Herxen??

Vlindertje19

Herxen??

Berichtdoor Vlindertje19 » Di 01 Sep 2015, 13:01

http://davidjernigan.blogspot.be/2015/0 ... m.html?m=1

Ik kwam deze link tegen op Facebook en wilde deze toch graag delen.

Ik ben er al een tijd van overtuigd dat verergering van klachten, het krijgen van nieuwe klachten en in sommige gevallen juist geen of slechte vooruitgang bii zowel reguliere als natuurlijke behandeling niks te maken heeft met herxen.

Lees graag jullie visie hierop en het bijgevoegde artikel.

Groetjes
Dear brain, please shut up!

Sproetje

Re: Herxen??

Berichtdoor Sproetje » Di 01 Sep 2015, 15:12

In grote lijnen ben ik het wel met David Jernigan eens.
Er is mij ook altijd geadviseerd dat wanneer je je nogal zieker gaat voelen tijdens een behandeling dat je dan moet minderen met de medicatie of zelfs een dagje (of soms wel 2 of 3 dagen) stoppen ermee.
Om vervolgens weer langzaam de medicatie op te bouwen naar het gewenste punt.

Sommige mensen worden zieker (en dat kunnen dan wel herxen zijn, maar kan ook makkelijk iets anders zijn, het ligt genuanceerd) van een klein beetje medicijnen.
Dat was bij mij wel het geval met samento, toen moest ik ook na de eerste druppel, 2 dagen stoppen ermee voordat ik weer langzaam verder kon.
Bij doxy heb ik het nooit gehad en bij amoxiciline ook niet.

In de homeopathie zoals ik het ken wordt al heel lang gesproken over herxheimer reacties, dat kun je ook krijgen bij andere ziektes, wanneer een middel wordt ingezet, maar hoeft niet.

Uit je link:

Often the treatments are worse than you would have had from the disease itself!

Dat was bij mij niet het geval, zo slecht als dat ik was voordat ik werd behandeld ben ik nooit meer geworden.
En ik hoop dat het zo blijft aanhouden.
De doxy en prednison deden de ontstekingen doen verdwijnen, waardoor de veel te hoge koorts verdween.
En de samento heeft mij weer op de been gebracht, ik kon n.l. helemaal niks meer.
Ik wens dat nooit meer mee te maken.
Laatst gewijzigd door Sproetje op Di 01 Sep 2015, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 01 Sep 2015, 15:42

@Vlindertje,
Op de site van het Hansa Center http://hansacenter.com/ staat interessante informatie. Dr J schrijft goede artikelen http://davidjernigan.blogspot.nl/
De reguliere Lyme artsen in Nederland zullen van de informatie niet op de hoogte zijn.

Bij Nederlandse reguliere Lyme artsen mis ik persoonlijk het ontgiften voor of tijdens de antibiotica (oraal of infuus) behandelingen.
Neurotoxinen en vergiftigingen/intoxicaties worden opgeslagen in het lichaam en gaan stapelen en kunnen ernstige klachten en (neurologische) schade veroorzaken http://www.lyme-symptoms.com/LymeNeuroTox.html
The effects of Bb bacteria neurotoxins

The Bb neurotoxins are drawn to the fatty tissue found in the brain and peripheral nerves. They are capable of causing neurologic dysfunction in the central nervous system, such as the spinal cord, brain stem, cause muscle weakness and cognitive impairments, chronic pain, severe inflammation and more.

The Bb neurotoxin can affect any and all body systems through the inactivation of acetylcholine. When the neurotransmitters, acetylcholine,is diminished and inhibited by the Bb toxin it causes inflammation. It causes the nerves to be sabotaged/interrupted such as for the calming of smooth muscle found in the heart,for muscle contraction in skeletal muscles,intestines,and many other parts of the body, including the detoxification organs. (This can further impair or block the route for normal excretion, causing an accumulation of toxins within the body.)

Neurotoxins are attracted to the nervous system, absorbed by nerve endings and travel inside the neuron to the cell body disrupting vital functions of the nerve cell and may lodge there long after the Bb infection is gone.

