Pandora onderzoek

Wetenschappelijke onderwerpen over Lyme-Borreliose, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties. Bij twijfel kies 'Artikelen en Linkjes'.
Sproetje

Re: Pandora onderzoek

Berichtdoor Sproetje » Vr 20 Apr 2018, 19:14

Eus schreef:
Guizen schreef:Lijkt mij op zich een nuttig onderzoek maar waarom staat Bartonella henselae niet tussen de mogelijke ziekteverwekkers? Een ieder die maar enigszins in het Lyme wereldje is ingevoerd weet dat dit in veel gevallen de reden is waarom mensen doodziek zijn en maar niet beter worden.

Dat komt omdat men geen Bartonella aantreft in Nederlandse teken.

https://parasitesandvectors.biomedcentr ... -3305-4-61

De helft van de Nederlandse katten is seroppositief op Bartonella. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... 352256.pdf Hoe ik aan mijn Bartonella gekomen ben? Geen idee! Ik ben als de dood voor katten maar ben wel eens gebeten door een kattenvlooi....

Waarom Bartonella spp en Bartonella H. wel in Poolse teken voorkomen en niet in de Nederlandse blijft een raadsel:
Teken in Polen.pdf
(395.63 KiB) 347 keer gedownload

Of zouden de Nederlandse onderzoekers het slechts bij dat ene onderzoek hebben gelaten en nooit verder hebben gezocht?

Verder heb je: kattenvlooien, die zitten op katten
Hondenvlooien, die zitten op honden
En mensenvlooien, maar die zijn uitgeroeid.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Vr 20 Apr 2018, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Eus

Berichtdoor Eus » Vr 20 Apr 2018, 19:40

Waarom Bartonella spp en Bartonella H. wel in Poolse teken voorkomen en niet in de Nederlandse blijft een raadsel:
Teken in Polen.pdf
(395.63 KiB) 1 keer gedownload

Of zouden de Nederlandse onderzoekers het slechts bij dat ene onderzoek hebben gelaten en nooit verder hebben gezocht?

Wat er in teken zit, dat verschilt per land/klimaat. Zo zitten er in Duitsland in veel teken ook TBV, in Nederland sporadisch aangetroffen. Als je zit wat er in de Poolse teken nog meer gevonden wordt, dan zie je dat er nog meer in voorkomt, wat hier niet speelt bijv. Krim-Congovirus (https://lci.rivm.nl/richtlijnen/virale- ... -de-wereld)

Volgens mij wordt er steeksproefgewijs onderzocht welke ziekteverwekkers men in teken aantreft. En af en toe verschijnt er een wetenschappelijk onderzoek over.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 20 Apr 2018, 19:42

Het is slechts 1 onderzoek mbt Bartonella in Nederland, jaren geleden eens gedaan.

Zegt niet zoveel

Eus je zegt: " Wat er in teken zit, dat verschilt per land/klimaat."

Nu heeft Nederland een gematigd zeeklimaat
En Polen koude winters.

Waar denk je dat deze ziektes in teken het beste zouden kunnen overleven?

Eus

Berichtdoor Eus » Vr 20 Apr 2018, 20:37

Sproetje schreef:Het is slechts 1 onderzoek mbt Bartonella in Nederland, jaren geleden eens gedaan.

Zegt niet zoveel

Eus je zegt: " Wat er in teken zit, dat verschilt per land/klimaat."

Nu heeft Nederland een gematigd zeeklimaat
En Polen koude winters.

Waar denk je dat deze ziektes in teken het beste zouden kunnen overleven?

Nieuwer onderzoek; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3087693/

Teken kunnen in beide landen heel goed overleven, dat is het probleem niet.

Guizen

Berichtdoor Guizen » Za 21 Apr 2018, 07:45

Die twee links verwijzen naar hetzelfde onderzoek, op verschillende pagina's dat dan weer wel.

De uitkomst van de studie is dat er in 1719 Ixodes ricinus teken verzameld voor 2011 (de publicatie van de paper) geen bartonella en rickettsia is aangetroffen. Een significante bevinding? Absoluut. Maar onvoldoende gronden om tot de conclusie te komen "dat er geen bartonella in Nederlandse teken zit".

(Mijn eigen bartonella heb ik aan een dermacentor teek te danken, opgelopen hier in NL.)

