Wat nu?

freggel

Wat nu?

Berichtdoor freggel » Di 29 Sep 2015, 19:08

Hallo,

Ik ben Frank (38 jaar) en op zoek naar meer informatie op deze website terecht gekomen. Mogelijk ben ik met deze vervelende ziekte in aanraking gekomen, en gezien de ervaring hier, zou ik graag jullie mening horen.

Dit is mijn verhaal:
23 juli op een warme zomerdag ben ik geweest mountainbiken in een lokaal bos. Sommige paadjes waren redelijk dicht begroeid, waardoor ik vaak ik contact gekomen ben met het struikgewas.
Voor ik ging zat ik onder de muggenbulten. De dag erna merkte ik een nieuwe bult op (groter dan een gemiddelde muggenbult), die behoorlijk jeukte. De bult zat zichtbaar schuin van voren op mijn bovenbeen. Ik heb daar geen beestje zien zitten. Behalve de jeuk had ik geen klachten en er verder niet bij stil gestaan bij een mogelijke tekenbeet.
In de weken/maand erna merkte is soms met sporten (wielrennen) dat ik wat minder power had. Verder nog geen klachten. De "muggenbult" verdween niet helemaal. Ik dacht dat dit wellicht te maken zou hebben met de de elastische band aan de onderkant van mijn fietsbroeken (dat deze band de beet wellicht irriteerde).
Op een gegeven moment merkte ik op dat er een cirkelvorming vlek rondom te beet zat (5cm, volledig rood, ook binnenin). De cirkel voelde ook wat warm aan. De dag erna was de vlek weg en heb er verder niet meer bij stil gestaan.

Na een kleine maand ging de beet steeds minder jeuken (op een gegeven moment bijna niet meer), waardoor ik er eigenlijk niet meer aan dacht.
Opeens kreeg ik behoorlijke keelpijn. Dit herstelde na een dag of 4. Een paar dagen daarna had ik een forse neusverkoudheid te pakken met griepachtige klachten. Ook dit herstelde normaal na ongeveer een week. Sinds die tijd heb ik regelmatig een zeurderige hoofdpijn die is aangebleven tot vandaag de dag.
Weer een paar dagen later kreeg een stijve erg pijnlijke nek, wat ook weer bijna hersteld is na een paar dagen. Daarna bleef de lichte hoofdpijn hangen en tevens af en toe een lichte pijn aan de neksppieren (maar lang niet meer zo erg dan daarvoor)
Voor de rest voel ik me best ok. Op dagen dat ik gesport heb, merk ik dat ik de rest van de dag duizeling wordt bij het opstaan van de bank. Dit verdwijnt weer na een paar seconden.
Aangezien iedereen wel eens keelpijn, een stevige verkoudheid, stijve nek en/of hoofdpijn heeft heb ik er verder niet over nagedacht.
Een week later (2 maanden na het oplopen van een mogelijke tekenbeet) zie ik opeens een ringvormige vlek (EM?) die bij mij een alarm af liet gaan. De ochtend erna heb ik meteen een huisarts gebeld, waar ik weer een dag later naar toe kon gaan.
Hij bekeek de vlek, hoorde mijn klachten aan besloot mij een kuur voor te schrijven (10 dagen 2x daags doxycyclon 100mg), en mij naar het priklab te sturen voor een bloedtest.
Welke test er precies gedaan is weet ik niet, maar op het formulier zag ik iet staan van borrelia anti-lich.
Sinds ik met de kuur gestart ben voel ik een beetje een raar gevoel in mijn hoofd. Af en toe hele lichte duizelingen en regelmatig de lichte hoofdpijn en lichte nekpijn.
Andere klachten die ik af te toe heb : Soms lichte pijntjes in de schouders en een knakje in schouder of nek (misschien had ik dat van te voren ook wel ooit, maar eigenlijk nooit echt op gelet)
Vandaag heb ik de uitslag van de bloedproef gekregen: negatief. En het advies te stoppen met de antibiotica. Ik gaf aan blij te zijn met de uitslag, maar wat nou met de huiduitslag (EM?) en mijn lichte klachten? Zijn antwoord was om het even af te wachten en als het erger wordt moet ik me weer melden.

Hoewel mijn klachten redelijk minimaal zijn (zeker ten opzichte van andere forumleden), ben ik toch een beetje ongerust. Een mogelijke EM precies op de plaats van een eerdere beet, en dan ook nog klachten die lijken op sommige lyme-symptomen? Toeval???
Zoals eerder gezegd zijn mijn klachten vrij minimaal. Ik kan gewoon werken, sporten en alles wat ik eerst deed, en dat zou ik zo willen houden.

Wat is jullie advies? Wachten en hopen dat het weg gaat? Of toch alvast actie ondernemen? Doxycyclon kuur gewoon afmaken (nog 3 dagen)?
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Enkele foto's van de mogelijke EM:
http://1drv.ms/1WvNO6r

Sproetje

Re: Wat nu?