Biotoxinen zijn gifstoffen geproduceerd door levende organismen.
Neurotoxinen zijn biotoxinen die specifiek een nadelig effect hebben op de neurologische (zenuw) functies van het lichaam.
Biotoxinen en neurotoxinen beïnvloeden de neurofysiologische processen.

Reguliere Lyme artsen herkennen en onderzoeken niet voldoende de oorzaak van bijvoorbeeld fibromyalgie, neuropatische pijn, zenuwpijn, chronische pijn. Mensen krijgen zware pijnmedicatie (vaak levenslang gebruik) voorgeschreven die niet helpen en krijgen te horen dat zij maar met de pijn moeten leren leven..

Reguliere Lyme artsen testen geen zware metalen of andere vergiftigingen bij mensen http://prohealth.nl/testmogelijkheden/ of http://www.europeanlaboratory.nl/ Dat vind ik een gemiste kans.

Het is belangrijk om te weten of het lichaam uberhaupt wel kan ontgiften. Bij sommige mensen kan het lichaam niet ontgiften omdat er een defect is. Slecht ontgiften is voornamelijk een eiwit metallothioneïne en een enzym CP450/cytochroom probleem.

Er zijn Lyme patiënten waarvan het lichaam niet kan ontgiften en antibiotica behandelingen het lichaam totaal vergiftigen omdat het lichaam de gifstoffen niet af kan voeren met alle gevolgen van dien.

Het kan ook voorkomen dat mensen zo erg ziek zijn geworden door Lyme, co-infecties, neurotoxinen, intoxicaties, andere virussen, parasieten, schimmels, enz., dat het lichaam te zwak is geworden om een behandeling aan te kunnen.
Het is aan de behandeld Lyme arts (regulier of complementair) om dat goed te beoordelen. Behandelingen zijn vaak maatwerk en kunnen per persoon verschillend zijn.

Dr K over Herxheimer reactie en ontgiften http://www.klinghardtacademy.com/
Ontgiften, ontgiften, ontgiften

Details omtrent de exacte omvang en soort van de microbiële belasting zijn van cruciaal belang in de behandelprotocollen. Het afsterven van te veel microben ineens kan de desbetreffende patiënt een Jarish-Herxheimer reactie geven: een helingreactie die wel laat zien dat de goede weg is ingeslagen, maar die met een te plotselinge en een te grote toename in aard en hoeveelheid van symptomen, een ernstig tot zelfs levensbedreigend effect kan hebben.

Wanneer de lever het ontgiften van het microbiële afval niet kan bijbenen, raakt het lymfatisch systeem overbelast. Daarom is, naast een gerichte ondersteuning voor de lever, de consequente toepassing van een detoxificatie protocol een absolute voorwaarde in de behandeling

Stichting Tekenbeetziekte over Herxheimer http://www.tekenbeetziekten.nl/de-behandeling/
Jarisch Herxheimer reactie
Naast de bekende bijwerkingen van gebruikte middelen kan er een forse verergering van symptomen optreden bij de start en tijdens het antibioticagebruik, een Jarisch Herxheimer reactie.

Definitie Jarisch Herxheimer reactie:
‘Een toename van de symptomen van een spirochetale ziekte (zoals syfilis, Lyme-ziekte, of relapsing fever)die zich voordoet bij sommige patiënten na het starten van behandeling met middelen die tot afsterven van spirocheten leiden. Wordt ook wel kort Herxheimer reactie genoemd’. Deze door medicamenten veroorzaakte plotselinge toename van symptomen kan zich voordoen binnen enkele uren, de volgende dag of binnen enkele weken nadat de patiënt begonnen is met de medicatie of na verandering van dosering of middel. Dit wordt veroorzaakt door het afsterven van spirocheten waarbij vermoedelijk antigenen en/of toxinen vrijkomen hetgeen aanleiding geeft tot cytokinen-productie (TNF-alpha, interleukin-6, interleukin-8 ). De duur van de reactie kan variëren en vaak word een cyclisch patroon gezien van enkele weken.
De Herxheimer- reactie gaat meestal gepaard met een verergering van bestaande symptomen. Er kunnen zich een scala aan aspecifieke symptomen voordoen, die kunnen variëren van lichte vermoeidheid en slaperigheid tot griepachtige symptomen, koude rillingen, temperatuurverhoging, nachtelijke zweetaanvallen, spierpijn, gewrichtspijn en zwelling, depressie en geheugenproblemen, urticaria en exantheem, bloeddrukdaling. (N.B. deze klachten kunnen zich ook ‘spontaan’ voordoen bij onbehandelde Lyme-Borreliose waarbij ook vaak een periodieke toename en afname van deze klachten wordt gezien. Na medicamenteuze behandeling is de reactie echter sterker door het afsterven van een grotere hoeveelheid spirocheten) De urticaria en exanthemen en koorts worden soms verward met en allergische reactie op de gebruikte medicamenten.

