aan Vitamine A en dit hoeft dus zeker niet bij iedereen het geval te zijn.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Do 21 Feb 2019, 13:36

De conversie naar Vitamine A gaat als volgt:
Beta Caroteen -> Retinal -> Retinol

In mijn geval wordt het Vitamine A tekort niet zozeer veroorzaakt door de beta-caroteen naar retinal conversie. Dat is wel waar je het zou verwachten. Echter door mijn G6PDD met als gevolg een tekort aan NADPH gaat juist de omzetting van retinal naar retinol niet efficient.

Dus bij G6PDD is het retinal niveau op peil, maar retinol niet. (en meer beta caroteen slikken helpt niet)

De algemene eerste indicatie van Vitamine A tekort is nachtblindheid, en dat wordt veroorzaakt door een Retinal tekort (retinal geeft je ogen de lichtgevoeligheid). Ik had echter geen last van nachtblindheid, maar kennelijk wel alle andere symptomen van een Vitamine A tekort... Nu dat ik erachter ben gekomen dat ik G6PDD heb snap ik waarom...

Over G6PDD zal ik binnenkort een verhaal schrijven op dit forum, want dit is een probleem waar een significant deel van de bevolking en dus ook lymepatienten mee te kampen heeft, maar velen weten niet dat ze G6PDD hebben.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”