Nog een positieve test uit DSL
Re: Nog een positieve test uit DSL
Trouwens in oktober een ltt in berlijn laten doen en hier was alles negatief(borrelia, geen co infecties ) hoe kan dit?
De Elispot maakt geen onderscheid tussen symptomatische en a-symptomatische infectie.
De LTT uit gaat van de geheugenfunctie van witte bloedlichaampjes; als deze onlangs nog in contact geweest zijn met Borrelia-bacterieën,reageren ze nadat een stukje Borrelia-antigeen toegevoegd wordt tijdens de test. De LTT meet of er sprake is van een actuele infectie.
"According to the previously published results by Forsberg et al.and our own experiences, even though seropositive individuals are detected by the ELISPOT assay, a differentiation between symptomatic and asymptomatic Borrelia infections was not possible."
Bron; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3474945/
De LTT uit gaat van de geheugenfunctie van witte bloedlichaampjes; als deze onlangs nog in contact geweest zijn met Borrelia-bacterieën,reageren ze nadat een stukje Borrelia-antigeen toegevoegd wordt tijdens de test. De LTT meet of er sprake is van een actuele infectie.
"According to the previously published results by Forsberg et al.and our own experiences, even though seropositive individuals are detected by the ELISPOT assay, a differentiation between symptomatic and asymptomatic Borrelia infections was not possible."
Bron; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3474945/
Met een negative LTT erbij wordt het lastig inderdaad.
Eenerzijds is het juist wat Eus zegt.
Anderzijds is de specificiteit van een positive Elispot allicht hoger dan de gevoeligheid van de negatieve LTT.
Gezien een Elispot weliswaar geen onderscheid maakt tussen overwonnen en actief, maar actief dus ook niet uitsluit.
Neig ik er dan toe om het onbeslist te noemen met betrekking tot overwonnen of actieve infectie.
Wel mag je er van uitgaan dat je zeker in contact bent geweest met borrelia in het verleden.
Voor zover je dus klachten hebt, gewoon behandelen.
Je wilt zekerheid natuurlijk, en zo schiet dat niet op spijtig.
Eventueel kun je ook nog een PCR doen, en zo blijf je bezig.

Eenerzijds is het juist wat Eus zegt.
Anderzijds is de specificiteit van een positive Elispot allicht hoger dan de gevoeligheid van de negatieve LTT.
Gezien een Elispot weliswaar geen onderscheid maakt tussen overwonnen en actief, maar actief dus ook niet uitsluit.
Neig ik er dan toe om het onbeslist te noemen met betrekking tot overwonnen of actieve infectie.
Wel mag je er van uitgaan dat je zeker in contact bent geweest met borrelia in het verleden.
Je wilt zekerheid natuurlijk, en zo schiet dat niet op spijtig.
Eventueel kun je ook nog een PCR doen, en zo blijf je bezig.

Sorry ik had het een beetje krom neergezet, in Berlijn een LTT op borrelia alleen. Co infecties heb ik daar niet laten testen.
nk en cd 57 wel, dit staat zo op papier; nk zellen 8.8, nk zellen 92 en cd57/ nk zellen 8.2.
Nu heb ik ook graves (schildklier), ik weet niet in hoeverre dit je nk cellen etc. onderdrukt? Pff ik weet het allemaal echt niet meer
nk en cd 57 wel, dit staat zo op papier; nk zellen 8.8, nk zellen 92 en cd57/ nk zellen 8.2.
Nu heb ik ook graves (schildklier), ik weet niet in hoeverre dit je nk cellen etc. onderdrukt? Pff ik weet het allemaal echt niet meer
Ik zou er aan toevoegen; als alle andere oorzaken uitgesloten zijn. Dat is werk voor een arts met ervaring in het diagnosticeren en behandelen van Lyme.Wel mag je er van uitgaan dat je zeker in contact bent geweest met borrelia in het verleden.
CD-57 is niet specifiek voor Lyme.
Je kunt een lage CD-57 hebben en geen klachten hebben en omgekeerd. Ik heb momenteel een CD-57 van 17, maar toen ik 42 had, voelde ik me veel beroerder....
Zie ook; http://cvi.asm.org/content/16/8/1249.full
Sorry ik had het een beetje krom neergezet, in Berlijn een LTT op borrelia alleen.
Grrrr,...........alleen wat????????????..............Positief of Negatief???????
Sorry.

Haha, in berlijn de ltt, deze was negatief.
Maar als ik de elispot en westernblot testen uit augsburg zie kan het toch alleen maar zijn dat ik borrelia/lyme heb?
Maar als ik de elispot en westernblot testen uit augsburg zie kan het toch alleen maar zijn dat ik borrelia/lyme heb?
Doxy voor 3 maanden gekregen. Redeneerde ook inderdaad dat het een oude infectie geweest kon zijn, dus valt te proberen
van wie heb je de doxy gekregen? gewoon de huisarts? Ik krijg helemaal niks nada en heb gewoon een positieve elisa en westernblot trolololol
jandeman schreef:van wie heb je de doxy gekregen? gewoon de huisarts? Ik krijg helemaal niks nada en heb gewoon een positieve elisa en westernblot trolololol
En dat is ferm kl.te ! Kan je geen contact opnemen met de nederlandse stichting tekenbeetziekten voor een goede arts in je buurt ?
Elke wijze uil begon ooit als uilskuiken
Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”