Een Jarisch Herxheimer-reactie is het teken dat de antibiotica effectief is en daarmee tevens een bevestiging van een actieve infectie. Deze Herxheimer reactie wordt veroorzaakt door het afsterven van de Borrelia bacterie en het is daarom belangrijk de behandeling voort te zetten. Het moment waarop deze Herxheimer reactie kan optreden ligt voor iedere patiënt verschillend. Ook is het mogelijk dat een Herxheimer reactie regelmatig optreedt. Bij een hele heftige reactie kan het nodig zijn de medicatie te staken of de dosering te verminderen. Er is ook een kans op een allergische reactie en sommige symptomen van Candida infecties worden soms mogelijk aangezien voor Herxheimer reacties

Ik weet niet of reguliere Lyme artsen en ook complementaire Lyme artsen in Nederland altijd goed weten wanneer er wel of niet sprake is van een Herxheimer reactie.

Het is en blijft maatwerk.
Voor de mensen-patiënten is het naar mijn idee belangrijk om zelf goed mee te blijven kijken en denken en in goed overleg met de Lyme behandelaar een behandeling te kiezen die het beste bij de patiënt past.
Daarbij blijft het ook belangrijk om goed te blijven observeren wat er gebeurt tijdens de behandeling wat de reacties, bijwerkingen zijn. Goed naar het lichaam blijven luisteren.
En in goed contact met de behandelaar te blijven om te kunnen overleggen en te bespreken of de behandeling aangepast moet worden en dat er een goede ondersteunende behandeling is als bijvoorbeeld het ondersteunen en versterken van het immuunsysteem.
De behandeling moet draagbaar zijn en blijven en alertheid bij eventuele Herxheimer reacties is noodzakelijk.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 01 Sep 2015, 16:24

Roxy schreef:Dr K over Herxheimer reactie en ontgiften http://www.klinghardtacademy.com/

Ontgiften, ontgiften, ontgiften

Details omtrent de exacte omvang en soort van de microbiële belasting zijn van cruciaal belang in de behandelprotocollen. Het afsterven van te veel microben ineens kan de desbetreffende patiënt een Jarish-Herxheimer reactie geven: een helingreactie die wel laat zien dat de goede weg is ingeslagen, maar die met een te plotselinge en een te grote toename in aard en hoeveelheid van symptomen, een ernstig tot zelfs levensbedreigend effect kan hebben.

Wanneer de lever het ontgiften van het microbiële afval niet kan bijbenen, raakt het lymfatisch systeem overbelast. Daarom is, naast een gerichte ondersteuning voor de lever, de consequente toepassing van een detoxificatie protocol een absolute voorwaarde in de behandeling

De lever moet goed blijven doorstromen, anders word je daar weer ziek van.
Gelukkig dat een dienstdoende huisarts mij daar een goed middeltje voor had gegeven.
Maar hij vergat de toxine binders te noemen, en destijds was ik nog niet goed op de hoogte, later heb ik wel zeoliet genomen, niet onbelangrijk.
spirulina en chlorela kon ik toen niet goed tegen.

http://www.tiredoflyme.com/ammonia-a-ly ... toxin.html

En:

http://www.healthline.com/health/hepati ... #Overview1

What Causes Hepatic Encephalopathy?
The exact cause of hepatic encephalopathy is not known. It is brought on by a buildup of toxins in the bloodstream and occurs when the liver fails to function properly.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 01 Sep 2015, 19:14

Deze moest ik ook nog posten:

Dr. David Jernigan, 2010
Exotoxine Ammonia en Leaky Brain Syndrome:

http://healthyreferral.com/2010/09/the- ... ammonemia/

I discovered that Borrelia burgdorferi, one of the primary causative agents in Lyme disease, actually release or cause the accumulation of ammonia as their primary neurotoxin. The ammonia accumulates in the brain tissues, some of which is converted to glutamine, by way of the glutamine synthetase pathways, leading to localized swelling of astrocytes (brain cells). This ammonia-induced glutamine accumulation may cause dysfunction of astrocytes that leads to impairment of vascular reactivity other than through a decrease in arginine availability for NOS leading to increased production of nitric oxide (Toshiki 2000).

