Teek knieholte lang geleden

RoelA

Re: Teek knieholte lang geleden

Berichtdoor RoelA » Ma 30 Dec 2019, 19:30

Ik bedoel natuurlijk niet dat je het dure supplement moet nemen, maar wellicht is het eten van waterlinzen een prima veganistisch alternatief voor B12.

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Za 11 Jan 2020, 16:21

Urbanized schreef:Dus kortom, gewoon gezond en gevarieerd eten van natuurlijke producten.

Ik ga maar weer eens een afspraak maken met de huisarts met de volgende vragen:

- Vraag waarom er niet aan de bel getrokken is bij mijn vitamine D waarde van 20.

- Aanvraag Lyme test Innatoss

- Mijn opgezette lies bleek, na vandaag bij radiologie te zijn geweest, geen liesbreuk. Wat is het dan wel?

- Vraag hoe het komt dat mijn ogen ontstoken beginnen te geraken.

- vraag waarom mijn processus xiphoideus swelling gezakt is, maar nog steeds voelbaar is.

Inmiddels bij de HA geweest ivm de lies en vitamine D gebrek. In 10 minuten tijd kun je weinig zaken bespreken. Maar goed, volgens de HA zou ik een soort van beginnende liesbreuk hebben, terwijl de radioloog zei dat ik geen liesbreuk heb. Tja, wat is het nou?

Voor de vitamine D gebrek kon ik supplementen kopen van 20 ug.

Sinds vrijdag wakker geworden met nekpijn. Het werd geleidelijker erger. Momenteel kan ik mijn nek iets naar naar links draaien maar zeker niet naar rechts want dan verga ik van de pijn. Kin op de borst lukt nog wel. Het is aan 1 kant, rechts achter bovenin de nek/hoofd. Het lijkt enigszins op zware spierpijn na sporten. Voor zover ik weet heb ik niets geks gedaan en juist rustig aan gedaan. Kan zijn door een verkeerde slaaphouding want heb enigszins hoge kussen. Maar aan andere kant, daar slaap ik al maanden op. Waarom zou ik daar nu pas laat van krijgen? Of misschien teveel mobiel gebruik?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 11 Jan 2020, 18:22

@Urbanized,
Urbanized schreef:Voor de vitamine D gebrek kon ik supplementen kopen van 20 ug.
De huisarts heeft geen medische kennis van vitamine D tekort/deficiëntie en heeft jou een verkeerd advies gegeven. En brengt de huisarts daarmee jouw gezondheid in gevaar. Pilletjes van de Trekpleister, Kruidvat etc van 20 ug gaan je niet helpen.
De vitamine D bloedwaarde van 20 betekent een ernstige vitamine D deficiëntie. Je hebt vitamine D capsules met een hoge dosering nodig dat op recept verkrijgbaar is bij de apotheek https://www.apotheek.nl/medicijnen/vita ... rkrijgbaar

UMCG Laboratoriumgeneeskunde vitamine D referentiewaarden; Bron https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/ ... ijzer.aspx
Referentiewaarden
Advieswaarden volwassenen:
Deficient < 25 nmol/L
Insufficient 25 - 50 nmol/L
Hypovitaminose D 50 - 80 nmol/L
Sufficient > 80 nmol/L
Grote kans op toxiciteit > 500 nmol/L
Informatie NVKC; Bron https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=319
De test
Wanneer wordt deze test gedaan?

Verwante testen: calcium, fosfaat, PTH, magnesium

De dokter vraagt een vitamine D-bepaling aan voor patiënten met een abnormaal calciumgehalte in bloed of voor patiënten met klachten die horen bij vitamine D-tekort zoals: bij kinderen met misvormde en zwakke botten en bij volwassenen met zachte botten of gebroken botten (osteomalacie). Verder is er een indicatie bij onbegrepen spierzwakte. Voor zwangeren is het zeer belangrijk om een goede vitamine D spiegel te hebben in verband met de skeletvorming van het ongeboren kind, het voorkomen van spierzwakte en calciumtekort bij de pasgeborene en mogelijk het voorkomen van een aantal auto-immuun ziekten.

