Blijf moe

Robert012

Blijf moe

Berichtdoor Robert012 » Za 30 Okt 2021, 13:53

Dag mijn naam is Robert

8 weken geleden ben ik vrijwel zeker gebeten door een teek.
Ik was 3 dagen en nachten in het bos.

Vervolgens kreeg ik vage klachten.
Nachtelijk zweten, koude rillingen, scherp zien lukte niet meer.

De em verscheen 4 weken geleden.
Dat was het moment dat ik besefte lyme.

48 uur later gestart met 10 dagen doxy.
Klachten zijn sterk verminderd na de kuur.

Nu 2 weken na einde kuur
Is De em is heel licht nog zichtbaar.
En ik blijf periodes hebben over de dag hebben dat ik nog moe ben.

Mijn vraag.

Is het normaal dat je 2 weken na het einde van de ab nog vermoeid bent ?

Is dit post lyme syndroom ?
Dus dat de bacterie dood is maar het lichaam nog reageert ?

Ik controleer dagelijks mm temperatuur en die is stabiel. Geen verhoging.

De angst voor lyme is groter dan de klachten een die ik nu nog ervaar.

Ik 49 jaar.
Leef een gezonde leefstijl.
Rook niet drink niet sport veel.

Al Met vraag ik me af wanneer moet je weer naar de dokter ?
Of heb je een doorverwijzing nodig ?

Groet Robert

Roelof

Re: Blijf moe

Berichtdoor Roelof » Do 04 Nov 2021, 16:37

Hoi Robert, welkom op dit forum. Helaas is je verhaal hier erg bekend.

Op al je vragen is niet 1 sluitend antwoord mogelijk. Het is afhankelijk afhankelijk van de persoon (op dit forum en daarbuiten) die je een advies geeft en ook afhankelijk van je eigen voorkeur wat je nu moet doen.

Ik kan alleen aangeven wat ik zelf gedaan heb in jouw situatie en hoop dat dit je helpt in je besluitvorming: zelf ben ik teruggegaan naar de huisarts. Die heeft toen contact opgezocht met een collega in het AMC (waar zich 1 van de Lyme centra van Nederland bevindt) en heeft me op het advies van deze arts een langere en 2x zwaardere antibiotica (AB) kuur, Doxycycline, voorgeschreven van een maand. Deze kuur had duidelijk effect, de klachten verminderden maar verdwenen niet. Weer later heb ik nog een langere kuur gekregen maar toen zei de huisarts dat het genoeg was. Die laatste kuur deed ook niets meer. Ik ben toen naar het Lymecentrum in het AMC gegaan en ook daar ben ik niet goed geholpen. Dit verhaal zul je heel vaak hier op het forum tegenkomen.

De geneeskunde in Nederland zegt dat de bacterie dood is na een voldoende lange AB kuur. De praktijk laat zien dat patienten wel nog klachten blijven houden (= post-lyme). De meningen verschillen waar dit door komt. Is het een immuunrespons door een verstoord immuunsysteem of komt het doordat bacterie er nog zit of komt het door co-infecties. Er zijn mensen die adviseren om je bloed te laten testen, want meten = weten. Dit heb ik zelf nooit gedaan omdat de interpretatie van de waardes niet eenvoudig is en ook het behandelplan niet eenduidig is op basis van de waardes.

Waar volgens mij iedereen het over eens is, is dat je veel van de klachten kunt verminderen door je immuunsysteem zo sterk mogelijk te maken. Dit kan door voeddingssuplementen zoals vitamine C en door zo fit mogelijk te blijven.

Zelf ben ik naar een natuurgenezer gegaan die ook als hoofddoel had om mijn immuunsysteem te versterken. Of het hierdoor komt of gewoon doordat er tijd verstreken is, bij mij zijn de klachten zodanig onder controle dat ik weer een volledig normaal leven kan leiden, maar echt weg zijn ze niet.
Veel succes en sterkte!

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”