Long Covid/Post-Covid-syndroomNRC
1 april 2022
Onderschat de ernst van long covid niet; Bron
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/04/01/on ... t-a4106321Long covid is een stille schaduwpandemie die ons gemeen in de staart kan bijten, schrijft Sanne Bloemink.
..Heerlijk dat de maatregelen zijn afgeschaft. Kan ik eindelijk mijn moeder weer knuffelen, dat benauwde mondkapje afdoen en de school van mijn dochter van binnen bekijken. Na een feestelijk schoolbezoek ontvang ik een appje van een goede vriendin. Ook zij is opgetogen, want het gaat veel beter met haar. „Vrijdagmiddag klein wandelingetje gemaakt en op een terras citroentaartje gegeten! Weliswaar met noisecancelling-koptelefoon op en baseballpet plus zonnebril tegen de prikkels, maar wat was ik blij!”, schrijft ze.
Ik slik. Dit is kennelijk haar definitie van ‘veel beter’. Ze raakte vijf maanden geleden besmet en lijdt sindsdien aan langdurige covid, oftewel long covid.
Long covid-patiënten hebben veel verschillende klachten, maar in één opzicht zijn ze allemaal gelijk: van de ene op de andere dag zijn ze hun oude leven kwijt. Onder hen bevinden zich veel zorgmedewerkers en onderwijspersoneel; zij die naar hun werk bleven gaan met alle risico’s van dien, terwijl ik veilig thuis kon werken..
Maatschappij-ontwrichtend..Voor de chronische vorm van Covid blijkt het echter lastiger de handen op elkaar te krijgen. Wetenschappers concurreren weer met elkaar om schaarse onderzoeksgelden en van uitwisseling en samenwerking op de schaal van twee jaar geleden is al lang geen sprake meer.
Toch is het belang minstens zo groot. Want misschien zijn er op dit moment wel genoeg ziekenhuisbedden, een chronische ziekte als deze kan de samenleving toch grondig ontwrichten. Los van al het leed op individueel niveau, moeten we daarbij denken aan sociaaleconomische gevolgen als langdurig ziekteverzuim en verder oplopende tekorten op de arbeidsmarkt. Deze stille schaduwpandemie is een gezondheidscrisis die ons gemeen in de staart kan bijten..
‘
Topje van de ijsberg’
..Recent onderzoek laat zien dat in Nederland 12,5 procent van de met Covid besmette groep drie maanden na besmetting nog tenminste één nieuwe of verergerde lichamelijke klacht heeft. Buitenlandse prevalentiecijfers schommelen tussen de 10 en 20 procent. Bij C-support, de organisatie die mensen met long covid bijstaat, zijn meer dan elfduizend mensen aangemeld, en de directeur denkt dat dit „het topje van de ijsberg” is. Veel mensen, bijvoorbeeld lager geschoolden, weten C-support nauwelijks te vinden. Bovendien zijn cijfers van na de omikrongolf en na het loslaten van de maatregelen nog onbekend.
Ondertussen zijn de eerste ‘long covid two year anniversaries’ in stilte voorbijgegaan. De WIA-aanvragen (uitkering als men wegens langdurige ziekte niet kan werken) stromen binnen. Patiënten moeten maar hopen dat ze een hun gunstig gezinde verzekeringsarts treffen. Onder verzekeringsartsen bestaat namelijk een groot verschil tussen believers en non-believers, een fenomeen dat bekend is van andere chronische ziekten als ME/CVS. Nog steeds zijn er artsen die de klachten van patiënten toeschrijven aan psychologische (en daarmee kennelijk vermijdbaar geachte) oorzaken, en die om die reden een aanvraag afwijzen..
Doorbraak..Tegelijkertijd is tijdens de acute fase gebleken dat wetenschappelijk onderzoek wel degelijk in een stroomversnelling kan komen, als we dit maar graag genoeg willen. Bovendien zijn er goede aanknopingspunten. Long covid lijkt in veel opzichten op andere post-infectieuze ziekten als ME/CVS, Q-koortsvermoeidheidssyndroom en chronische lyme. Meer gericht onderzoek naar long covid zou wel eens kunnen leiden tot een doorbraak in onze kennis over al deze andere post-infectieuze ziekten.
Goed nieuws voor alle patiënten met (vooralsnog) onbegrepen klachten, die moeten vechten voor hulp en erkenning.
Hoogleraren als Resia Pretorius aan Stellenbosch University, Akiko Iwasaki aan Yale, en David Putrino aan Mount Sinai werken in grote internationale samenwerkingsverbanden, precies vanuit dit perspectief. Zij hebben nog geen Nederlandse partners kunnen vinden. Het is hoog tijd dat hier verandering in komt..