Berichtdoor Sproetje » Di 29 Sep 2015, 19:30

Hallo Freggel,

Welkom hier,

Wat ik me afvroeg is of je de antistoffen test tegen borrelia vlak na je antibioticum kuur hebt gehad?
Want er moet n.l. een vrij lange tijd tussen de laatste antibioticum pil en de test zijn, anders beïnvloed het de testresultaten.

Wat je klachten betreft, herkenbaar.

En over de rode vlek die op je foto staat lijkt op een annular erythmas, er zijn veel soorten van EM's.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... OId=625704

• Annular erythemas; round to oval, sharply demarked, red to bluish-red lesions
with a classic central clearing (10,11). The “bulls eye rash” is a type of annular
EM with a darker, central, bluish-red macula, separated from the peripheral
ring by normal skin (11,12). [Fig.I]

• Non-annular erythemas, including homogeneous erythemas; homogeneous red
sharply demarked lesions (10,11) and central erythemas; dense central, red to
bluish-red lesions surrounded by a paler-red peripheral ring (10). [Fig. II].

• Atypical erythemas; lesions and/or pictures of lesions not assignable to any of
the above categories, mainly because of artefacts such as the influence of local
anesthetics or photos not possible to interpret.

Op de onderstaande link staan een aantal filmpjes die geen klassieke EM laten zien,
kijk onder aan de link: movie: 1,2,3,7,8 en 9

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3944903/

Ik zou zeggen dat het erg op de jouwe lijkt.

freggel

Berichtdoor freggel » Di 29 Sep 2015, 19:41

@Sproetje:
Dank voor je antwoord. Ik ben trouwens meteen na het bloedprikken gestart met antibiotica. Niet ervoor of tijdens de antibiotica.

abx

Berichtdoor abx » Di 29 Sep 2015, 20:47

Je hebt een EM, de test uitslag was vals negatief, kuur minstens afmaken (probeer ergens meer te krijgen).
Dat je klachten in het begin slechts minimaal zijn is normaal, en ze passen bij beginnende Lyme (dat vond kennelijk jouw huisarts ook al). Ik wil je niet onnodig ongerust maken maar je staat mogelijk voor belangrijke beslissingen.

Josie

Berichtdoor Josie » Di 29 Sep 2015, 20:48

Welkom Freggel,

Je hebt een arts getroffen die er geen verstand van heeft. Een EM is altijd hét bewijs van een besmetting, i.c.m. je andere symptomen heb je helaas 'gewoon' de ziekte van Lyme, waarvoor je dus in eerste instantie antibiotica kreeg voorgeschreven.

De test die is uitgevoerd is onvoldoende betrouwbaar, een negatieve testuitslag sluit een infectie niet uit, er mag dus niet geconcludeerd worden dat je n.a.v. deze testuitslag dus opeens toch geen ziekte van Lyme zou hebben en dus geen antibiotica meer nodig hebt.

Dit staat in alle bestaande richtlijnen over de ziekte van Lyme. Door nu agressief te behandelen heb je grote kans dat je er weer snel vanaf bent.

Josie

@abx, o haha we hebben tegelijk een reactie geplaatst. :mrgreen:

abx

Berichtdoor abx » Di 29 Sep 2015, 21:00

Ik was eerder, lekker puh :mrgreen:

Josie

Berichtdoor Josie » Di 29 Sep 2015, 21:06

abx schreef:Ik was eerder, lekker puh :mrgreen:

Ja klopt... :lol:
Wat een geval weer heh, zo'n huisarts...

Josie

freggel

Berichtdoor freggel » Di 29 Sep 2015, 21:25

Allen bedankt voor antwoorden.
Jullie antwoorden bevestigen mijn gevoel. De EM-achtige uitslag precies op de plek van de beet, de klachten ... het is me allemaal net iets te toevallig. Hoofdpijn, spierpijn (nek) pijn aan gewrichten kan iedereen wel eens hebben, maar een EM-achtige uitslag ontstaat niet zomaar lijkt me

Ik ga mijn kuur in elk geval afmaken. En zou op dit moment niet weten hoe ik mijn kuur kan verlengen zonder recept, maar ik ga kijken of ik ergens iets kan ritselen.
Hoe/waar kom ik zsm terecht bij een kundige arts op dit gebied? Liefst in omgeving midden-limburg? (misschien kan ProHealth Weert iets betekenen???)
Ik wordt liever behandeld terwijl het achteraf onnodig blijkt, dan niet behandeld terwijl het achteraf wel nodig was.

hope

Berichtdoor hope » Di 29 Sep 2015, 23:14

Je kan altijd een lyme-arts zoeken op het topic " zoek een behandelaar" als je klachten bij het beeindigen van de kuur terugkomen.
Groetjes

freggel

Berichtdoor freggel » Do 01 Okt 2015, 16:17

abx schreef:.... Ik wil je niet onnodig ongerust maken maar je staat mogelijk voor belangrijke beslissingen.

Liever onnodig ongerust dan onwetend terwijl er wel iets aan de hand is. Kun je het dat van de beslissingen eens toelichten? Ik ben nieuw in dit wereldje.
Mijn kuur duurt trouwens tot en met morgen. Klachten zijn afgenomen. Denk dat ik het even afkijk tot na het weekend.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”