Eus

Berichtdoor Eus » Za 21 Apr 2018, 09:22

Guizen schreef:Die twee links verwijzen naar hetzelfde onderzoek, op verschillende pagina's dat dan weer wel.

De uitkomst van de studie is dat er in 1719 Ixodes ricinus teken verzameld voor 2011 (de publicatie van de paper) geen bartonella en rickettsia is aangetroffen. Een significante bevinding? Absoluut. Maar onvoldoende gronden om tot de conclusie te komen "dat er geen bartonella in Nederlandse teken zit".

(Mijn eigen bartonella heb ik aan een dermacentor teek te danken, opgelopen hier in NL.)

Als je veel onderzoeken leest, zul je opmerken dat er steeds gerefereerd wordt naar dezelfde onderzoeken, aangevuld met nieuw onderzoek.

In dit laatste onderzoek; "Nymphs and adult ticks were collected for recent studies between 2006 and 2010 by flagging vegetation at 16 different locations in The Netherland (Table ​(Table1).1). Additionally, questing ticks from all stages were collected from vegetation in Vrouwenpolder in October 2010.".
Je schrijft dat je dit onvoldoende gronden vindt om te concluderen dat er geen Bartonella in teken zit. Als jouw veronderstelling klopt; Een "ieder die maar enigszins in het Lyme wereldje is ingevoerd weet dat dit in veel gevallen de reden is waarom mensen doodziek zijn en maar niet beter worden", zouden er toch minstens een aantal teken met Bartonella gevonden moeten zijn?

Onderzoek naar teken, de besmettingsgraad van Borrelia, de hoeveelheid teken, welke andere ziekteverwekkers er in teken zitten, dat is volgens mij een onderzoek wat continue loopt via de WUR. Maandelijks wordt hiervoor gesleept op vaste trajecten. Zo werd er een paar jaar geleden bekend dat TBE in Nederlandse teken aangetroffen was en niet veel later zijn er ook twee patiënten (1 Utrechtse Heuvelrug en 1 Salland) met TBE geïdentificeerd.

Interessant dat je besmet raakte met Bartonella door de beet van een Dermacentor-teek. Ten eerste omdat ook Bartonella niet aangetroffen werd in Dermacentor teken en ten tweede omdat een mens niet gastheer van eerste keuze is van een Dermacentor. Naar Dermacentor teken is veel onderzoek, check tickbuster onderzoek. Hierin werden ruim 41.000 verschillende soorten teken uit Nederland onderzocht.

Nog steeds kunnen er teken opgestuurd worden van honden en katten ivm onderzoek van prof. Jongejan via de Bayer Tekenscanner app.

Schermafbeelding 2018-04-21 om 09.16.21.png
Tickbusters
Schermafbeelding 2018-04-21 om 09.16.21.png (62.85 KiB) 9514 keer bekeken

Josie

Berichtdoor Josie » Wo 25 Apr 2018, 16:31

Bedankt voor de info Eus.
Ik was ook zelf nog even gaan zoeken op pubmed (op zoekopdracht "bartonella ticks netherlands"), en zag dat er in het verleden (1999) wel degelijk bartonella in Nederlandse teken is aangetoond, zelfs 70% van de teken bleek besmet. Alleen in een paar recentere studies die ik tegenkwam is dit niet opnieuw aangetoond. Er werd bij deze studies een andere testmethode gebruikt. Is het dan werkelijk zo dat er nu geen bartonella in teken zit?

Mij persoonlijk maakt het niet uit waar ik mijn bartonella van heb, ben gebeten door zowel teken, vlooien, honden, katten, you name it.

De studie uit 1999 (van het RIVM) waarbij bartonella werd aangetoond:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC85121/
J Clin Microbiol. 1999 Jul; 37(7): 2215–2222.
PMCID: PMC85121
PMID: 10364588
Detection and Identification of Ehrlichia, Borrelia burgdorferi Sensu Lato, and Bartonella Species in Dutch Ixodes ricinus Ticks
Leo M. Schouls,* Ingrid Van De Pol, Sjoerd G. T. Rijpkema,† and Corrie S. Schot

In more than 70% of the ticks 16S rRNA gene sequences for Bartonella species or other species closely related to Bartonella were found.