De dokter vraagt de test ook aan voor patiënten waarbij het vermoeden bestaat dat zij een teveel aan vitamine D hebben als gevolg van een ziekte zoals sarcoïdose en sommige lymfomen.

De omzetting van de niet-werkzame 25-hydroxy vitamine D in werkzaam 1,25-dihydroxyvitamine D wordt geregeld door PTH. De dokter kan PTH laten meten om de oorzaak van een tekort aan werkzaam vitamine D te achterhalen.

Bij patiënten die vitamine D, calcium, fosfaat of magnesium toegediend krijgen, laat de dokter soms vitamine D testen om te kijken of de therapie werkt.

De dokter laat ook wel vitamine D bepalen bij mensen bij wie er een grotere kans is dat ze slecht vitamine D opnemen via hun darmen. Voorbeelden van zulke ziekten zijn taaislijmziekte (cystic fibrose) en de ziekte van Crohn.
Verlaagd:
Een laag vitamine D in de niet-werkzame vorm (25-hydroxy vitamine D) duidt op een vitamine D-tekort. Dit kan worden veroorzaakt door te weinig zonlicht, onvoldoende opname via de voeding of slechte opname vanuit de darmen. Een laag vitamine D in de werkzame vorm (1,25-dihydroxy vitamine D) kan ontstaan bij nierziekten.

Het gebruik van sommige medicijnen tegen epilepsie kan leiden tot een minder goed functionerende lever waardoor deze minder vitamine D aanmaakt. Een te lage magnesiumwaarde kan leiden tot een verlaagde calciumwaarde. Het lichaam kan dit niet herstellen met behulp van vitamine D en bijschildklierhormoon (PTH). Na toediening van magnesium en calcium wordt de regulatie weer hersteld.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Zo 12 Jan 2020, 15:33

Hoi Roxy,

Dank voor je advies.

Ik ga het voorleggen aan mijn huisarts om D op recept te krijgen.

Ik gebruik geen enkele medicijn dus daar kan de onvoldoende opname niet aan liggen. Ik ben wel van buitenlandse origine (getinte huid) dus in combinatie met onvoldoende zonlicht zou dat de oorzaak kunnen zijn. De arts zei ook dat ik eigenlijk het gehele jaar D moet slikken en niet alleen tijdens de donkere dagen.

Wat mijn nek betreft:

Gisteravond magnesium olie, en een warmtepleister gekocht. Eerst de olie op m'n nek aangebracht en half uur later ongeveer de pleister erop geplakt. Daarna een sjaal eromheen. Ik weet nu niet of bovenstaande hulpmiddelen de oorzaak zijn, maar de klachten zijn aan het verdwijnen! Dat lucht heel erg op, moet ik zeggen.

Wat de ontstoken ogen betreft:

Het strontje op de ooglid is zo goed als weg. Dit geldt ook voor de roodheid van de ogen. Ik zie binnenin de hoek nog wel een soort opgezette randje lopen om mijn oogbol heen. Ik heb soms een branderig gevoel, ook het gevoel alsof er zand in zit. De huisarts heeft er niets tegen gedaan. Misschien hoort dat ook wel zo?

Hier een foto, toen de ogen nog relatief ontstoken waren:

20200112_145348_compress74.jpg
20200112_145348_compress74.jpg (437.87 KiB) 6781 keer bekeken

Roxy schreef:@Urbanized,
Urbanized schreef:Voor de vitamine D gebrek kon ik supplementen kopen van 20 ug.
De huisarts heeft geen medische kennis van vitamine D tekort/deficiëntie en heeft jou een verkeerd advies gegeven. En brengt de huisarts daarmee jouw gezondheid in gevaar. Pilletjes van de Trekpleister, Kruidvat etc van 20 ug gaan je niet helpen.
De vitamine D bloedwaarde van 20 betekent een ernstige vitamine D deficiëntie. Je hebt vitamine D capsules met een hoge dosering nodig dat op recept verkrijgbaar is bij de apotheek https://www.apotheek.nl/medicijnen/vita ... rkrijgbaar

UMCG Laboratoriumgeneeskunde vitamine D referentiewaarden; Bron https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/ ... ijzer.aspx
Referentiewaarden
Advieswaarden volwassenen:
Deficient < 25 nmol/L
Insufficient 25 - 50 nmol/L
Hypovitaminose D 50 - 80 nmol/L
Sufficient > 80 nmol/L
Grote kans op toxiciteit > 500 nmol/L
Informatie NVKC; Bron https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=319
De test
Wanneer wordt deze test gedaan?

