Voldoende lange behandeling en testen achteraf

Tam

Voldoende lange behandeling en testen achteraf

Berichtdoor Tam » Vr 03 Apr 2015, 16:17

Dag allemaal,

Ik ben een 35-jarige mama uit België. In oktober 2010 werd ik omwille van hoofdpijn en spierpijn bij de huisarts getest op borreliose. Ik bleek antilichamen te hebben, wat hem ertoe leidde te besluiten dat ik een stadium 2 lyme ("early disseminated") had. De dokter schreef me daarop 9 dagen antibiotica voor (de eerste twee pillen gaf ik over, dat was niet erg volgens hem, maar het komt dus eigenlijk neer op slechts 7 dagen). De spierpijn verminderde, maar ik stel vast dat ik nog steeds onverklaarbaar vermoeid ben. Daarom vroeg ik hem of het mogelijk was te testen om te zien of de antibiotica behandeling voldoende was geweest. Hij beweert echter dat dit niet te testen is. Hij is ook ovetuigd dat een kuur van 7 dagen in elk geval volstond en er niets meer moet/kan gebeuren.

Nu ben ik het net aan het afschuimen naar meer info, maar deze vragen lijken open te blijven:
1) Volstaat een kuur van 7 dagen voor een stadium 2 lyme? Ben je er dan echt zeker definitief van af?
2) Kan je echt niet na enkele maanden testen of de borrelia nog aanwezig is?
3) Is het in mijn geval aangewezen om een langere antibioticakuur te starten, om te vermijden dat de lyme chronisch wordt? Of wacht ik best af, met het risico dat de lyme chronisch wordt? Is dat een verantwoord risico?

Maddy

Re: Voldoende lange behandeling en testen achteraf

Berichtdoor Maddy » Vr 03 Apr 2015, 20:35

Lees hier maar eens voor de antwoorden op je vragen.

http://www.tekenbeetziekten.nl

http://www.lymevereniging.nl

www.borreliose.nl

Groet Maddy.

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Za 04 Apr 2015, 11:13

Hallo Tam,

Volgens de oude school, wordt er in fase twee 21 dagen antibiotica gegeven. Hoe komt jouw dokter erbij dat je in fase 2 zit ? Gewoonlijk komt men in fase 2 (volgens de oude school) als er geen behandeling wordt gegeven bij een EM (dat is de cirkelvormige huiduitslag) en als de bacterie zich in de bloedbaan verspreid heeft met diverse klachten tot gevolg. De oude school geeft in fase 1 10 dagen antibiotica.Fase 1 kenmerkt zich bij een deel van de patiënten met een groter worden ringvormige uitslag, erythema migrans genaamd. Een onbepaald percentage heeft niet zo een uitslag of slaat fase 1 over.

Welke testen zijn bij jou gedaan ? Is er gewoon een Elisa gedaan ? Werd er ook een immunoblot (ook western blot genaamd) gedaan ? Ga terug naar jouw arts. Vraag meer uitleg en neem enkele richtlijnen mee.(zie ook de linken van Maddy)

Lees ook eens onderstaande richtlijnen. Op bladzijde 15 staan richtlijnen.
http://www.borreliose-gesellschaft.de/T ... linien.pdf

Tam

Berichtdoor Tam » Za 04 Apr 2015, 12:43

Hallo,

heel erg bedankt voor beide reacties! Ik weet niet zeker of het een elisa of een immunoblot was, alleen dat de huisarts het daarna over antistoffen tegen lyme had en dat het ook geen speciaal dure test was. Ik denk dat het wellicht verstandig is een kopie van mijn dossier op te vragen, want de uitleg die ik krijg is zelden erg precies.

Ik heb nooit de ringvormige uitslag gehad (dus geen fase 1), maar ik had enkele weken voor de vermoeidheid en énorme spierpijn toesloegen een tekenbeet gehad. Dat was de aanleiding voor de huisarts om voor alle zekerheid op borrelia te testen. Toen de test bleek te wijzen op borrelia antistoffen, gaf hij me 9 dagen antibiotica, waarvan ik twee miste door de twee eerste pillen uit te braken (hetgeen hij wegwuifde als onbelangrijk, hij heeft me ook geen twee extra pillen voorgeschreven om alsnog aan 9 dagen te komen).

Omdat ik mensen ken met chronische lyme en op internet las dat 7 dagen antibiotica nogal kort was, ben ik dan aan de behandeling gaan twijfelen. De twijfel werd des te erger wanneer de vermoeidheid des te erger terugkwam en bleef. Al dan niet in verband daarmee heb ik deze herfst en winter de ene na de andere ziekte gehad (CMV, bronchitis, sinusitis,...), terwijl ik normaal gezien bijna nooit ziek ben en dan maximum één dag moet thuisblijven. De huisarts verklaarde mijn vermoeidheid en verminderde weerstand met mijn gezinssituatie (fulltime werkende moeder van kleine kinderen), maar ik geloof niet dat je daar in dié mate moe van wordt (heel wat mensen combineren werk en gezin zonder de hele tijd ziek te zijn). Iemand's conditie gaat toch niet zomaar plots achteruit?

Wat zou ik nu best doen? Ik vrees dat mijn arts niet zo goed gaat reageren op info die niet van hem komt. Second opinion? Hebben jullie aanbevelingen op dat vlak?

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Za 04 Apr 2015, 12:54

Hoe korter de tijd tussen beet van een besmette teek met symptomen en behandeling, hoe meer kans op blijvende genezing. Maak opnieuw een afspraak met jouw huisarts. Voor een vroege fase kan je ook terecht in het ITG (Antwerpen). Voor een late fase kan je daar niks gaan doen. Je kan er vrij snel terecht (neem niet prof VG). Je zal dan waarschijnlijk de standaardbehandeling krijgen. Ondertussen kan je misschien eens nadenken waar je naartoe kan. Als jouw huisarts niet meewil, zoek je best iemand anders. Ik weet niet uit welke regio je bent. In Brussel zijn er nog 2 artsen.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”