It has been reported that many neurological problems are caused by either congenital or acquired hyper-ammonemia (Albrecht 1998).
............

Outer surface lipoproteins of Borrelia burgdorferi stimulate nitric oxide production by the cytokine-inducible pathway:

http://iai.asm.org/content/62/9/3663.short

Josie

Berichtdoor Josie » Vr 04 Sep 2015, 11:09

Vlindertje19 schreef:Ik ben er al een tijd van overtuigd dat verergering van klachten, het krijgen van nieuwe klachten en in sommige gevallen juist geen of slechte vooruitgang bii zowel reguliere als natuurlijke behandeling niks te maken heeft met herxen.

Lees graag jullie visie hierop en het bijgevoegde artikel.

Ik merk zelf van de antibiotica typische herxheimer-reacties, d.w.z. even een afschuwelijke verergering van al mijn symptomen en flinke grieperigheid. En daarna gaat het een beetje beter. Dus zoals een herxheimer-reactie bedoeld is. Die vooruitgang in het laatste half jaar lijkt stand te houden.

Ik heb voorheen wel eens te snel gedacht dat iets een herx was maar achteraf gezien was het gewoon de grilligheid van de ziekte zelf of bijv. een bijwerking of overgevoeligheidsreactie op een middel. Helaas is niet iedere slechte reactie een goed teken in de zin van het afsterven van borrelia..

De meeste methoden en middelen van dr. J. en dr. K. zijn erg dubieus. Als ik kijk naar hoeveel dure zogenaamd heilzame dingen ik allemaal uitgeprobeerd heb, dan is mijn conclusie dat meestal alleen zijzelf er beter (rijker) van worden en wij alleen maar armer worden en ziek blijven… :?

Dr. J. schrijft in het artikel: I am here to tell you that you should RUN, not walk, from any natural or conventional doctor who tells you to expect to feel worse from their treatments.

Er is mij inderdaad jarenlang voorgehouden door vooral alternatieve therapeuten dat ik van de betreffende therapie eerst zieker zou worden voordat ik beter zou worden, dat beter worden kwam nooit, hoe hard ik ook mijn best deed en maar volhield en volhield en hoeveel geld en steeds meer geld ik er ook aan uitgaf… :(

Maar ‘gelukkig' heeft dr. J. daarvoor een 'fantastische oplossing' namelijk een 'herxheimer-vrij' lyme-protocol van allerlei flesjes met hele dure kruidenformules, 48 dollar per flesje. :roll: Zucht…

Een Herxheimer-reactie bij antibiotica komt nou eenmaal voor bij de normale behandeling tegen een spirocheet zoals borrelia, daar moet je denk ik helaas gewoon doorheen… en als het te erg wordt neem ik bijv. wat minder ab, een andere ab of gepulseerd ab en hooguit een paar goedkope ondersteunende middeltjes.

Josie

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 04 Sep 2015, 15:20

Josie schreef:Ik heb voorheen wel eens te snel gedacht dat iets een herx was maar achteraf gezien was het gewoon de grilligheid van de ziekte zelf of bijv. een bijwerking of overgevoeligheidsreactie op een middel. Helaas is niet iedere slechte reactie een goed teken in de zin van het afsterven van borrelia..

