Studie lange-termijn effect van antibioticakuur op darmflora

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
tulpje

Studie lange-termijn effect van antibioticakuur op darmflora

Berichtdoor tulpje » Di 02 Jun 2015, 16:48

Determining the Long-term Effect of Antibiotic Administration on the Human Normal Intestinal Microbiota Using Culture and Pyrosequencing Methods

Mamun-Ur Rashid, Egijia Zaura, Mark J. Buijs, Bart J. F. Keijser, Wim Crielaard, Carl Erik Nord, and Andrej Weintraub

Clinical Infectious Diseases. (2015) 60 (suppl 2): S77-S84.

Abstract

The purpose of the study was to assess the effect of ciprofloxacin (500 mg twice daily for 10 days) or clindamycin (150 mg 4 times daily for 10 days) on the fecal microbiota of healthy humans for a period of 1 year as compared to placebo. Two different methods, culture and microbiome analysis, were used. Fecal samples were collected for analyses at 6 time-points. The interval needed for the normal microbiota to be normalized after ciprofloxacin or clindamycin treatment differed for various bacterial species. It took 1–12 months to normalize the human microbiota after antibiotic administration, with the most pronounced effect on day 11. Exposure to ciprofloxacin or clindamycin had a strong effect on the diversity of the microbiome, and changes in microbial composition were observed until the 12th month, with the most pronounced microbial shift at month 1. No Clostridium difficile colonization or C. difficile infections were reported. Based on the pyrosequencing results, it appears that clindamycin has more impact than ciprofloxacin on the intestinal microbiota.

Bron:
Clinical Infectious Diseases S77-S84.

http://cid.oxfordjournals.org/content/60/suppl_2/S77.short

Gewijzigd i.v.m. aanpassing bronvermelding
wijziging door de moderator aanpassing bronvermelding
Laatst gewijzigd door tulpje op Di 02 Jun 2015, 23:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Leia
Moderator

Re: Studie lange-termijn effect van antibioticakuur op darmf

Berichtdoor Leia » Di 02 Jun 2015, 20:12

Beste Tulpje,
Dank voor je bijdrage.

Ik zie dat je bij je citaat een bron vermeldt, zou je ook een linkje, auteur en jaartal willen toevoegen? Zo kunnen mensen er desgewenst meer over lezen. Zie ook punt 6 van de forum spelregels over Bronvermelding en auteursrecht.

Ik lees in je bericht informatie over antibiotica en darmflora, ik heb het verplaatst van “Wetenschap" naar “Gezondheid Algemeen”, deze categorie is voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet over Lyme-borreliose gaan.

Leia, moderator

tulpje

Berichtdoor tulpje » Di 02 Jun 2015, 23:18

Prima Leila. Zoals je kunt zien heb ik de originele bron plus link er aan toegevoegd.

WouterB

Berichtdoor WouterB » Wo 03 Jun 2015, 01:48

Super dat Leia (ik moet nog een hoop oefenen om het echt goed in 1 x goed te schrijven! :evil: )
topictitels met een hoofdletter laat beginnen!

Klein verzoek om de huidige tekstuele titel aan te passen met de aanvulling 'voor normaal gezonde mensen'.

Daarmee kan het (prikkelend gesteld) direct door naar het off-topic café, als Lymepatiënt kunnen we er dus helemaal niks mee....

Voor de goeie orde, Tulpje (wanneer leren mensen nu ook eens hun alias volgens een correcte conventie te schrijven?) is niet direct bezig met een anti- AB promotie, dat toont haar basisbron van die Lyme-club aan.

Ik vraag mij dus af, wat is het nut van uitkomst van deze studie, IMHO wordt je als Lymepatiënt er zwaar mee op het verkeerde been gezet (we zijn immers geen gewoon gezonde mensen), en dat speelt m.i. de anti- AB promotors, AKA de "Big Alternative Business" (naar mijn beleving) onbedoeld weer in de kaart...

Groetjes, Wouter

Leia
Moderator

Berichtdoor Leia » Wo 03 Jun 2015, 07:14

Tulpje schreef:Prima Leila. Zoals je kunt zien heb ik de originele bron plus link er aan toegevoegd.

Beste Tulpje,
Dank voor je moeite, ik ben blij te lezen dat je een link van de bron van het artikel hebt toegevoegd en een korte melding van de wijziging. Tegelijkertijd twijfel ik of ik mijn verzoek voldoende duidelijk heb gemaakt.

Leia schreef:Ik zie dat je bij je citaat een bron vermeldt, zou je ook een linkje, auteur en jaartal willen toevoegen? Zo kunnen mensen er desgewenst meer over lezen. Zie ook punt 6 van de forum spelregels over Bronvermelding en auteursrecht.

Tulpje, zou je ook de auteur(s) en jaartal willen toevoegen? Zo kunnen de lezers direct alle relevante informatie zien en kunnen ze de informatie ook gemakkelijk terugvinden. Dit is ook handig wanneer een linkje op een gegeven moment niet meer werkzaam is.

