Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Sproetje

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Sproetje » Za 13 Nov 2021, 15:46

De hartstichting:

https://www.hartstichting.nl/nieuws/is- ... -en-corona

Wat zeggen de cijfers?
Zo'n 78% van de coronapatiënten op de IC heeft overgewicht (BMI van 25 of meer). Dit is hoger dan in de normale bevolking. Hier heeft 50% van de volwassenen overgewicht.

34% van de coronapatiënten op de IC heeft zelfs ernstig overgewicht (BMI van 30 of meer). Dit is ook hoger dan in de normale bevolking. Hier heeft 15% ernstig overgewicht.

Meer kans op ernstige problemen
Coronapatiënten met ernstig overgewicht hebben een verhoogd risico op ernstige problemen. Ze hebben een grotere kans om in het ziekenhuis opgenomen te worden of op de IC terecht te komen. Om die reden krijgen mensen met een BMI boven de 40 voorrang op het coronavaccin.
[.....]

-----------------------------------------------------------------------------

Misschien tijd om al die te dikke mensen gezonder te laten eten?
Met in het oog nemende de hoge kosten in de gezondheidszorg.

De helft van de Nederlanders heeft overgewicht:

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... e-situatie

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 13 Nov 2021, 16:13

sproetje schreef:Misschien tijd om al die te dikke mensen gezonder te laten eten?
@Sproetje, wees voorzichtig met het stellen(vooroordeel) dat 'te dikke mensen' gezonder moeten gaan eten. Er kunnen veel verschillende oorzaken (onder andere: ziekten, hormonen, slaap stoornissen, bijwerking van medicijnen, rolstoel gebruik als gevolg van ziekte, handicap, beperking etc) zijn voor overgewicht. Persoonlijk heb ik niet te maken met overgewicht maar voor andere mensen kan de stelling kwetsend zijn.

Stichting Tekenbeetziekten - Symptomen; Bron https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... symptomen/
- Onverklaarbaar gewichtsverlies of -toename
Erasmus MC
26 september 2018
Veel meer dan te veel eten; Bron https://amazingerasmusmc.nl/biomedisch/ ... veel-eten/
Obesitas: er speelt zóveel meer dan te veel eten en te weinig bewegen alleen.
Personen met overgewicht verwijten dat zij vraatzuchtig of zwak zijn? Nee, dat is niet terecht. Zo eenvoudig ligt het niet. Er zijn tál van redenen waarom de een snel dik wordt en een ander die misschien wel veel meer eet en snoept zo mager blijft als een lat.
Onbegrip
..Het verdriet van mensen met obesitas is groot, merkt internist-endocrinoloog prof. dr. Liesbeth van Rossum telkens weer in haar spreekkamer. Niet in de laatste plaats vanwege het onbegrip waar deze personen tegenaan lopen. “Er rust nogal altijd een stigma op overgewicht. Er is sprake van een groot maatschappelijk probleem. Terwijl de helft van de Nederlanders kampt met overgewicht, worden we elke dag opnieuw volop blootgesteld aan een omgeving die een ongezonde leefstijl stimuleert.”

Tegelijkertijd ligt er zóveel meer aan obesitas ten grondslag dan te veel eten en te weinig bewegen alleen. Neem bijvoorbeeld de invloed van hormonen op overgewicht. “Het gevoel van verzadiging dat iemand doet stoppen met eten wordt gereguleerd door honger- en verzadigingshormonen die worden afgegeven in het maagdarmstelsel en door vetweefsel. Het probleem is dat in de overdracht van die signalen stoornissen kunnen optreden. Met als gevolg dat het gevoel van verzadiging verstoord raakt en iemand veel meer honger krijgt dan in een situatie waarbij signalen wel goed worden doorgegeven.”..
Hormonale veranderingen
..Ook antibioticagebruik en bepaalde bacteriën die de darmflora verstoren, hebben effect op gewicht. Zo ook diverse soorten medicatie die als bijwerking gewichtstoename hebben. Te lang stilzitten speelt mee. En het aantal uren dat iemand slaapt. “Tegenwoordig slapen we gemiddeld genomen minder waardoor het bioritme verstoord raakt en de afgifte van onze hongerhormonen omhoog gaat. Van te weinig slaap krijg je zodoende meer trek. En belangrijk: slaaptekort veroorzaakt een grotere aanmaak van het hormoon cortisol waardoor het lichaam in een soort stresstoestand raakt.”

