Roxy schreef:@Urbanized,Niet goed en gevarieerd eten gaat op een gegeven moment problemen geven voor de gezondheid. Het proberen op te lossen met het gebruiken van multivitamines of supplementen is niet de juiste optie omdat het de gezondheid niet verbetert. Het is herkenbaar toen ik erg ziek was lukte het mij ook niet goed om gezond en gevarieerd te eten. Goed dat je daar nu verandering in brengt!Urbanized schreef:Ik heb lange tijd op onregelmatige tijden gegeten. Dit geldt met name voor avondeten. Lunchen deed ik zelden. Ook at ik niet zo vaak fruit en zo. Dus ja, van gevarieerd eten kun je niet spreken. Nu probeer ik daar wel verandering in te brengen en eet/drink ik, zoals je aangeeft, vaker vis, melk, echte boter, eieren. Daarnaast ook begonnen aan noten, zoals walnoten, amandelen en dergelijke.Mensen worden misleid omdat mensen denken dat de producten die in de supermarkt te koop zijn waar toegevoegde vitamines in zitten goed zijn voor de gezondheid maar dat is juist niet het geval.Urbanized schreef:Maar kun je de pseudo vitamines onderbouwen en dat daarmee mensen misleid worden?
De onderbouwende informatie heb ik gekregen van de internisten die werkzaam zijn in het B12 instituut Rotterdam en waar een Research groep met wetenschappers/onderzoekers aan is verbonden; Bron https://b12-institute.nl/2019/07/05/int ... ineconfer/ en Bron https://b12-institute.nl/research-publi ... rch-group/Bron; https://b12-institute.nl/2018/05/30/31- ... ega-dieet/ Een paar zaken in vogelvlucht:
- Cobalamine (Vitamine B12) is, naast het foliumzuur, essentieel voor de DNA synthese en aanmaak van rode bloedlichaampjes en een gezond zenuwstelsel. Gevolgen van een tekort kunnen van mild tot ernstig zijn.
- Cobalamine zit alléén in dierlijke producten, dus ook niet in algen en wier! Daar zit alleen pseudo-B12 in, die moleculair líjkt op vB12 maar die daardoor wel de goede receptoren bezet houden. Ergo: Bij een onderliggend B12 absortie probleem werkt het averechts.
- Onvoldoende biologische beschikbaarheid van cyanocobalamine bij gebruik als aanvullend supplement
- B12 waarden gaan vals omhoog bij orale suppletie van B12. Werking van orale suppletie op klinisch beeld is onvoldoende wetenschappelijk in kaart gebracht.
- Het niet herkennen van klachtenbeeld van B12 deficientie.
- Hoewel er een verschil is in een VEGAN en Vegetarisch dieet, waarbij men bij het laatste dieet nog wát aan dierlijke producten neemt, kun je ook met een vegetarisch dieet net onvoldoende B12 binnenkrijgen en klachten gaan ontwikkelen.
Heeft het bij jou grote nut gehad nu je gevarieerder eet?
Ik heb de links even doorgenomen maar zie geen verwijzing naar pseudo vitamines. Trouwens, geldt het enkel voor B12 of alle toegevoegd vitamines in (supermarkt) producten? Geldt dit ook voor (multi) vitamine supplementen? Vallen die ook onder pseudo? En what about vitamines van de apotheek? Ik bedoel als je het, om een of andere reden, niet via de voeding kunt aanvullen moet je toch ergens anders vandaan halen?
Trouwens, van dat algen/wier: was van plan om Chlorella/Spirulina the proberen, maar nu ik dit allemaal lees...