Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Roxy » Ma 30 Mar 2020, 14:08

DvhN
28 maart 2020
De eerste coronapatiënten van Drenthe zijn weer beter: 'Het was afgrijselijk, echt heel naar'; Bron https://www.dvhn.nl/drenthe/De-eerste-c ... 07266.html
Rob en Monic uit Dalen werden allebei getroffen door het coronavirus. Sinds kort zijn ze genezen. Doodmoe doet het echtpaar voor het eerst zijn verhaal. Om mensen te waarschuwen.

Wees voorzichtig en volg voorschriften en adviezen van deskundigen op’
In Brabant kent vrijwel iedereen inmiddels wel iemand die het coronavirus heeft of heeft gehad. ,,In Noord-Nederland ligt het aantal besmettingen nog relatief laag. Misschien zijn er daarom hier mensen die denken dat ze niet veel risico’s lopen en dat het allemaal wel meevalt. Nou, dat doet het dus niet. Wij roepen mensen daarom op om voorzichtig te zijn en zich nauwgezet aan de voorschriften en adviezen van deskundigen te houden. In je eigen belang, maar ook in het belang van mensen om je heen die wellicht een stuk kwetsbaarder zijn.’’
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 30 Mar 2020, 14:58

Keukenhof
Keukenhof virtually open - We will bring Keukenhof to you!; Bron https://www.youtube.com/watch?v=a0VXJL1AT4g
Because you cannot visit Keukenhof right now, we decided to bring Keukenhof to you! In the upcoming weeks we will show you the most beautiful places of the park.
In this video Managing Director Bart will take you along to his favorite place the flower hill.
NieuweOogst
Reusachtige longen Keukenhof strijden tegen coronavirus; Bron https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... oronavirus
Met een enorm bloemen- en plantenkunstwerk in de vorm van een paar longen trappen #flowers4oxygen en de sierteeltsector een coronacampagne af op de Keukenhof.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 31 Mar 2020, 16:26

Genetica schept duidelijkheid: Covid-19 is gewoon SARS;
Het coronavirus dat momenteel de ronde doet en Covid-19 verspreidt, is door een internationaal consortium van virusonderzoekers SARS-CoV2 gedoopt. Waarom met de toevoeging ”2”? Dat hebben ze gedaan omdat het virus sprekend lijkt op het coronavirus dat in 2003 SARS verbreidde, en als SARS-CoV te boek staat. Eigenlijk zou het virus uit 2003 nu SARS-CoV1 kunnen heten.

De symptomen die SARS-CoV1 en SARS-CoV2 voortbrengen, de ziektebeelden van SARS en Covid-19, zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Een longarts zou niet kunnen zeggen of een patiënt is geïnfecteerd met SARS-CoV1 of met SARS-CoV2. Dat kunnen wetenschappers alleen vaststellen door het op moleculair niveau te testen.

In zeventien jaar tijd is het virus gelukkig een beetje veranderd. Door mutaties worden virussen door de jaren heen steeds zwakker. Dat komt doordat dergelijke RNA-virussen zeer snel muteren. Elke keer als hun genen worden gekopieerd, zullen er willekeurige kopieerfoutjes optreden. Soms worden er kleine stukjes genetisch materiaal toegevoegd of gaan kleine stukjes verloren. Het is zeer waarschijnlijk, dat op deze manier uit SARS-CoV1 de variant SARS-CoV2 is ontstaan.

https://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-te ... -1.1645790
Als het om hetzelfde coronavirus gaat, waar heeft het zich dan al die tijd verstopt? Virussen overleven op twee verschillende manieren. Allereerst in dieren. Vleermuizen en vogels worden vaak –en terecht– aangehaald als bronnen van virussen. Maar ook andere dieren zijn als gastheer geschikt. Veelal worden deze dierlijke gastheren zelf niet ziek omdat ze een ander, wellicht sterker immuunsysteem hebben dan mensen

Henriëtte

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 31 Mar 2020, 18:19

Een voordeel: we ademen eindelijk aardig schone lucht sinds dat virus

Ik zou eigenlijk wel graag willen weten of ik het heb gehad of niet, sommige mensen krijgen bijna geen ziekteverschijnselen

Maar ja dan zou ik naar de huisarts moeten, en die zegt natuurlijk: "nee"

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/25/ov ... l-a3994831

Maar gebrek aan capaciteit is geen natuurverschijnsel. De zogeheten qPCR-test die moet worden uitgevoerd, is bepaald geen rocket science. De tekorten die er zijn, zijn met enige inventiviteit prima op te lossen. Waarom lijkt dit dan niet of nauwelijks te gebeuren?