Ook daardoor is sprake van een vicieuze cirkel. Want juist chronische stress is een belangrijke oorzaak van overgewicht. De bijnieren maken in geval van chronische stress te veel stresshormoon cortisol aan. Sommige mensen zijn gevoelig voor zo’n verhoogde concentratie cortisol die het hongergevoel en vooral de zin in hoogcalorische voeding – oftewel snacktrek – aanwakkert en die een ophoping van vet in vooral de buikstreek veroorzaakt. Met ook in dat geval gewichtstoename tot gevolg.

Van invloed kunnen ook zijn een traag werkende schildklier, een groeihormoontekort en hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap en overgang. Schade aan de hypothalamus kan een oorzaak zijn. Dit is het centrum in de hersenen dat de stofwisseling reguleert. Ook spelen heel soms genetische afwijkingen een rol, waardoor kinderen al op jonge leeftijd meer eetlust hebben..

Chronische aandoeningen en multimorbiditeit | Cijfers & Context; Bron https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... e-situatie
Ongeveer 5,4 miljoen mensen hebben meer dan één chronische aandoening. In 2019 hadden 5,4 miljoen mensen twee of meer chronische aandoeningen (multimorbiditeit). Dit komt overeen met 31% van de totale Nederlandse bevolking en met 54% van de mensen met ten minste één chronische ziekte.
Lymevereniging - Veelgestelde vragen over COVID-19 en lyme; Bron https://lymevereniging.nl/dossiers/covid-19-en-lyme/
..Gevaar Corona & lyme
Waarom moet ik als chronische lymepatiënt het coronavirus er niet bij krijgen
?
Het coronavirus kun je naast chronische lyme zeker niet gebruiken. Naast de acute vormen van het virus, wat vooral gaat om infectie van de longen, maar ook infectie van de hersenen en ontsteking van de hartspier komen bij corona voor, kan het coronavirus ook langdurige symptomen geven van verschillende orgaansystemen. Zoals ernstige vermoeidheid, hoofdpijn, spierzwakte, verlies van reuk en smaak, benauwdheid, maar ook neurologische symptomen. Dit is het laatste waar je op zit te wachten, wanneer je al chronisch (ernstig) ziek bent. Houd je dus goed aan de maatregelen..
Laatst gewijzigd door Roxy op Za 13 Nov 2021, 17:04, 5 keer totaal gewijzigd.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Za 13 Nov 2021, 16:27

Eigen schuld dikke bult’ zeggen tegen zieke vaccinweigeraars gaat niet;
Vaccinweigeraars moeten zich zulke consequenties aantrekken, zei minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, CDA) in juli al. „Het heeft iets decadents om te denken dat je kunt bedanken voor het enige middel dat ons uit deze crisis helpt, maar tegelijkertijd kunt rekenen op de solidariteit en de bescherming van anderen die zich wel laten vaccineren.”

Vorige week herhaalde hij het bij een bezoek aan het Medisch Centrum Leeuwarden: „Zonde van die patiënten die er niet hadden hoeven liggen als ze zich hadden laten vaccineren. Ze hebben zichzelf er mee, maar ook de zorg.”

