Theo,
Je beweringen worden er door je reactie niet beter op.
Allereerst zou ik je een stukje tekst willen voorleggen afkomstig van prof. Caspar Albers hoogleraar statistiek te Groningen uit een recente column in de Volkskrant (26-10 -2021), dat Hij schrjft onder meer:
[i
]We drukken besmettingen uit in relatieve getallen. Omdat het bij percentages nog steeds om kleine waarden gaat (0,2% per week voor Staphorst) werken we met aantallen besmettingen per 100.000 inwoners. Staphorst zit boven de 2000 besmettingen per 100.000 inwoners per week, Amsterdam rond de 130. Volgens Pieter Borger ooit gepromoveerd in de genetica, maar nu actief als influencer onder coronasceptici, is zo'n weergave "statistisch bedrog": Staphorst heeft maar 17000 inwoners, dus spreken van 100.000 zou misleidend zijn.
Dat is onzin natuurlijk: aan getallen op dezelfde schaal weergeven is niks misleidend, sterker nog dit is juist de beste manier om dit soort informatie te geven.[/i]
Het bovenstaande is van toepassing op jouw foute berekening die dan ook als volgt gecorrigeerd moet worden.
In tabel 3 over het verband tussen IC bezetting en vaccinatie zijn de 2 kolommen rechts essentieel , omdat daar de omrekening naar 100.000 personen heeft plaatsgehad en de vergelijking tussen volledig gevaccineerden en niet-gevaccineerden.
(De tussenliggende kolommen zijn minder relevant omdat ze betrekking hebben op hen die of zeer recent of slechts gedeeltelijk gevaccineerd zijn).
Met een soortgelijke optelling die jij doet, dus leeftijdscategorieën buiten beschouwing latend, wordt de verhouding tussen IC opnames
gevacc. : niet-gevacc. = 111,1 : 308, 3 . Afgerond 1: 3
In het VK is de vaccinatiegraad (volledig) ca. 65% en dus 35% niet of onvolledig. Dit is globaal 2:1.
Conclusie :
De kans dat een niet-gevaccineerde op de IC terecht komt is 6x groter dan voor een gevaccineerdeBij je berekening van het verband tussen het aantal COVID doden en vaccinatie heb je dezelfde fouten gemaakt.
Reken zelf dat laatste nog eens na en plaats je reactie op dit topic.
Je zal vast wel je best hebben gedaan Hans sr., maar als je niet kunt rekenen, dan kom je er ook nooit uit.
Vooruit, ik ben de beroerdste niet, dus ik heb het even voor je gedaan.
Als ik zo persoonlijk mag zijn: enige bescheidenheid betreffende je eigen rekenvaardigheid lijkt me wel gepast.