Goedenavond. Onze zoon heeft een chronische oogontsteking in beide ogen (uveitis intermediair). Deze wordt met medicijnen behandeld in het UMC Utrecht. Met tussenpozen laait de ontsteking weer op. Onze zoon heeft twee maal een EM ring gehad. Bloedtesten wijzen uit dat er wel restanten van Borrelia zijn gevonden, maar deze zijn niet meer actief; geen Lyme dus. Uveitis kan een gevolg zijn van Lyme. Er wordt verder geen onderzoek meer naar gedaan (dus doe ik het zelf maar). Zijn er mensen die uveitis hebben en in het verleden zijn gebeten door een teek? Hebben er mensen testen gedaan in Leuven en/of Keulen en wat zijn de ervaringen.
Ik stel reacties zeer op prijs.
Met vriendelijke groeten,
Marijke
Chronische oogontsteking (uveïtis) en tekenbeet
Re: Chronische oogontsteking (uveïtis) en tekenbeet
Goedenavond Marijke,
Het beste is een LTT bij het IMD in Berlijn of Infectolab in Augsburg.
Maddy.
Het beste is een LTT bij het IMD in Berlijn of Infectolab in Augsburg.
Maddy.
Dank je Maddy! Wat is LTT precies?
Groetjes,
Marijke
Groetjes,
Marijke
De Lymfocyten Transformatie Test LTT bepaalt in tegenstelling tot de ELISA en Western Blot niet het humorale maar het cellulaire immuunantwoord. Deze test is evenals de ELISA en Western Blot geen directe bepaling van een infectie en kan daarom ook niet definitief een borreliose aantonen. Het testprincipe berust op het samenbrengen van het patiëntenbloed met specifieke recombinanten Borrelia-antigenen (Osp A) om een reactie vast te stellen met de T-lymfocyten. T-lymfocyten hebben een geheugenfunctie en als deze blootgesteld waren aan de Borrelia dan zullen zij dat in het geheugen hebben opgeslagen tegenover die, die niet bloot gesteld waren. Op deze wijze bepaalt men een "stimulatie-index" SI. Is deze groter dan drie dan is het een positief resultaat. Daar de T-cellen een kort leven hebben kan deze test dienen als een therapiecontrole, omdat na 4-6 weken na een effectieve therapie de waarden sterk gedaald zijn. Nadeel van de methode is dat het slechts in speciale laboratoria doorgevoerd wordt, dat het kostbaar is en dat geen ringtesten beschikbaar zijn die de betrouwbaarheid bewijzen. info LTT-test
Patiënten met borreliose hebben bij een actieve infectie naast een verhoogde SI voor LTT ook een verlaagde CD3 en CD57 lymfocytensubpopulatie. In een onderzoek werd vastgesteld dat een aanhoudend verlaagd CD57 celgehalte duidt op een voortgaande Th-1 stimulatie als gevolg van een chronische infectie. In chronische Lymepatiënten bij wie de symptomen verbeterden trad een verhoging op van de CD57 waarde.
http://www.borreliose.nl
Institut für Medizinische Diagnostik Berlin-Potsdam MVZ GbR
Nicolaistraße 22
Patienten- und Besuchereingang:
Siemensstraße 26a
12247 Berlin-Steglitz
Telefon +49 (0)30 77001-322
Fax +49 (0)30 77001-332
info@imd-berlin.de
InfectoLab
A business division of BCA-clinic Betriebs GmbH & Co. KG
Carsten Nicolaus MD, PhD; General Practitioner
Medical Director & CEO
Morellstraße 33
86159 Augsburg
Germany
Laboratory Medical Director
Horst Günter Maxeiner MD – Consultant for clinical microbiology and infection control
For more information, laboratory test order forms and logistical enquiries please contact:
e-mail: service(at)infectolab(dot)de
Phone: + 49 (0) 821 4550740
Fax: + 49 (0) 821 4550741
Ze zijn beiden goed!
Patiënten met borreliose hebben bij een actieve infectie naast een verhoogde SI voor LTT ook een verlaagde CD3 en CD57 lymfocytensubpopulatie. In een onderzoek werd vastgesteld dat een aanhoudend verlaagd CD57 celgehalte duidt op een voortgaande Th-1 stimulatie als gevolg van een chronische infectie. In chronische Lymepatiënten bij wie de symptomen verbeterden trad een verhoging op van de CD57 waarde.
http://www.borreliose.nl
Institut für Medizinische Diagnostik Berlin-Potsdam MVZ GbR
Nicolaistraße 22
Patienten- und Besuchereingang:
Siemensstraße 26a
12247 Berlin-Steglitz
Telefon +49 (0)30 77001-322
Fax +49 (0)30 77001-332
info@imd-berlin.de
InfectoLab
A business division of BCA-clinic Betriebs GmbH & Co. KG
Carsten Nicolaus MD, PhD; General Practitioner
Medical Director & CEO
Morellstraße 33
86159 Augsburg
Germany
Laboratory Medical Director
Horst Günter Maxeiner MD – Consultant for clinical microbiology and infection control
For more information, laboratory test order forms and logistical enquiries please contact:
e-mail: service(at)infectolab(dot)de
Phone: + 49 (0) 821 4550740
Fax: + 49 (0) 821 4550741
Ze zijn beiden goed!