Je kunt ook stellen dat iemand die ervoor kiest zich niet te laten vaccineren, maar bij ziekte wel aanspraak maakt op een bed in het ziekenhuis, moreel van twee walletjes eet. Zoals Sander Donkers schreef in een veelbesproken Volkskrant-column. De openhartoperatie van een vriend wordt niet ingepland, want erna moet hij één à twee dagen op de IC en die ligt vol ongevaccineerden. „Het gevolg van hun bewuste keuze is bedreigend voor wie getroffen wordt door het lot”, schrijft Donkers. „Nu is het persoonlijk geworden.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/22/de ... p-a4062830

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 13 Nov 2021, 19:02

NOS nieuws
13 november 2021
2G of 3G, hoe zit dat nou precies?; Bron https://nos.nl/artikel/2405476-2g-of-3g ... ou-precies
"Een onvermijdelijke keuze" noemde demissionair minister De Jonge van Volksgezondheid gisteren op de persconferentie de beoogde 2G-aanpak. In het kort betekent het dat ongevaccineerde Nederlanders geen QR-code meer kunnen krijgen na een negatieve coronatest. En dus op minder plekken naar binnen kunnen. Want 2G betekent: je bent gevaccineerd of van corona genezen. Die nieuwe aanpak roept tal van vragen op.
..Het kabinet erkent dat het een ingrijpende maatregel is. Er komt tenslotte een groter verschil tussen de bewegingsvrijheid van gevaccineerde en ongevaccineerde burgers. Maar het aantal coronabesmettingen stijgt met de winter voor de deur zó hard, benadrukt het kabinet, dat voorkomen moet worden dat de zorg overloopt. Dan zou er geen plek meer zijn in ziekenhuizen, en moeten operaties worden afgebeld. "Dat vind ik veel ingrijpender dan tegen ongevaccineerde mensen zeggen dat ze op een aantal risicovolle plaatsen even niet meer kunnen zijn", aldus De Jonge.

Het kabinet vindt het eerlijker ongevaccineerden de toegang te weigeren tot cafés en nachthoreca dan alles te sluiten voor iedereen die wel een prik heeft gehaald.

Een meerderheid van de Tweede Kamer eiste in maart van het kabinet dat een toegangspas niet wordt gebruikt om ongevaccineerden de toegang te weigeren tot voorzieningen of locaties. Maar wat vindt de Kamer nu? Dinsdag wordt over de maatregelen gedebatteerd, de meeste coalitiepartijen en de PvdA laten aan de NOS weten dat ze hun definitieve standpunt nog niet bepaald hebben..
..Of er genoeg steun in het parlement is op dit moment nog niet te zeggen. Partijen als de ChristenUnie en de PvdA hadden tot nu toe bezwaren tegen het uitsluiten van ongevaccineerden, maar beginnen ook steeds meer te beseffen dat het sluiten van de horeca voor alle gevaccineerden ook een ingrijpende maatregel is..

Nieuwsuur
12 november 2021
40 procent van de ziekenhuizen kan veel reguliere zorg niet leveren; Bron https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240536 ... et-leveren
Hoewel het stijgen van besmettingscijfers voor veel mensen abstract blijft, zijn de gevolgen in de ziekenhuizen maar al te duidelijk. Vanwege de toename aan coronapatiënten moeten die opnieuw pijnlijke keuzes maken, terwijl toch al al veel patiënten in de wacht staan.
Uitgesteld
..Het UMC Utrecht staat daarin niet alleen: uit de laatste cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit blijkt dat al meer dan
40 procent van alle ziekenhuizen in Nederland de planbare reguliere zorg niet kan leveren. In totaal zijn zeker 200 duizend operaties niet uitgevoerd als gevolg van de covidzorg, en dat worden er alleen maar meer..