Je schrijft: "Bron: Lyme Disease United Coalition U.S.A.”. Op hun site http://www.lduc.org/ kan ik zelf het artikel niet terugvinden, misschien zie ik dit over het hoofd? Klopt deze bronvermelding nog?

WouterB schreef:Super dat Leia (ik moet nog een hoop oefenen om het echt goed in 1 x goed te schrijven! :evil: )
topictitels met een hoofdletter laat beginnen!

Klein verzoek om de huidige tekstuele titel aan te passen met de aanvulling 'voor normaal gezonde mensen’.

Beste Wouter,
Ik ben blij dat je let op de spelling van mijn naam.
Voorts kan ik mij goed voorstellen dat er per abuis een enkele keer een letter aan wordt toegevoegd, geen probleem hoor.

Voor wat betreft de titel. Dank voor je compliment voor de hoofdletter. Een titel kan uit maximaal 60 tekens (incl. spaties) bestaan.
De oorspronkelijke titel door Tulpje geplaatst was:
“studie over effect langdurig antibioticagebruik op darmflora”

Ik heb deze toen ik het bericht gisteren las en verplaatste, gewijzigd in:
“Studie lange-termijn effect van antibioticakuur op darmflora”

Leia, moderator

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 03 Jun 2015, 08:26

Daarmee kan het (prikkelend gesteld) direct door naar het off-topic café, als Lymepatiënt kunnen we er dus helemaal niks mee....

Voor de goeie orde, Tulpje (wanneer leren mensen nu ook eens hun alias volgens een correcte conventie te schrijven?) is niet direct bezig met een anti- AB promotie, dat toont haar basisbron van die Lyme-club aan.

Ik vraag mij dus af, wat is het nut van uitkomst van deze studie, IMHO wordt je als Lymepatiënt er zwaar mee op het verkeerde been gezet (we zijn immers geen gewoon gezonde mensen), en dat speelt m.i. de anti- AB promotors, AKA de "Big Alternative Business" (naar mijn beleving) onbedoeld weer in de kaart...

Ik ben zeer geïnteresseerd in studies naar het lange termijn effect van AB op de darmflora, heb uiteindelijk zo'n 4 jaar AB achter de kiezen.
Er is nog veel te weinig over bekend welke (permanente?) schade hierdoor ontstaat en wat de gevolgen daarvan zijn. Ondertussen zie ik wel dat faecestransplantatie steeds meer terrein wint, misschien ligt daar een oplossing ook voor de langdurige AB-gebruikers?

In de alternatieve hoek is veel meer aandacht voor de darmflora dan in het reguliere. Sommige artsen onderzoeken zelfs eerst de status van de darm eer er begonnen wordt met een al dan niet reguliere behandeling. Ik denk dat dit een zeer sterk punt is van deze artsen.

tulpje

Berichtdoor tulpje » Do 04 Jun 2015, 00:57

Beste Leila,

Door op het toegevoegde linkje te klikken worden de auteurs van het artikel zichtbaar.
Het is mij niet gelukt om deze uit het originele artikel te 'kopiëren en te plakken'. Maar misschien lukt het jou wel? Bij voorbaat dank :)
Ik kreeg ik dit artikel als 'n soort nieuwsbrief doorgestuurd van LDUC. Ik kan het helaas ook niet zo een twee drie terugvinden op hun website.

Na dit alles en met de rake opmerking van forumdeskundige WouterB, moeten we ons misschien afvragen of auteurs en bronnen überhaupt nog weg 'toegevoegde' waarden geven aan dit onderwerp. Dus wat mij betreft mag je het deleten hoor Leila. Of misschien is het een optie om het naar onderstaand forum te verplaatsen ....... WouterB?!

http://lymened-nederland.forumatic.com/index.php

Dat is namelijk nog steeds opvallend leeg!

@Eus,

Fijn dat jij wel het nut inziet van dit artikel. Aangezien het mij werd aangeleverd door de Lyme Disease United Coalition zijn er kennelijk toch meer Lymepatiënten die behoefte hebben aan dit soort informatie.
Groetjes ;)

Leia
Moderator

Berichtdoor Leia » Do 04 Jun 2015, 09:36

Beste Tulpje,
Dank voor je duidelijke toelichting over dat het artikel als een soort nieuwsbrief van de LDUC naar je was doorgestuurd. Ik zal de bron in je eerste bericht wijzigen.

WouterB en Tulpje jullie hebben nu allebei even opmerkingen over/tegen elkaar kunnen maken. In jullie berichten herken ik bij jullie beide jullie goede intenties, namelijk hulp en ondersteuning voor lymepatiënten, want we willen allemaal hetzelfde, namelijk beter worden. Laten we het gezellig houden.

Leia, moderator

tulpje

Berichtdoor tulpje » Do 04 Jun 2015, 10:45

Helemaal mee eens Leila!

Wens je een fijne dag toe.

Leia
Moderator

Berichtdoor Leia » Do 04 Jun 2015, 10:48

Dankje! Jij ook een fijne dag!

Leia, moderator