Ik legde mijn reguliere testen naast die van iemand anders... Ik had 0,19 Referentie < 0,90
De andere persoon in een ander labo 0,02. Referentie < 0,20
De laatste test is recent, die van mij van 2013.
Ik ben benieuwd naar andere referentiewaardes.... Want deze verschillen wel enorm!
Reguliere testen: verschillende labo's
Re: Reguliere testen: verschillende labo's
Dat is toch raar dat er verschillende referentie waarden worden gehanteerd voor dezelfde testen.
Het is in Nederland niet veel beter.
Daar worden per lab. helemaal totaal verschillende Elisa testen zelfs gebruikt.
En dan mogen de labs. ook nog eens de testen naar eigen inzicht interpreteren.
Het is in Nederland niet veel beter.
Daar worden per lab. helemaal totaal verschillende Elisa testen zelfs gebruikt.
En dan mogen de labs. ook nog eens de testen naar eigen inzicht interpreteren.
Ja, zo is het natuurlijk makkelijk om te zeggen: lyme negatief!
Zo kan je nog jaren verder sukkelen...
Zo kan je nog jaren verder sukkelen...
Het gekke is wel dat ik daar pas onlangs achter kwam dat het zo werkt in Nederland omdat ik met iemand anders de testen zat te vergelijken.
Het kwartje viel pas na lange tijd
Was er altijd vanuit gegaan dat dezelfde reguliere testen in alle labs hetzelfde zouden zijn door heel Nederland en dat alleen de europese landen onderling zouden verschillen.
Het is minstens veradelijk voor de patient dat zoiets bestaat überhaupt, om nog maar te zwijgen over de onbetrouwbaarheid van deze testen op zich:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3132383/
Het kwartje viel pas na lange tijd
Was er altijd vanuit gegaan dat dezelfde reguliere testen in alle labs hetzelfde zouden zijn door heel Nederland en dat alleen de europese landen onderling zouden verschillen.
Het is minstens veradelijk voor de patient dat zoiets bestaat überhaupt, om nog maar te zwijgen over de onbetrouwbaarheid van deze testen op zich:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3132383/
Om het nog ingewikkelder te maken:
Kan een pos. Elisa test ook betekenen dat je syfilis hebt?
Ik lees dat het CDC zegt van wel:
https://labtestsonline.org/understandin ... e/tab/all/
Dus ook dat kan een foute uitslag gaan geven, de antistoffen die Borrelia aanmaakt lijken sterk op die van bv. syfilis.
Ook lijken de antistoffen van de Borrelia ss op de antistoffen van Clostridium botulinum antistoffen.
Nu vroeg ik me af waarom er maar zo weinig soorten antistoffen testen zijn, n.l. maar 5:
IgG, IgA, IgM, IgD en IgE
Maar het zou ook kunnen zijn dat een laborant niet goed getraind is om het onderscheid goed te kunnen maken, zou zomaar kunnen, dan heb je ook weer veel verschillen tussen de labs onderling.
Voor borrelia worden maar 2 antistoffen testen gebruikt, de IgG en de IgM
Nu adviseert het CDC om deze redenen dat er naast de Elisa de Western Blot moet worden gebruikt.
Helaas is de Western Blot ook niet betrouwbaar, vooral als je een sterke immuunrepressie hebt:
viewtopic.php?f=38&t=588
Kan een pos. Elisa test ook betekenen dat je syfilis hebt?
Ik lees dat het CDC zegt van wel:
https://labtestsonline.org/understandin ... e/tab/all/
"Two tests are typically used to detect and confirm Lyme disease. The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) recommend that an ELISA or IFA test method be used first to measure B. burgdorferi IgM and/or IgG antibodies. Since these tests may be positive with infections caused by other bacteria similar to B. burgdorferi, such as the bacterium that causes syphilis, the CDC recommends that any positive or indeterminate test results then be followed by a second test, called a Western blot, in order to confirm the findings."
Dus ook dat kan een foute uitslag gaan geven, de antistoffen die Borrelia aanmaakt lijken sterk op die van bv. syfilis.
Ook lijken de antistoffen van de Borrelia ss op de antistoffen van Clostridium botulinum antistoffen.
Nu vroeg ik me af waarom er maar zo weinig soorten antistoffen testen zijn, n.l. maar 5:
IgG, IgA, IgM, IgD en IgE
Maar het zou ook kunnen zijn dat een laborant niet goed getraind is om het onderscheid goed te kunnen maken, zou zomaar kunnen, dan heb je ook weer veel verschillen tussen de labs onderling.
Voor borrelia worden maar 2 antistoffen testen gebruikt, de IgG en de IgM
Nu adviseert het CDC om deze redenen dat er naast de Elisa de Western Blot moet worden gebruikt.
Helaas is de Western Blot ook niet betrouwbaar, vooral als je een sterke immuunrepressie hebt:
viewtopic.php?f=38&t=588
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”