Welkom Marijke, dank voor je bericht! Ik heb het onderwerp verplaatst naar "Algemeen Lyme-Borreliose", omdat het gaat over symptomen en tests.
Leia, moderator
Zo Maddy, het duizelt me van jouw informatie
. Dank je wel!
Mijn zoon heeft de volgende testen gehad: Antistoffen, immuunblot, voorste oogkamerpunctie, PCR + Goldmann en Witmer coëfficiënt. Kun je daar ook iets over vertellen?
Daarnaast ben ik op zoek naar mensen die ook uveitis hebben en in het verleden gebeten zijn door een teek. Mijn zoon van 14 jaar oud wordt niet verder onderzocht en alleen de uveitis wordt aangepakt met medicatie die zijn immuunsysteem aantast. Als er meer mensen zijn met dit probleem dan kunnen we ons misschien verenigen en ons hard maken voor een efficiënte behandeling. Ik weet dat er nog iemand is met exact hetzelfde verhaal als mijn zoon.
Groetjes,
Marijke

Mijn zoon heeft de volgende testen gehad: Antistoffen, immuunblot, voorste oogkamerpunctie, PCR + Goldmann en Witmer coëfficiënt. Kun je daar ook iets over vertellen?
Daarnaast ben ik op zoek naar mensen die ook uveitis hebben en in het verleden gebeten zijn door een teek. Mijn zoon van 14 jaar oud wordt niet verder onderzocht en alleen de uveitis wordt aangepakt met medicatie die zijn immuunsysteem aantast. Als er meer mensen zijn met dit probleem dan kunnen we ons misschien verenigen en ons hard maken voor een efficiënte behandeling. Ik weet dat er nog iemand is met exact hetzelfde verhaal als mijn zoon.
Groetjes,
Marijke
Leia schreef:Welkom Marijke, dank voor je bericht! Ik heb het onderwerp verplaatst naar "Algemeen Lyme-Borreliose", omdat het gaat over symptomen en tests.
Dank je wel Leia!
groetjes,
Marijke
Morgen Marijke,
GWC
Om de relatieve bijdrage van de analyse van de intraoculaire antilichaamproductie en de polymerasekettingreactie (PCR) in waterig lichaamsvocht (AH) voor de diagnose van infectieuze uveïtis bepalen.
DESIGN:
Retrospectieve case-control studie.
METHODEN
Gepaard AH en serummonsters van 230 patiënten die verdacht worden van infectieuze uveïtis werden voor intra-oculaire antilichaam productie tegen het herpes simplex virus (HSV), varicella zoster-virus (VZV), en Toxoplasma gondii onderzocht door het berekenen van de Goldmann-Witmer coëfficiënt (GWC). Bovendien werden AH monsters onderzocht door real-time PCR om de aanwezigheid van microbieel DNA te bepalen.
RESULTATEN:
Positieve resultaten werden verkregen in 54 gevallen (23%): 13 HSV (24%), 16 VZV (30%), en 25 T gondii (46%). Van deze 23 (43%) waren positief voor zowel GWC en PCR, 26 (48%) alleen GWC en 5 (9%) alleen voor PCR. Met PCR als enige diagnostische benadering zou een juiste diagnose van de infectieuze etiologie zijn gemist in 34% van de gevallen de herpesvirussen en 64% voor T gondii. Analyse van de relatie tussen een positieve laboratoriumdiagnose en de monsterneming na het begin van oculaire ziekte aangetoond dat intraoculaire antilichaamproductie werd gevonden in de loop van de ziekte. Viraal DNA werd sneller begin van de infectie waargenomen. Daarentegen werd T gondii nucleïnezuur niet gedetecteerd tot 3 weken na het begin van oculaire ziekte.
CONCLUSIES:
Analyse van de intraoculaire antilichaamproductie aanzienlijk bijgedragen tot de etiologische diagnose van infectieuze uveïtis, met name van oculaire toxoplasmose vroeg na begin van de ziekte. Daarom kunnen zowel PCR en GWC bepaling worden uitgevoerd voor een uitgebreide diagnose van intra-oculaire infecties.
PMID: 16458686 [PubMed - geïndexeerd voor MEDLINE]
Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Born.PubMed
Elise en WB kun je op zoeken via de link http://www.borreliose.nl
Mijn dochter heeft al 10 weken last van wazig zicht aan één oog, het eerst werd er gedacht aan herpes, daarna aan de Borrelia beiden zijn behandeld maar het trekt niet weg. Ze is nu pas weer positief getest op het bornavirus en ze heeft ook een zilver en nikkel vergiftiging, zoek maar uit......wat de oorzaak kan zijn. En wil ook nog op toxoplasmose laten testen.
GWC
Om de relatieve bijdrage van de analyse van de intraoculaire antilichaamproductie en de polymerasekettingreactie (PCR) in waterig lichaamsvocht (AH) voor de diagnose van infectieuze uveïtis bepalen.