Tis net lyme wat dat betreft

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Di 31 Mar 2020, 19:00

Sproetje schreef:Een voordeel: we ademen eindelijk aardig schone lucht sinds dat virus

Ik zou eigenlijk wel graag willen weten of ik het heb gehad of niet, sommige mensen krijgen bijna geen ziekteverschijnselen

Maar ja dan zou ik naar de huisarts moeten, en die zegt natuurlijk: "nee"

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/25/ov ... l-a3994831

Maar gebrek aan capaciteit is geen natuurverschijnsel. De zogeheten qPCR-test die moet worden uitgevoerd, is bepaald geen rocket science. De tekorten die er zijn, zijn met enige inventiviteit prima op te lossen. Waarom lijkt dit dan niet of nauwelijks te gebeuren?

Tis net lyme wat dat betreft

Mee eens; ik zou dat ook graag willen weten :oops:

Als ik bij mijn lyme arts ben wil ik voorstellen om de COVID-19 test van Arminlabs bij mij te laten afnemen. :idea:

Ik ga mijn Lyme arts mailen of deze wellicht eerder mij hierop kan testen.

Bron: https://www.arminlabs.com/de/corona/cov2-elisa-igg-iga
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 31 Mar 2020, 19:18

Nieuwsbericht Rijksoverheid
31 maart 2020
Coronamaatregelen verlengd tot en met dinsdag 28 april; Bron https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... g-28-april
Het kabinet heeft vandaag besloten dat alle coronamaatregelen in Nederland worden verlengd tot en met dinsdag 28 april. In de week vóór 28 april beoordeelt het kabinet wat er voor de periode daarna nodig is. Voor het aanstaande Paasweekeinde is het dringende advies om ook dan thuis te blijven.

Onder andere sportaccommodaties, horeca en kinderopvang blijven dus dicht tot en met 28 april. Scholen blijven in ieder geval dicht tot na de meivakantie. Het verbod op evenementen blijft tot 1 juni van kracht.

De verlenging is noodzakelijk om de verspreiding van het coronavirus te kunnen controleren, kwetsbare groepen te beschermen en ervoor te zorgen dat zorgverleners en ziekenhuizen de grote druk aankunnen. Er moet voldoende bewijs zijn in vermindering van het aantal ziekenhuisopnames en de capaciteit op de intensive care afdelingen alvorens met zekerheid te kunnen zeggen dat de epidemie onder controle is en dus de maatregelen heroverwogen kunnen worden.

Nederland is er nog lang niet. Wel is de goede weg ingeslagen. Het aantal zieken neemt nog steeds toe, maar dit gaat niet meer zo snel als enkele weken geleden, voordat er maatregelen werden afgekondigd. Wie op dit moment besmet is met het virus, geeft dat gemiddeld gezien aan minder mensen door dan zonder maatregelen het geval zou zijn. Dit betekent dat de maatregelen werken. Het duurt enkele weken voordat deze afname zichtbaar is in een daling van het aantal patiënten in ziekenhuizen. Er zit nu eenmaal tijd tussen het moment dat mensen besmet raken, ziek worden en een mogelijke ziekenhuisopname.

Het komt er dus op aan dat alle Nederlanders samen de maatregelen volhouden, want het risico op besmetting is nog groot. Het blijven naleven van de maatregelen is daarom cruciaal.

