Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Henriëtte

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Henriëtte » Zo 28 Nov 2021, 18:04

Ben blij als ik voor de booster vaccinatie mag gaan.

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 28 Nov 2021, 19:09

Long Covid
26 november 2021
Lieke: ‘Ik wil nooit meer corona!’; Bron https://www.c-support.nu/lieke-ik-wil-n ... er-corona/
Lieke is een actieve en sportieve dertiger met een drukke baan bij de Veiligheidsregio. Al meteen in de eerste golf van voorjaar 2020 raakt ze besmet. Artsen weten zich nog geen raad met deze nieuwe, onbekende ziekte. Als Lieke bang en heel benauwd de huisartsenpost belt, moet ze door de telefoon hijgen. Longontsteking luidt de diagnose op afstand. Het begin van een lange en moeizame weg.
Burn-out
..De huisarts constateert een burn-out en legt geen enkele relatie met de klachten die al bijna een jaar aanhouden sinds de coronabesmetting. ‘Pas in februari vertelde een longarts mij dat er sprake was van long covid en hij adviseerde fysiotherapie. Maar dat ging helemaal niet. Mijn conditie verbeterde wel wat, maar ik kon absoluut niet tegen al het lawaai daar. Ik raakte volledig overprikkeld en uitgeput. Maar ik moest deze behandeling proberen voor ik in aanmerking kwam voor iets anders.’..
Terugval
..De vaccinatie brengt een nieuw dieptepunt. ‘Ik werd er doodziek van. Met dezelfde klachten als na de besmetting. Maar ik wil nooit meer corona, dus ik heb toch die tweede prik genomen. Daar heb ik gelukkig minder last van gehad. In augustus ben ik met een revalidatietraject begonnen bij Beatrixoord van het UMCG. Ondanks nachtmerries en slapeloosheid, had ik het idee dat ik vooruit ging. En toen kwam de terugval. Inmiddels ben ik drie weken niet meer geweest en heb ik uitsluitend telefonisch contact. Voor wat coaching op afstand. Ik moet eerst op krachten komen. Je kunt pas herstellen als je een stukje kunt lopen, luidt het advies.’..
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Zo 28 Nov 2021, 19:40

Long Covid
15 juli 2021
De impact van corona op Kees, partner van Miranda met Long Covid: alle ballen in de lucht houden; Bron https://coronaplein.nu/ervaringen/perso ... lle-ballen
‘Het aller belangrijkste is je gezin en je eigen gezondheid’. Kees, partner van Miranda (zie foto) die langdurige coronaklachten (Long Covid) heeft, probeert al anderhalf jaar alle ballen in de lucht te houden. Hij zorgt voor Miranda, hun zoontje (zeven jaar) en regelt alles. Daarnaast wil hij als gezin ook tijd houden voor leuke dingen. Hij is erachter gekomen dat deze tijd mentaal veel van hem vraagt. Lees hier het verhaal van Kees.
Alle ballen in de lucht houden
..‘Ik was gewend om voor Miranda te zorgen, omdat ze astma en een mobiliteitsbeperking heeft. Maar de zorg is nu veel meer geworden. Ik ben veel thuis en zorg voor haar en ons zoontje. Een huishoudelijke hulp helpt mij goed. Elke avond masseer ik haar benen, omdat ze anders niet goed kan slapen. Ook heb ik een eigen zaak en regel ik alles met de instanties zoals het ziekenhuis en de huisarts. Dat kost veel tijd; je komt vaak in de wacht en er is veel onbekend. Dat kun je niemand kwalijk nemen, maar dat maakt het wel zwaar.’..
Haar grenzen bewaken
..‘Naast het zorgen help ik bij haar herstel en let ik op haar grenzen. Ik dacht dat ze volgens een schema van de fysio zou kunnen opbouwen, maar zo werkt het niet bij Long Covid. Je moet stoppen als je niet meer kunt. Hier let ik op bij wandelingetjes met de rollator. Haar pakketje energie is snel op en dan moet ze thuis rusten. Dan ben ik streng en dat vond ze eerst moeilijk om te accepteren. Maar nu vindt ze het goed dat ik haar grenzen bewaak.’..
Gezin blijven voor ons zoontje
..‘Momenten met het gezin zijn voor mij heel veel waard. Ik wil ook dat mijn zoontje een leuke tijd heeft en wij het niet alleen over zware onderwerpen hebben. Toen het vorig jaar iets beter met Miranda ging, zijn we op vakantie geweest. Dat was echt geweldig, ze had weer een glimlach op haar gezicht.’