Verwante testen: calcium, fosfaat, PTH, magnesium

De dokter vraagt een vitamine D-bepaling aan voor patiënten met een abnormaal calciumgehalte in bloed of voor patiënten met klachten die horen bij vitamine D-tekort zoals: bij kinderen met misvormde en zwakke botten en bij volwassenen met zachte botten of gebroken botten (osteomalacie). Verder is er een indicatie bij onbegrepen spierzwakte. Voor zwangeren is het zeer belangrijk om een goede vitamine D spiegel te hebben in verband met de skeletvorming van het ongeboren kind, het voorkomen van spierzwakte en calciumtekort bij de pasgeborene en mogelijk het voorkomen van een aantal auto-immuun ziekten.

De dokter vraagt de test ook aan voor patiënten waarbij het vermoeden bestaat dat zij een teveel aan vitamine D hebben als gevolg van een ziekte zoals sarcoïdose en sommige lymfomen.

De omzetting van de niet-werkzame 25-hydroxy vitamine D in werkzaam 1,25-dihydroxyvitamine D wordt geregeld door PTH. De dokter kan PTH laten meten om de oorzaak van een tekort aan werkzaam vitamine D te achterhalen.

Bij patiënten die vitamine D, calcium, fosfaat of magnesium toegediend krijgen, laat de dokter soms vitamine D testen om te kijken of de therapie werkt.

De dokter laat ook wel vitamine D bepalen bij mensen bij wie er een grotere kans is dat ze slecht vitamine D opnemen via hun darmen. Voorbeelden van zulke ziekten zijn taaislijmziekte (cystic fibrose) en de ziekte van Crohn.
Verlaagd:
Een laag vitamine D in de niet-werkzame vorm (25-hydroxy vitamine D) duidt op een vitamine D-tekort. Dit kan worden veroorzaakt door te weinig zonlicht, onvoldoende opname via de voeding of slechte opname vanuit de darmen. Een laag vitamine D in de werkzame vorm (1,25-dihydroxy vitamine D) kan ontstaan bij nierziekten.

Het gebruik van sommige medicijnen tegen epilepsie kan leiden tot een minder goed functionerende lever waardoor deze minder vitamine D aanmaakt. Een te lage magnesiumwaarde kan leiden tot een verlaagde calciumwaarde. Het lichaam kan dit niet herstellen met behulp van vitamine D en bijschildklierhormoon (PTH). Na toediening van magnesium en calcium wordt de regulatie weer hersteld.

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Ma 13 Jan 2020, 23:54

Ik krijg alsnog vitamine D, in vorm van een stootkuur: Eerste 6 weken, 1ml drank met 25000IE. Daarna 1x per week 5600IE. Waarom ik dit niet direct kreeg is mij een raadsel. Het kan toch niet zo zijn dat een patiënt de verantwoordelijk van de huisarts op zich moet nemen om dezelfde arts over te halen een recept uit te schrijven.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 14 Jan 2020, 15:17

@Urbanized,
Dat is goed nieuws! Wat heeft de huisarts van gedachten doen veranderen? Het is belangrijk om bij de behandeling met de drank en de capsules de vitamine D bloedwaarde regelmatig te laten controleren zodat je weet of de vitamine D bloedwaarde gaat stijgen en tussen de 80 -100 komt te zitten en niet boven de 100 gaat komen.
Ook de calcium waarde moet daarbij worden gecontroleerd; Bron https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=319 en https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=172
Lees ook goed de informatie in de bijsluiters drank; Bron https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h109397.pdf en capsules; Bron https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h118130.pdf
Houd er rekening mee dat als je een lange tijd (jaren, of van geboorte) een vitamine D tekort hebt gehad dat het een tijd kan duren voordat je verbetering krijgt van de klachten die het gevolg zijn van het vitamine D tekort. Klachten; Bron https://benferol.nl/vitamine-d-tekort/h ... ehandelen/ en Bron https://www.gezondheidsnet.nl/vitamines ... e-d-tekort