..Hartchirurg Niels van der Kaaij van het UMC Utrecht moet elke hartpatiënt gemiddeld drie keer afbellen. Soms moet hij patiënten zelfs vlak voor hun geplande operatie naar huis sturen. "Mensen zijn dan de hele nacht nuchter gebleven, de spanning bouwt op, en vlak voor ze naar de operatiekamer gaan zeggen we: het gaat niet door. Je kunt je voorstellen dat je na een operatie drie of vier keer te hebben uitgesteld, die kamer niet meer binnen durft te lopen..
Anderhalf jaar wachten op nier
..Eén van de patiënten die hiervan de gevolgen ondervindt is Vincent Mes (58). Op 23 april 2020 zou hij een nieuwe nier krijgen van zijn vriendin Ted. Inmiddels is hij nog steeds aan het wachten op de transplantatie, en ligt hij vijf dagen per week in het ziekenhuis voor zijn dialyse..
Vincent: 'Ik ben bang dat het straks een keertje te laat is'
..Edith Horsthuis (71) heeft al een kunstheup, maar sinds de pin zeven maanden geleden losraakte, wacht ze op een operatie. "Daar ben ik klaar mee. Ik wil weer iets gaan doen met mijn kleinzoon, en dat kan niet. Ik heb zo vreselijk veel pijn." Zicht op een operatie heeft ze nog niet..
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 14 Nov 2021, 16:02

Hartstichting - hartritmestoornis; Bron https://www.hartstichting.nl/hart-en-va ... rnis?tab=3

Op1
28 oktober 2021
Philip Huff is hartpatiënt en moet door de bezette IC-bedden lang wachten op zijn hartoperatie | Op1; Bron https://www.youtube.com/watch?v=is75Sij3eFw
Philip Huff is hartpatiënt en moet door de bezette IC-bedden langer wachten op zijn hartoperatie. Hij vindt ongevaccineerden asociaal. “Je hebt als burger de keuze voor een veilig vaccin waarmee je bijdraagt aan een verlaging van de bezetting
van de IC-capaciteit.”
NRC
22 oktober 2021
Je bent een egoïst als je je nu nog niet laat vaccineren; Bron https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/22/je ... n-a4062764
IC-bedden hebben we hard nodig om andere zieke mensen te helpen, schrijft Philip Huff.
..Iedereen die zich nu niet laat vaccineren weet dus wat hij doet: bewust (voorkombare) belasting van de zorg opschroeven en mee werken aan verdere verstoring van de reguliere, planbare zorg voor, om maar eens een greep te doen, hart- en kankerpatiënten. Zijn naasten verneuken, dus..
..Ik heb sinds mijn negentiende last van een aangeboren hartafwijking, een ritmestoornis veroorzaakt door onrustige gebieden in mijn hart..
..Zo’n hartritmestoornis kan de kwaliteit van je leven enorm verlagen. Dit is de realiteit van het mijne: elke nacht zit ik een of twee uur rechtop in bed, terwijl mijn hartslag wisselt tussen regelmatig en afwijkend..

..Af en toe moet ik naar het ziekenhuis, voor een elektrische schok. De laatste keer kreeg ik er drie voordat mijn hartslag weer regelmatig was. Het voelt dan alsof je twee nachten niet hebt geslapen. Ik ben vaak dankbaar dat ik geen kinderen heb of een baan met vaste werktijden (als arts op de spoedeisende hulp in een ziekenhuis in de buurt van Staphorst, bijvoorbeeld).

De pillen die ik krijg hebben veel bijwerkingen, waarvan de vervelendste een overgevoeligheid voor licht is, en werken bovendien dus maar matig. Inmiddels sta ik op de wachtlijst voor weer een chirurgische isolatie. Dat is een operatie van vijf tot zeven uur, daarna lig je een of twee dagen op de ic, dan nog een dag of drie in het ziekenhuis (allemaal ruim bemeten) en daarna mag je naar huis. Je kamergenoot, behandeld voor eenzelfde stoornis of voorzien van een pacemaker of ICD-kastje, hopelijk ook.

Zulke ingrepen werken vaak behoorlijk goed. In mijn geval is er goede hoop op weer vijf tot tien jaar klachtenvrij leven.