‘Een paar weken na de vakantie kreeg ze een enorme terugval. Ik was toen veel momenten alleen met mijn zoontje, zonder Miranda. Ik doe mijn best om er wat van te maken met Moederdag, Vaderdag, Kerst of Pasen. Ik pak dan de foto’s van vorig jaar erbij en probeer het leuk te maken, zoals Miranda dat andere jaren deed. Zij ligt op die momenten dan boven in bed. Die eenzaamheid vind ik het zwaarste.’..
Veel klachten van de ziekte Long Covid komen overeen met de klachten en beperkingen die voorkomen bij de ziekten chronische Q-koorts (CQK), Q-koorts vermoeidheidssyndroom (QVS), ziekte van Lyme/chronische Lyme, ziekte me/cvs. Wie nog steeds denkt dat corona een 'griepje' is en Long Covid 'aanstellerij' is zit er helemaal naast.

Q-support - Aanbieden onderzoeksagenda Q-koorts; Bron https://www.q-support.nu/nieuws/aanbied ... -q-koorts/
Onderzoeksagenda Q-support 3 september 2021 - Q-koorts en de langetermijneffecten: Q-koorts vermoeidheidssyndroom (QVS) en chronische Q-koorts (CQK); Bron https://www.q-support.nu/wp-content/upl ... NITIEF.pdf
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

TheoA

Berichtdoor TheoA » Ma 29 Nov 2021, 11:58

“Borreltafelpraat en wegkijkende MSM-journalisten”.
https://www.villamedia.nl/artikel/hoe-d ... um=twitter

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Ma 29 Nov 2021, 16:35

Minstens helft van mensen met langdurige covid gaat minder naar werk of school;
Het RIVM begon in maart dit jaar met het onderzoek naar de langdurige coronaklachten. Van de ruim 15.000 deelnemers hebben bijna 4.500 volwassenen en 113 kinderen al bij de start van het onderzoek aangegeven langdurige klachten te hebben.

Van de mensen met langdurige klachten geeft 86 procent aan te kampen met vermoeidheid. Andere veelvoorkomende klachten van langdurige covid zijn concentratieproblemen, kortademigheid en moeite hebben met een drukke omgeving. Onder jongeren komt vermoeidheid ook vaak voor, gevolgd door hoofdpijn, concentratieproblemen en klachten zoals hoesten.

https://www.nu.nl/coronavirus/6170374/m ... chool.html

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 29 Nov 2021, 16:55

Joop
28 november 2021
Laat voor ongevaccineerden de natuur het werk doen; Bron https://joop.bnnvara.nl/opinies/laat-vo ... -werk-doen
Uit de massaliteit van de reacties van de vaccinweigeraars en het checken van hun bio’s kun je opmaken dat ze deel zijn van een beweging en daar status aan ontlenen.
..Deze week kreeg ik plots een horde wappies achter me aan. Het kwam zo. Ik liep, terwijl de schemering inviel en de lucht fris en vochtig was, mijn vaste hardlooprondje van 5 kilometer door de stad. Je moet tenslotte aan je gezondheid werken. Vanuit een zijstraat kruiste een fietser mijn pad en ik voelde in het voorbijgaan plots zijn warme ademtocht, die als een soort chemtrail achter hem aan zweefde, over mijn gezicht glijden. Ik ademde zijn adem in. Dat was een aparte gewaarwording.