Ja, dat is wel zo, kijk bv naar Fluoroquinolone dat nog steeds ruim voorgeschreven wordt, sommige mensen worden daar erg ziek van, en verwarren dat dan met een herxheimer reactie:

viewtopic.php?f=31&t=536

Josie schreef:Maar ‘gelukkig' heeft dr. J. daarvoor een 'fantastische oplossing' namelijk een 'herxheimer-vrij' lyme-protocol van allerlei flesjes met hele dure kruidenformules, 48 dollar per flesje. Zucht…

Zou fijn zijn wanneer zoiets in het ziektekosten verz. plaatje kan. En dat vooral de producten waar lyme patienten wél iets aan hebben, niet door de big farma steeds weer in de ban worden gedaan, om ze vervolgens zelf een keer zo duur weer op de markt zetten onder bv een andere naam en met veel additieven, die eigenlijk dan ook weer niet zo gezond zijn voor een lymepatient die toch al te kampen heeft met een te veel aan toxines.

viewtopic.php?f=27&t=220

Josie schreef:en als het te erg wordt neem ik bijv. wat minder ab, een andere ab of gepulseerd ab en hooguit een paar goedkope ondersteunende middeltjes.

Kun je dat zomaar zelf doen?
Hopelijk heb je wel een arts?

Josie

Berichtdoor Josie » Vr 04 Sep 2015, 17:07

Sproetje schreef:
Josie schreef:Maar ‘gelukkig' heeft dr. J. daarvoor een 'fantastische oplossing' namelijk een 'herxheimer-vrij' lyme-protocol van allerlei flesjes met hele dure kruidenformules, 48 dollar per flesje. :roll: Zucht…

Zou fijn zijn wanneer zoiets in het ziektekosten verz. plaatje kan. En dat vooral de producten waar lyme patienten wél iets aan hebben, niet door de big farma steeds weer in de ban worden gedaan, om ze vervolgens zelf een keer zo duur weer op de markt zetten onder bv een andere naam en met veel additieven, die eigenlijk dan ook weer niet zo gezond zijn voor een lymepatient die toch al te kampen heeft met een te veel aan toxines.

Hoi Sproetje,
Ik bedoelde met mijn zucht eigenlijk niet zozeer dat die kruidenmiddelen niet vergoed worden door de zorgverzekering maar bovenal dat het zo frustrerend is dat allerlei mensen aan ons proberen te verdienen met hele dure middelen die waarschijnlijk niet eens werken. Ik heb al zoveel gehad dat bij mij niet werkte, epigenar, beyondbalance, buhner, cowden…
En jij bent ook al zo lange tijd bezig... :(

Sproetje schreef:
Josie schreef:en als het te erg wordt neem ik bijv. wat minder ab, een andere ab of gepulseerd ab en hooguit een paar goedkope ondersteunende middeltjes.

Kun je dat zomaar zelf doen?
Hopelijk heb je wel een arts?

Ja de wijzigingen in de antibioticabehandeling zijn op advies van een arts, ik heb er begeleiding bij. Maar ik bel niet bij iedere herx mijn arts, dan neem ik zelf maatregelen. Artsen zijn zelf ook zoekende.

Josie

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 04 Sep 2015, 18:41

Ja, het is een lange weg.
Ik ben nu ruim 2 jaar bezig, maar ik zat ook echt onder de parasieten, schimmels, virussen and you name it, en jij dan?

Wel zou het voor mijzelf (en vast ook vele anderen) financieel nogal hebben geholpen wanneer er meer door de verz. zou kunnen worden vergoed, ik hoop dat je het daar wel mee eens kunt zijn.
En dat verdienen aan lymepatienten............dat vind ik nogal een statement.
Erger vind ik het wanneer een middel dat voor bv mijzelf en ik weet ook voor anderen goed helpt, zomaar uit de markt wordt gehaald en dan daarvoor in de plaats iets komt dat 10 keer duurder is en veel minder effectief, ik vraag me vaak af welke bedrijven deze markt willen overnemen, uit financieel gewin.

Verder is alles enorm duur, ook de behandelingen door de lymeartsen, dan zou je daar ook van kunnen zeggen dat ze aan ons verdienen?
Het zou vergoed moeten worden door de ziektekostenverzekeringen, we betalen enorme bedragen aan dat instituut, en hebben er niet veel aan.
Eerlijk gezegd ben ik blij dat er mensen zijn die zich durven inzetten voor de lymepatient.
En verder kijken dan de CBO richtlijn.

