Oog problemen door de ziekte van lyme

Wetenschappelijke onderwerpen over Lyme-Borreliose, zoals wetenschappelijke medische publicaties en artikelen die worden ondersteund door dergelijke publicaties. Bij twijfel kies 'Artikelen en Linkjes'.
Sproetje

Oog problemen door de ziekte van lyme

Berichtdoor Sproetje » Ma 13 Apr 2015, 20:19

Het zal nog wel even duren voordat het volledige artikel verschijnt.
Maar hier alvast een samenvatting:

Central retinal vein occlusion with bilateral stenosis of the internal carotid arteries.

7 Maart 2015
Door Robert Garoon, MD en Dr. Petros E Carvounis

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(15)60124-6/abstract

Summary:
A 41-year-old lady presented to our clinic in July, 2014, with a 1-week history of sudden-onset painless loss of vision in her left eye accompanied by mild left frontal headache. She had previously been healthy and took no drugs. On examination the right eye was normal with best-corrected visual acuity (BCVA) of 20/20. BCVA was 20/200 in the left eye with a relative afferent pupillary defect, prominent optic nerve swelling with optic disc haemorrhages, dilated and tortuous retinal vasculature, scattered flame haemorrhages throughout the periphery, and cotton wool spots along the vascular arcades.

To read this article in full text you will need to make a payment
31.50 USD
Maar je kunt ook wachten tot het vanzelf in volledige tekst verschijnt.

paperwhite

Re: Oog problemen door de ziekte van lyme

Berichtdoor paperwhite » Do 21 Mei 2015, 21:53

Ik had een milde neuritis optica en gestoord contrastzicht. Er werd frequent onderzoek gedaan. De oogarts stelde vast dat mijn oog rechts langer was geworden. Hij had dat nog nooit meegemaakt. Omdat de arts dacht dat ik MS had, gebeurde er veel onderzoek. Toen hij vernam dat ik lyme had, gebeurde er geen onderzoek meer en kreeg ik gewoon een brilletje. :evil:

Lyme tast ook het bindweefsel aan (zie hiervoor een link door Sproetje geplaatst) en het oog ligt ingebed in bindweefsel. Als dat weg is, valt mijn oog eruit. Daar ben ik wat bang van.

hope

Re: Oog problemen door de ziekte van lyme

Berichtdoor hope » Do 21 Mei 2015, 22:14

Oei, dat wist ik niet... Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen, denk ik. Nog nooit van gehoord.
Verminderd zicht in 1 oog, dat is mij wel bekend.... Migraine aan één kant ook... :(

Terug naar “Wetenschap”