Ik moest denken aan een bezoekster van een debatavond in Arminius over de omgang tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. Ze vertelde dat ze een longaandoening had en daarom hardliep met een clubje maar dat nu niet meer durfde omdat er ongevaccineerden tussen zaten. Wat als ze hun adem inademde? In de zaal zat ook een vrouw die het vaccin weigerde met een beroep op haar persoonlijke vrijheid. Maar die vrijheid van jou, beperkt de mijne aanzienlijk, legde de hardloopster uit.
De uitwisseling van standpunten bleef beschaafd maar ze bleven ook onwrikbaar. Niemand van de aanwezigen wist te bedenken hoe het conflict opgelost moest worden. Dat kon alleen als iemand zou inschikken. De een moest haar gezondheid in de waagschaal stellen of de ander haar gevoel van vrijheid laten varen. Als je ziek bent doet je vrijheid er minder toe, als je gezond bent denk je dat vrijheid het belangrijkste is..
..Eenmaal weer thuis van het rennen plaatste ik een tweet over de ervaring, zoals ik vaker doe bij opvallende gewaarwordingen, die ik afsloot met ‘gelukkig ben ik gevaccineerd’. Want ineens was ik weer doordrongen van hoe het virus zich verspreidt. Zoals je opschrikt van een hoestend iemand, ook al is in de buitenlucht de kans op besmetting zeer gering. De tweet bevatte geen provocatie, zelfs geen kritiek op ongevaccineerden..

..En wat er toen gebeurde….

Binnen luttele minuten explodeerde m’n timeline. Ik ging viraal, bij wijze van spreken. Als piranha’s doken de ongevaccineerden er op. Ik was gek, bang, gehersenspoeld, communist, et cetera. Aangehecht natuurlijk een lading verzinsels over het virus en het vaccin..
..Vraag blijft wat je er mee moet want de vrijheid om het vaccin te weigeren ontwricht inmiddels de maatschappij. Het vaccin is weliswaar niet in staat het virus uit te roeien maar als iedereen die dat kan zich liet vaccineren, hadden nu niet opnieuw de horeca, winkels en theaters moeten sluiten. De maatschappij brengt grote offers voor de vrijheid van de weigeraars, ook in de vorm van mensenlevens..
..De veel wenselijker oplossing is niet de ongevaccineerden te straffen maar de gevaccineerden belonen. Als de druk op de zorg straks voldoende verminderd is kun je gevaccineerden toegang geven tot horeca en theaters die anders dicht moeten blijven. Ongevaccineerden kiezen zelf voor bestrijding van de pandemie ‘langs natuurlijke weg’. Dat duurt zoals bekend veel langer, dus is het logisch dat de lockdown voor hen van kracht blijft tot de pandemie bezworen of het anderszins veilig is. Een lockdown is immers ook een vorm van natuurlijke bestrijding..
..Tegelijkertijd moet je met weigeraars wel in contact blijven, ze in staat stellen onder de lockdownmaatregelen zo goed mogelijk te functioneren en natuurlijk trachten ze toch over te halen. Dat doe je niet met harde taal maar met begrip en inlevingsvermogen. Spijtoptanten kunnen daarbij helpen. Laat ze veelvuldig aan het woord. “Ik dacht ook altijd dat… maar nu…” Dat soort getuigenissen maken het voor mensen makkelijker om uit hun loopgraaf te komen en van standpunt te veranderen.
Spijtoptanten in de media:
HvN
26 november 2021
Ongevaccineerde Sandy werd doodziek door corona en wil anderen waarschuwen: 'Dit nooit meer!'; Bron https://www.hartvannederland.nl/coronav ... aarschuwen
Sandy Verhaaren omschrijft zichzelf als een gezonde, jonge vrouw. Ze rookt niet, is geen drinker en heeft geen overgewicht. Ze liet zich bewust niet vaccineren, omdat ze erop vertrouwde dat haar lichaam genoeg antistoffen zou opbouwen in het geval dat ze besmet zou raken met coronavirus. Toch ging het eerder deze maand flink mis.
RTL nieuws
14 oktober 2021
80 dagen in coma - Hendrik kroop door oog van naald en wil Urk overtuigen: coronavaccin is van levensbelang; Bron https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... visser-urk
..Hij was niet gevaccineerd..Je beslissing om het coronavaccin wel of niet te nemen, heeft ook gevolgen voor anderen. "Daarom zou ik iedereen aanraden om zich te laten vaccineren. Het voorkomt dit soort uitwassen."..
RTL nieuws
1 november 2021
Jules wilde geen prik en kwam op de ic: 'Moet weer leren lopen, praten en eten'; Bron https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... are-corona
Op de intensive cares liggen nu vooral mensen die niet gevaccineerd zijn. Jules is een van hen. Hij lag zeven weken op de intensive care met corona en balanceerde op het randje van de dood. Vanuit het ziekenhuis waarschuwt hij: "Dit kan het resultaat zijn van koppigheid en denken dat je het beter weet."
Omroep GLD
12 november 2021
Sjaan ligt met corona in ziekenhuis: 'Nu ga ik me zeker laten vaccineren'; Bron https://www.gld.nl/nieuws/7445021/sjaan ... vaccineren
GLD Kijkje op corona-afdeling Ede - Ik ben mij helemaal rot geschrokken; Bron https://www.youtube.com/watch?v=nm9pp30eK9c
“Ik ben ontzettend geschrokken dat ik er zo ziek van werd. Ik was niet gevaccineerd.