Het kan, volgens mijn behandelend arts, echter wel enkele maanden duren voordat ik aan de beurt ben. Dit komt, in ieder geval gedeeltelijk, door de verwachte bezetting van de IC: de coronapatiënt ligt er dus meer dan twee weken, een hartpatiënt als ik een dag of twee. Mij kunnen ze nu ‘gepland’ opschuiven, iemand die straks geïntubeerd moet worden, niet..
Vrijheid en autonomie
..Ik weet zeker dat bijna al mijn medepatiënten toekomstige, mogelijke lotgenoten een vaccin zouden aanraden – tenminste, als zoiets bestond. Omdat ze hen meer gezondheid en dus vrijheid en autonomie gunnen dan ze nu zelf hebben.

Het is simpel: als je je niet laat vaccineren, denk je vooral aan jezelf en niet aan je naasten. Dit zeg ik niet omdat ik geloof in de mogelijkheid van de silver bullet van 100 procent vaccinatiegraad, of vanuit een volledig overzicht van alle coronarisico’s, of door een voorliefde voor de QR-code, of omdat ik denk dat alle maatschappelijke spanningen door een vaccinatiebeleid met elkaar verenigbaar zijn. Ik zeg dit omdat ik terugreken vanuit het aantal geringe bijwerkingen van het vaccin, afgezet tegen het oplopend aantal besmettingen en de daaraan gekoppelde intensive care-bedden-bezetting, die alleen door een hogere vaccinatiegraad snel, veilig en relatief rustig kan worden teruggebracht.

Die IC-bedden hebben we nodig om anderen te helpen met ziekten en aandoeningen waar geen vaccin voor bestaat of kan bestaan. Het is dus nog simpeler: als je als ‘gezond’ mens ongevaccineerd blijft, ben je met niemand anders bezig dan jezelf..

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 15 Nov 2021, 11:47

Lessons from Long Haul Lyme Disease and Long Haul COVID;
Many long haul Lyme disease symptoms are similar to long haul COVID symptoms, especially this trio of symptoms:
Fatigue

Severe
Disabling

Cognitive problems

Memory problems
Difficulty focusing
Difficulty multi-tasking

Pain

Musculoskeletal system
Nervous system
Autonomic nervous system dysfunction

A few common symptoms present in long haul COVID are not typically found in long haul Lyme disease:
Respiratory problems

Shortness of breath
Trouble breathing

https://www.hopkinslyme.org/lyme-diseas ... aul-covid/

Henriëtte

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 15 Nov 2021, 12:57

Kunnen jullie misschien ook eens rekening houden met het feit dat er mensen zijn die zich om medische redenen niet KUNNEN vaccinere.
Zoals ik bv, hoewel ik geen autisme of hartpatiënt ben

Mensen die zich om medische redenen niet kunnen laten vaccineren willen vrijstelling van coronapas

28-09-2021.
Een Vandaag:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/men ... coronapas/

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 15 Nov 2021, 13:22

@Sproetje, als het goed is gaat het kabinet voor de betreffende groep mensen met een oplossing komen.
Bron https://eenvandaag.avrotros.nl/item/men ... coronapas/ ..In een reactie laat demissionair minister Hugo de Jonge weten dat het juist voor mensen met een medische indicatie extra belangrijk is om zich te laten vaccineren. "Als ze dat niet willen, kunnen zij zich altijd gratis laten testen voor een toegangsbewijs. Er is een heel kleine groep mensen die zich om medische redenen niet kan laten vaccineren én niet kan laten testen. Voor hen werkt het kabinet nu aan een oplossing."..
Testen voor toegang een negatieve testuitslag via testen voor toegang; Bron https://www.testenvoortoegang.org/

Het is een lastige tijd voor iedereen (jong en oud) maar de samenleving moet het samen doen en de mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Wie zich niet kan of niet wil laten vaccineren moet de gevolgen aanvaarden. Een groep mensen in de samenleving wil bewust niet meedoen en is het ieder voor zich en god voor ons allen.
Dat er maatregelen worden getroffen en gaan gelden is een logisch gevolg. Juridisch gezien zie jurisprudentie prevaleert het gemeenschappelijke belang boven het individuele belang. De Wet publieke gezondheid; Bron https://wetten.overheid.nl/BWBR0024705/2020-03-19 komt voor de Grondwet.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 15 Nov 2021, 15:32

AD
15 november 2021
Kuipers: Bijna 2000 coronapatiënten in ziekenhuizen en piek nog niet in zicht; Bron https://www.ad.nl/binnenland/live-kuipe ... ~abcf79c8/
..Tussen gisterenochtend en vandaag zijn er ongeveer 19.200 positieve coronatests geregistreerd, zei Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, vandaag tegen een commissie van de Tweede Kamer.