Een recentere studie uit 2014 waarbij een andere testmethode werd gebruikt en geen bartonella werd aangetoond:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25120960
Front Cell Infect Microbiol. 2014 Jul 29;4:103. doi: 10.3389/fcimb.2014.00103. eCollection 2014.
High-throughput screening of tick-borne pathogens in Europe.
Michelet L1, Delannoy S2, Devillers E1, Umhang G3, Aspan A4, Juremalm M5, Chirico J5, van der Wal FJ6, Sprong H7, Boye Pihl TP8, Klitgaard K8, Bødker R8, Fach P2, Moutailler S1.

Hier is een tabel uit die studie te zien van de onderzochte en aangetroffen pathogenen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... objectonly

Josie

Guizen

Berichtdoor Guizen » Do 19 Jul 2018, 15:01

Brucella en tulemaria worden niet meegenomen in zowel het afgeronde tickbuster project als het nieuwe pandora onderzoek. Toch vreemd dat die een paar honderd kilometer verderop in Engeland wel op de radar staan, http://www.bristoluniversitytickid.uk/p ... 1CJ-LiYOM8

Uiteraard juich ik gedegen nieuw onderzoek toe maar door niet alles mee te nemen blijft er altijd twijfel en ruimte voor discussie.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 30 Aug 2018, 10:25

Josie schreef:Bedankt voor de info Eus.
Ik was ook zelf nog even gaan zoeken op pubmed (op zoekopdracht "bartonella ticks netherlands"), en zag dat er in het verleden (1999) wel degelijk bartonella in Nederlandse teken is aangetoond, zelfs 70% van de teken bleek besmet. Alleen in een paar recentere studies die ik tegenkwam is dit niet opnieuw aangetoond. Er werd bij deze studies een andere testmethode gebruikt. Is het dan werkelijk zo dat er nu geen bartonella in teken zit?

Mij persoonlijk maakt het niet uit waar ik mijn bartonella van heb, ben gebeten door zowel teken, vlooien, honden, katten, you name it.

De studie uit 1999 (van het RIVM) waarbij bartonella werd aangetoond:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC85121/
J Clin Microbiol. 1999 Jul; 37(7): 2215–2222.
PMCID: PMC85121
PMID: 10364588
Detection and Identification of Ehrlichia, Borrelia burgdorferi Sensu Lato, and Bartonella Species in Dutch Ixodes ricinus Ticks
Leo M. Schouls,* Ingrid Van De Pol, Sjoerd G. T. Rijpkema,† and Corrie S. Schot

In more than 70% of the ticks 16S rRNA gene sequences for Bartonella species or other species closely related to Bartonella were found.

Een recentere studie uit 2014 waarbij een andere testmethode werd gebruikt en geen bartonella werd aangetoond:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25120960
Front Cell Infect Microbiol. 2014 Jul 29;4:103. doi: 10.3389/fcimb.2014.00103. eCollection 2014.
High-throughput screening of tick-borne pathogens in Europe.
Michelet L1, Delannoy S2, Devillers E1, Umhang G3, Aspan A4, Juremalm M5, Chirico J5, van der Wal FJ6, Sprong H7, Boye Pihl TP8, Klitgaard K8, Bødker R8, Fach P2, Moutailler S1.

Hier is een tabel uit die studie te zien van de onderzochte en aangetroffen pathogenen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... objectonly

Josie

Professor Perronne vindt met nieuwe generatie sequence testen WEL Bartonella in (ik meen Ixodes Ricinus) teken in Frankrijk; zou het misschien aan de gebruikte testtechniek kunnen liggen?
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Di 02 Apr 2019, 15:33

29 jaar na dato....
Chronic Lyme Disease and Co-infections: Differential Diagnosis

Abstract
In Lyme disease concurrent infections frequently occur. The clinical and pathological impact of co-infections was first recognized in the 1990th, i.e. approximately ten years after the discovery of Lyme disease. Their pathological synergism can exacerbate Lyme disease or induce similar disease manifestations.

Bron: NCBI, lees meer

Is het niet zo dat ILADS wereldwijd al decennialang aanwezige co-infecties van Lyme patiënten adequaat aftest en meebehandelt zodat Lyme patiënten een gerede kans maken om beter te worden en vervolgens een menswaardig bestaan kunnen leiden?

Waarom moet perse het wiel opnieuw worden uitgevonden en ten koste van wat en wie dan precies, als ik vragen mag?

Gaat het onderzoek over acute co-infecties of persisterende co-infecties?
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Terug naar “Wetenschap”