Het is voor iedereen weer anders, maar ik las op het vorige forum toch ook veel verhalen van mensen die lang antibioticum hadden gehad, en zich eerst goed voelden later weer terug kwamen met dezelfde lymeklachten.
Ik ken iemand uit mijn eigen omgeving die in de jaren 90 met spoed een iv behandeling heeft gekregen, en daarna nog langere tijd antibioticum.
Zij is tot op de dag van vandaag nog steeds ziek, ze moest veel weer opnieuw leren (cognitief)

Maar ook hoor ik van mensen dat de natuurlijke methode niet heeft aangeslagen.

Het is en blijft een zoektocht voor ons allemaal.

Josie, je zegt:
Ja de wijzigingen in de antibioticabehandeling zijn op advies van een arts, ik heb er begeleiding bij

Oh, gelukkig :D ik dacht even dat je zelf aan het experimenteren was gegaan.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 04 Sep 2015, 22:39

Josie schreef:De meeste methoden en middelen van dr. J. en dr. K. zijn erg dubieus.

Daar moet ik toch op reageren, omdat je hier zegt dat je Molybdeen gebruikt.
Dat middel wordt door dr. J. voorgeschreven.
Dr. J. verdient helemaal niets aan bv molybdeen, of chlorella of al die andere middelen die hier worden genoemd:

http://lyme.startpagina.nl/forum/topic/ ... the-brain/

Since DFMO is no longer on the market, I have been using several supplements. L-Ornithine, a simple amino-acid. Ornithine degradation provides glutamate for ammonia detoxification into urea, which can then be excreted via the kidneys. The best ammonia-clearing product I have been able to come up with is a combination of chlorella, molybdenum, beta-sitosterol, and silphium laciniatum. I have researched and developed two novel use botanicals, silphium laciniatum and Pale-Spike Lobelia Extract. The silphium is used in a frequency-matched formulas called the “Neuro Antitox Formulas,” which have been targeted to the specific areas of the body being most affected by the neurotoxins. The Pale-Spike Lobelia extract is a single ingredient that is highly synergistic with the NeuroAntitox Formulas. The changes we have seen in LD patients via FACT testing (Functional Acuity Contrast Test), sometimes called a Visual Contrast Sensitivity Test, are remarkable. The FACT test is admissible in a court of law to verify the level of neurotoxin interference in brain tissue. It takes only 5-10 minutes and can be performed by the doctor’s staff. With the NeuroAntitox we have been able to demonstrate consistent improvement of FACT scores, within a week of oral supplementation. Improvement continues almost universally on repeat weekly testing. Symptomatic relief follows the detoxification of neurotoxins, such as ammonia and heavy metals. It is suspicioned by this author, that there is a life-sustaining synergy between the ammonia and the Lyme spirochetes. This suspicion is due to the fact of the more rapid than usual clearing of Lyme spirochetes from detection via resonance testing.
Once the ammonia levels are cleared and the Bb microbes are reduced, supplemental L-arginine can be taken in the morning to “wake up” or energize the brain. (L-arginine should not be taken in the presence of ammonia. Research reveals that NH3 + arginine and manganese increases nitric oxide (NO) up to 53% in astrocytes, leading to increased brain swelling). Armed with this knowledge, health care professionals would be wise to instigate a protein poor diet for Lyme patients, during treatment to minimize aggravations from arginine.
The “Direct Resonance Testing,” molecular vibration phenomenon is not theory. Complex molecules may contain thousands or even millions of atoms. How they bind together creates an electromagnetic "signature," which is extremely precise and specific to the type of molecule. It is this molecular resonance that enables a doctor to perform a simple, quick test to determine the presence of ammonia in the brain or any other tissue. The same can be done as a quick screen for Bb, using a fixed Bb specimen.
To perform a direct resonance test the doctor will need a vial of pure ammonia. A muscle strength challenge should be performed to identify a strong muscle, (.......)

Ik ben blij dat er artsen zijn die het voortouw durven te nemen hierin.

Deze artsen moeten we juist steunen.

Ze doen veel goed werk voor ons.

Dat bepaalde middelen voor jou niet hebben gewerkt, betekent nog niet dat het voor een ander ook niet werkt en visa versa

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”