Het cijfer valt hoger uit door een storing in het weekeinde. Het RIVM komt vanmiddag rond 15.15 uur met de exacte cijfers. Het aantal van 19.200 zou een nieuw record zijn. Donderdag en vrijdag waren het er ruim 16.000, tot nu toe het hoogste aantal.

Met positieve tests van vandaag erbij zouden er in de afgelopen week bijna 102.000 besmettingen zijn vastgesteld. Gemiddeld waren er dan ruim 14.500 positieve tests per dag. Het zou de eerste keer zijn dat het weektotaal boven de 100.000 uitkomt.

Het aantal ziekenhuisopnames is volgens Kuipers 'verzevenvoudigd'. In de ziekenhuizen liggen nu 1985 coronapatiënten, 122 meer dan gisteren. De piek is echter nog niet bereikt. ,,We zitten nu al op 250 opnames per dag", zei Kuipers. ,,Het stijgt."

Van de 250 opnames per dag zouden, volgens Kuipers, 100 patiënten zijn ingeënt tegen Covid-19. Uit de cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding blijkt dat het aantal patiënten bijna net zo hoog ligt als een jaar geleden.

Vorig jaar om deze tijd lagen er 2095 coronapatiënten in de ziekenhuizen. Op de intensive cares liggen momenteel 380 mensen met ernstige coronaklachten. Op de verpleegafdelingen is het aantal coronapatiënten toegenomen tot 1605.

,,Over een week zitten we op 2600. Een paar dagen erna gaan we over de hoogste piek van afgelopen winter, van 2800 mensen. En de stijging is er nog totaal niet uit. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het lastig voorspellen wordt", aldus Kuipers..
..Honderden ingrepen en behandelingen zijn de afgelopen weken afgezegd in ziekenhuizen. Het frustreert patiënten die soms dag en nacht met pijn moeten leven. Ook de artsen zijn bezorgd. ,,Mensen die bij ons binnenkomen, zijn zieker dan voor de pandemie.”..
Volgens een schatting van de Zorgautoriteit (NZA); Bron https://www.nza.nl/ moeten bij alle Nederlandse ziekenhuizen maximaal 180.000 tot 200.000 operaties extra worden uitgevoerd als gevolg van zorg die tijdens de pandemie is uitgesteld. De gezondheid van de andere mensen wordt in gevaar gebracht dit kan leiden tot complicaties of blijvende gezondheidsschade of tot overlijden bij mensen.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 15 Nov 2021, 16:33

Drie vragen over de 2G-maatregel: een strengere coronapas;
een strengere regel is onderweg: de 2G-maatregel. Dan krijgen de mensen die onlangs negatief getest zijn geen geldige QR-code meer, oftewel: geen coronapas. Er blijven dan nog twee G's over: de gevaccineerde en genezen mensen. Voor degenen die besmet zijn geweest, geldt dat ze een positieve test van de GGD nodig hebben om een herstelbewijs te krijgen. Die uitslag moet minstens elf dagen oud zijn. Dan kan iemand het virus meestal niet meer verspreiden terwijl diegene wel antistoffen heeft aangemaakt tegen een nieuwe besmetting. Op dit moment is zo'n herstelbewijs 180 dagen geldig, maar de geldigheidsduur wordt binnenkort verlengd tot een jaar.

https://www.nu.nl/coronavirus/6167887/d ... napas.html

Henriëtte

Terug naar “Gezondheid Algemeen”