Via de huisarts is het goed om een Botdichtheidmeting (DEXA-scan) te vragen. De botdichtheid/botmassa is eenvoudig vast te stellen door een DEXA-scan (botdichtheidsmeting). De scanners zijn in vrijwel ieder Ziekenhuis en in sommige Diagnosecentra aanwezig. Hierbij wordt de hoeveelheid mineralen in het bot (botdichtheid of botmassa) van de heup en wervels gemeten. Het gebeurt met een soort röntgenapparaat maar de straling waaraan je tijdens het onderzoek wordt blootgesteld is erg laag. Het onderzoek duurt ongeveer 15 tot 20 minuten.

De botdichtheid wordt uitgedrukt in de T-score. Hoe lager de botdichtheid hoe groter de kans op een botbreuk:
T-score tussen de +1 en -1: er is geen probleem.
T-score tussen de -1 en -2,5: osteopenie (verminderde botmassa)
T-score -2,5 of lager: osteoporose
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Di 14 Jan 2020, 22:16

Hoi Roxy,

Geen idee wat het hem heeft doen besluiten, maar dat is pas genomen nadat ik 'm een bericht heb gestuurd en erom vroeg. Trouwens bij de D waarde op de uitslag staat niet 20, maar <20. Betekent dat de waarde zelfs onder de 20 is?

Ik heb in totaal 6 ampullen van 25000 IE en 12 van 5600 IE. Elke week moet ik dan 1 ampul nemen. Krijg ik er geen overdosis van? Vrees ook wel een beetje de eventuele bijwerkingen.

Wanneer denk je dat de hercontrole kan plaatsvinden? Ik zat te denken om dan een algehele vitamine/mineralen check aan te vragen. Probleem is wel dat ik een maand terug multivitamines gebruikt heb en ben nog aan de sojamelk. Drink er niet veel van, maar toch.

Het andere advies kan ik wel aangeven bij m'n ha, maar als betwijfel of er wat mee gedaan gaat worden. Misschien tijd voor een overstap naar een ander...

Nog bedankt voor de links, die ga ik nog doornemen. En je overige info blijft hier toch staan, dus kan ik het nog altijd raadplegen.

Dat is goed nieuws! Wat heeft de huisarts van gedachten doen veranderen? Het is belangrijk om bij de behandeling met de drank en de capsules de vitamine D bloedwaarde regelmatig te laten controleren zodat je weet of de vitamine D bloedwaarde gaat stijgen en tussen de 80 -100 komt te zitten en niet boven de 100 gaat komen.
Ook de calcium waarde moet daarbij worden gecontroleerd; Bron https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=319 en https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=172
Lees ook goed de informatie in de bijsluiters drank; Bron https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h109397.pdf en capsules; Bron https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h118130.pdf
Houd er rekening mee dat als je een lange tijd (jaren, of van geboorte) een vitamine D tekort hebt gehad dat het een tijd kan duren voordat je verbetering krijgt van de klachten die het gevolg zijn van het vitamine D tekort. Klachten; Bron https://benferol.nl/vitamine-d-tekort/h ... ehandelen/ en Bron https://www.gezondheidsnet.nl/vitamines ... e-d-tekort

Via de huisarts is het goed om een Botdichtheidmeting (DEXA-scan) te vragen. De botdichtheid/botmassa is eenvoudig vast te stellen door een DEXA-scan (botdichtheidsmeting). De scanners zijn in vrijwel ieder Ziekenhuis en in sommige Diagnosecentra aanwezig. Hierbij wordt de hoeveelheid mineralen in het bot (botdichtheid of botmassa) van de heup en wervels gemeten. Het gebeurt met een soort röntgenapparaat maar de straling waaraan je tijdens het onderzoek wordt blootgesteld is erg laag. Het onderzoek duurt ongeveer 15 tot 20 minuten.