DESIGN:
METHODEN
Gepaard AH en serummonsters van 230 patiënten die verdacht worden van infectieuze uveïtis werden voor intra-oculaire antilichaam productie tegen het herpes simplex virus (HSV), varicella zoster-virus (VZV), en Toxoplasma gondii onderzocht door het berekenen van de Goldmann-Witmer coëfficiënt (GWC). Bovendien werden AH monsters onderzocht door real-time PCR om de aanwezigheid van microbieel DNA te bepalen.
RESULTATEN:
Positieve resultaten werden verkregen in 54 gevallen (23%): 13 HSV (24%), 16 VZV (30%), en 25 T gondii (46%). Van deze 23 (43%) waren positief voor zowel GWC en PCR, 26 (48%) alleen GWC en 5 (9%) alleen voor PCR. Met PCR als enige diagnostische benadering zou een juiste diagnose van de infectieuze etiologie zijn gemist in 34% van de gevallen de herpesvirussen en 64% voor T gondii. Analyse van de relatie tussen een positieve laboratoriumdiagnose en de monsterneming na het begin van oculaire ziekte aangetoond dat intraoculaire antilichaamproductie werd gevonden in de loop van de ziekte. Viraal DNA werd sneller begin van de infectie waargenomen. Daarentegen werd T gondii nucleïnezuur niet gedetecteerd tot 3 weken na het begin van oculaire ziekte.
CONCLUSIES:
Analyse van de intraoculaire antilichaamproductie aanzienlijk bijgedragen tot de etiologische diagnose van infectieuze uveïtis, met name van oculaire toxoplasmose vroeg na begin van de ziekte. Daarom kunnen zowel PCR en GWC bepaling worden uitgevoerd voor een uitgebreide diagnose van intra-oculaire infecties.
Born.PubMed
Mijn dochter heeft al 10 weken last van wazig zicht aan één oog, het eerst werd er gedacht aan herpes, daarna aan de Borrelia beiden zijn behandeld maar het trekt niet weg. Ze is nu pas weer positief getest op het bornavirus en ze heeft ook een zilver en nikkel vergiftiging, zoek maar uit......wat de oorzaak kan zijn. En wil ook nog op toxoplasmose laten testen.
Laatst gewijzigd door Maddy op Vr 19 Jun 2015, 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Maddy schreef:Morgen Marijke,
GWC
DESIGN:
METHODEN
RESULTATEN:
CONCLUSIES:
Born.PubMed
Mijn dochter heeft al 10 weken last van wazig zicht aan één oog, het eerst werd er gedacht aan herpes, daarna aan de Borrelia beiden zijn behandeld maar het trekt niet weg. Ze is nu pas weer positief getest op het bornavirus en deze bacterie geeft ook oogklachten. Toxoplasmose wil ik nog laten testen.
Dank je wel Maddy! Wederom! Ik heb geprobeerd je andere berichtje te beantwoorden, maar het lukt niet (of heb je nu een paar berichtjes van mij terug gehad?). Heel veel sterke voor jullie beiden!!!
groetjes,
Marijke
Marijke schreef:Daarnaast ben ik op zoek naar mensen die ook uveitis hebben en in het verleden gebeten zijn door een teek.
Hoi Marijke,
Ik ben vorig jaar zomer door de oogarts uit ons streekziekenhuisje gediagnosticeerd met uveitis, er is geen uitgebreid onderzoek gedaan naar de onderliggende oorzaak.
Het kan vele oorzaken hebben, maar bij mij zijn de klachten ontstaan niet lang na de tekenbeet uit 2009 met EM. De ogen zijn regelmatig dik en opgezet, rood en tranend, het zicht is troebel, hoewel het tegenwoordig wel minder is dan geweest.
Ik kreeg druppeltjes voorgeschreven, heb het wel gebruikt, maar het komt gewoon weer terug.
Maar ik ben geen voorstander van cortisone gebruik bij de ziekte van lyme, ook niet voor de ogen.
Onlangs ben ik nog een keer terug geweest naar mijn huisarts voor een nieuwe afspraak met de oogarts, maar omdat ik een verwijskaart voor de lyme poli Apeldoorn heb liggen, vond hij dat ik het daar zou moeten bespreken.
Hij heeft nog wel snel eventjes gekeken, en zag allemaal schilfers onder de oogleden, bij mij zijn beide ogen erg slecht.
Ik denk niet dat er goede medicijnen voor zijn.
Het beste dat je kunt doen is zelf op zoek te gaan naar de oorzaak door je zoontje te laten testen op verschillende ziekteverwekkers.
Zoals de ltt test uit Duitsland, zoals Maddy ook zegt, lijkt me beter om te doen.
Uveitis kan meerdere oorzaken hebben.
Een teek heeft buiten de borrelia om ook heel veel andere bacteriën en parasieten en virussen die meekomen.
Het is een lastig pakket dat langere tijd nodig heeft om te behandelen.
Ik hoop echt heel erg voor je zoontje ( en voor jou) dat jullie een lyme arts gaan vinden die jullie wel goed kan helpen, er zijn er wel een paar in Nederland hoor.
Deze artsen hebben meer know how.
Heel veel sterkte toegewenst van Sproetje
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”