De maatschappij brengt zeker grote offers voor de vrijheid van de weigeraars. Ruim 80% van de corona patiënten die in het ziekenhuis liggen zijn ongevaccineerd. Zij hadden niet in het ziekenhuis terecht hoeven te komen. De gevaccineerde mensen die in het ziekenhuis terecht zijn gekomen zijn kwetsbare mensen met onderliggende aandoeningen of met ernstige afweerstoornissen.
De praktijk wijst al uit dat de bewust niet-gevaccineerden, de antivaxxers en de mensen die niet in corona geloven die toch ziek zijn geworden niet zo stoer zijn om het ziekenhuisbed of het IC-bed te weigeren.

De reguliere zorg is opnieuw afgeschaald en veel operaties zijn opnieuw uitgesteld waardoor er veel andere mensen worden gedupeerd en er veel mensen onnodig complicaties of blijvende gezondheidsschade krijgen of onnodig overlijden. Dat is overigens al een tijd gaande en veel stress, leed, lijden en verdriet veroorzaakt bij mensen. De uitgestelde zorg is een verborgen crisis in coronatijd!
Daar lijken de bewust niet-gevaccineerden, de antivaxxers en de mensen die niet in corona geloven geen enkele rekening mee
te willen houden. De eigen verantwoordelijkheid en de solidariteit in de samenleving is ver te zoeken.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 29 Nov 2021, 18:50

Vrouw
29 november 2021
Columns & opinie - ’Zarayda, jouw opname was niet nodig geweest en dat maakt me ziedend’; Bron https://www.telegraaf.nl/vrouw/14690687 ... me-ziedend
Hester Zitvast schrijft over dat wat haar opvalt in het nieuws. Dit keer over het bericht dat Zarayda Groenhart zich niet liet vaccineren, corona kreeg en in het ziekenhuis terechtkwam. ’Die opname was dus niet nodig geweest en het maakt me ziedend.’
Maakbare wereld
..Lang verhaal kort: Zarayda kreeg corona en bleek dat niet met een licht hart te kunnen oplossen. Dat moest het ziekenhuis doen..
Kentering
..Afgelopen weekend heb ik een kentering gezien op Twitter. Het begrip voor ongevaccineerden neemt af. Het valt niet langer recht te praten dat ze tóch (en verhoudingsgewijs in bizar grote aantallen) in het ziekenhuis komen, eindeloos IC-bedden bezetten, de reguliere zorg opnieuw wordt uitgesteld en afgeschaald en code zwart dreigt.