Alleen samen krijgen we corona onder controle
.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 31 Mar 2020, 21:22

HvN
31 maart 2020
Iedere dag vliegt de Hart van Nederland-drone over een andere provincie.
Drone tegen corona vliegt vandaag boven Brabant; Bron https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ven-vught/
Iedereen die hier woont wordt opgeroepen in die twee uur uit te kijken naar de drone en hun steun te laten blijken aan mensen die te maken hebben met het coronavirus. Dat kunnen zorgmedewerkers of andere hulpverleners zijn, maar ook familie, vrienden of andere dierbaren die geconfronteerd zijn met het ernstige virus.

Alles is mogelijk: spandoeken, een boodschap in een weiland, vuilnisbakken beplakken om de vuilnismannen te steunen, maar gewoon zwaaien of applaudisseren kan natuurlijk ook.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 31 Mar 2020, 22:14

AD
31 maart 2020
Vaccin tegen coronavirus niet binnen een jaar verwacht; Bron https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/v ... a470168b9/
Een vaccin tegen het coronavirus laat waarschijnlijk nog zeker een jaar op zich wachten. Dat meldt het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA). Het agentschap baseert die inschatting op de gesprekken die het voerde met partijen die met een vaccin bezig zijn, gecombineerd met ervaringen uit het verleden.
De voorspelling van het EMA is een tegenvaller in de strijd tegen het coronavirus. Zolang er geen vaccin is, blijven in elk geval de rest van het jaar beperkende maatregelen nodig om de verspreiding van de epidemie in ons land onder controle te houden, bleek vorige week uit een rondgang van deze nieuwssite. Het hele jaar geen handen meer schudden wordt bijvoorbeeld gezien als een reële mogelijkheid. Hetzelfde geldt voor een langdurig verbod op grote bijeenkomsten.
Medicijn
Behalve aan een vaccin wordt door veel partijen ook gewerkt aan een medicijn tegen corona. Het EMA zegt met ontwikkelaars in gesprek te zijn over zo’n veertig geneesmiddelen. Tot dusver zit daar nog geen middel bij dat bewezen effectief is, stelt het agentschap. Wel worden er tests gedaan met onder meer het ebola-medicijn remdesivir, lopinavir/ritonavir (middel tegen hiv) en chloroquine en hydroxychloroquine (tegen malaria).
Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA); Bron https://www.ema.europa.eu/en

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 01 Apr 2020, 17:12

Corona virus COVID-19 in combinatie met me/cvs van Stichting CardioZorg; Bron http://www.mecvsencorona.nl/
Deze website is bedoeld informatie te geven voor ME/CVS patiënten, familie, vrienden en kennissen over het corona virus (COVID-19). ME/CVS patiënten kunnen een verminderde weerstand hebben en zijn daarom gevoeliger voor besmetting met het corona virus.

Besmettingen ME/CVS
Wij houden het aantal besmettingen bij van ME/CVS patiënten en serieuze complicaties. Dit geeft inzicht in het beloop van de corona besmetting bij ME/CVS. Verder zijn er uiteraard talloze vragen over hoe om te gaan met het corona virus bij ME/CVS. Ook wordt het aantal besmettingen en complicaties in Nederland en de rest van de wereld bijgehouden en een overzicht gegeven van de maatregelen van de regering en het RIVM.

Doorgeven van Besmettingen
Wij vragen iedereen die een besmetting heeft opgelopen of van anderen heeft gehoord dat een ME/CVS patiënt besmet is geraakt, om dit door te geven via het email adres van de website: cvsmeencorona@gmail.com. Ook graag, als het mogelijk is, om details van de besmetting te geven.

Ook vragen over specifieke problemen kunnen gesteld worden via het email adres: cvsmeencorona@gmail.com. Deze gegevens worden in het overzicht van het aantal besmettingen bij ME/CVS patiënten verwerkt. Vragen, als deze nieuw zijn, worden zo snel mogelijk verwerkt in de vragen sectie.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 01 Apr 2020, 19:45

Het coronavirus: wat betekent dat voor je als je reuma hebt?;

https://reumanederland.nl/nieuws/nieuws ... dium=email

Henriëtte

Terug naar “Gezondheid Algemeen”