De botdichtheid wordt uitgedrukt in de T-score. Hoe lager de botdichtheid hoe groter de kans op een botbreuk:
T-score tussen de +1 en -1: er is geen probleem.
T-score tussen de -1 en -2,5: osteopenie (verminderde botmassa)
T-score -2,5 of lager: osteoporose

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Wo 15 Jan 2020, 11:07

Vandaag mijn eerste ampul genomen.

Ik heb gelezen dat vit. D een belangrijk rol speelt bij oa het immuunsysteem. Sterker nog, D zou de killercellen activeren om binnendringers aan te vallen. Is de D overmatig laag, dan zouden deze killercellen niet tot weinig activatie ondervinden. Dit zou ook een rol spelen bij vit. B12.

Zou het kunnen dat de klachten te danken zijn aan vit. D gebrek:

- ontstoken ogen
- nekpijn (inmiddels verholpen met magnesium olie, althans dat vermoed ik)
- bleekheid onderaan nagels, waarbij de halve maantjes nog alleen een klein beetje te zien zijn op de duimen.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 15 Jan 2020, 15:49

@Urbanized,
Urbanized schreef:Geen idee wat het hem heeft doen besluiten, maar dat is pas genomen nadat ik 'm een bericht heb gestuurd en erom vroeg. Trouwens bij de D waarde op de uitslag staat niet 20, maar <20. Betekent dat de waarde zelfs onder de 20 is?
<20 (< is kleiner dan) en betekent dat de waarde onder de 20 is of niet meer meetbaar is. Dat is ernstig en kan allerlei verschillende klachten hebben veroorzaakt zeker als het vitamine D tekort een lange tijd (jaren, of van geboorte) heeft bestaan.
Urbanized schreef:Wanneer denk je dat de hercontrole kan plaatsvinden?
Bij de start met de behandeling is het goed om om de 6 weken bloed te laten prikken. Als de huisarts mee werkt is het misschien nog niet nodig om over te gaan stappen naar een andere huisarts. Het is niet gezegd dat een andere huisarts wel mee gaat werken. Maak voordat je overstapt eerst een kennismakingsgesprek met een andere huisarts en stel vragen zodat je weet hoe de huisarts over zaken denkt. Dat is belangrijk om teleurstellingen te voorkomen.

Urbanized

Berichtdoor Urbanized » Do 16 Jan 2020, 17:49

Urbanized schreef:Geen idee wat het hem heeft doen besluiten, maar dat is pas genomen nadat ik 'm een bericht heb gestuurd en erom vroeg. Trouwens bij de D waarde op de uitslag staat niet 20, maar <20. Betekent dat de waarde zelfs onder de 20 is?
<20 (< is kleiner dan) en betekent dat de waarde onder de 20 is of niet meer meetbaar is. Dat is ernstig en kan allerlei verschillende klachten hebben veroorzaakt zeker als het vitamine D tekort een lange tijd (jaren, of van geboorte) heeft bestaan.
Urbanized schreef:Wanneer denk je dat de hercontrole kan plaatsvinden?
Bij de start met de behandeling is het goed om om de 6 weken bloed te laten prikken. Als de huisarts mee werkt is het misschien nog niet nodig om over te gaan stappen naar een andere huisarts. Het is niet gezegd dat een andere huisarts wel mee gaat werken. Maak voordat je overstapt eerst een kennismakingsgesprek met een andere huisarts en stel vragen zodat je weet hoe de huisarts over zaken denkt. Dat is belangrijk om teleurstellingen te voorkomen.

Nou lekker is dat. Kan zo maar zijn dat het tekort al heel lang aanwezig is. Moeilijk uit bed komen heb ik al heel lang last van, vooral zodra de korte dagen beginnen. Wel heb ik vaker ijzertekort gehad. Ik ga m'n medische dossier opvragen.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”