Jammer voor die vrouw met kanker; haar waarschijnlijk levensreddende tumor-verwijdering moet mogelijk uitgesteld worden omdat er geen IC-bed beschikbaar is, houdt longarts Sander de Hosson ons voor..
Frustraties
..Zarayda’s verpleegkundigen hebben zich van hun meest professionele kant laten zien; vriendelijk en vrolijk. Waar halen ze die energie vandaan? Reken maar dat ze hun frustraties ergens uiten: tegen elkaar in een overleg, thuis tegen een partner, maar ook steeds vaker op social media en: GELUKKIG.

Ik wil het meer lezen, ik wil het meer horen, de boosheid van de zorg over de patiënten die er niet hadden hoeven liggen. Die boosheid is terecht namelijk..
Mank vergelijk
..’Ja maar rokers. Ja maar mensen met overgewicht. Ja maar alcoholisten.’ Dat vergelijk gaat mank. Een ziekenhuisopname door corona is te voorkomen met een eenvoudige en veilige vaccinatie, een verslaving niet. Problemen met het gewicht niet.

Hoe onethisch ook, maar wat mij betreft is het afgelopen met de zorg aan ongevaccineerden ten koste van de reguliere zorg. Het valt niet langer te verkopen dat dit ten koste gaat van anderen. Nul solidariteit, de tweedeling en uitsluiting waar ze de mond zo vol van hebben, werken ze zelf in de hand..
Af
..Nee het is niet één groep en ongetwijfeld hebben sommige ongevaccineerden er een écht goede reden voor zich niet te laten prikken. Maar het gros traineert in mijn ogen met egoïsme.

Zarayda, ik vind dat je je moet schamen, echt. Je had de wereld eindelijk eens een écht wijze les kunnen brengen, maar koos naar mijn mening voor je eigen ego en waarheid. Voor mij ben je af.”..

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 30 Nov 2021, 09:14

Werken op de corona-cohort: de benen uit je lijf lopen en veel stervende patiënten;
De rek is eruit'

Ook verpleegkundige Alieke Dorst, normaal werkzaam op interne geneeskunde, maar nu ingeroosterd op de covidafdeling, ervaart de hoge werkdruk. "Ik maak me zorgen om mijn collega's of ze het wel kunnen volhouden", zegt ze, "Je merkt dat collega's uitvallen. Dat maakt het druk. De rek is eruit."

Sinds het begin van de coronacrisis is het druk in het ziekenhuis. Druk vanwege volle corona-afdelingen, of - als het even wat rustiger was - druk vanwege alle operaties die ingehaald moesten worden. Dat er nu weer zoveel coronapatiënten in het ziekenhuis belanden valt verpleegkundigen zwaar. "We zijn echt moe", zegt Andrea Koning.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/131 ... -patienten

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 30 Nov 2021, 09:27

4 op de 5 COVID-19-patiënten op de IC is niet gevaccineerd;
4 op 5 COVID-19-patiënten op de intensive care is niet gevaccineerd tegen het coronavirus SARS severe acute respiratory syndrome-CoV coronavirus-2. De kans om als volledig gevaccineerde door COVID-19 op de IC intensive care terecht te komen is 33 keer kleiner dan als niet-gevaccineerde persoon.

https://www.rivm.nl/nieuws/4-op-de-5-CO ... vaccineerd

Henriëtte

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Di 30 Nov 2021, 13:31

What happens when coronavirus and Lyme disease intersect? It's a scary time for patients;
His tick test returned positive for Lyme. The next day, his COVID-19 test came back positive, too.

Dr. Richard Horowitz, who quickly got Roth on a protocol that included Hydroxychloroquine, zinc, zithromax and glutathione.

https://eu.usatoday.com/story/opinion/2 ... 221450001/

Henriëtte

Terug naar “Gezondheid Algemeen”