Vrijen met of zonder condoom bij de ziekte van lyme en laat je de partner mee testen?

Vrijen met of zonder condoom bij de ziekte van lyme en laat je de partner mee testen?

Ja, ik gebruik een condoom
2
10%
Nee, ik gebruik geen condoom
13
62%
Ja, ik laat mijn partner mee testen
2
10%
Nee, ik laat mijn partner niet mee testen
4
19%

Totaal aantal stemmen: 21

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Do 18 Feb 2016, 18:38

Ik was nieuwsgierig of er rekening mee wordt gehouden dat de mogelijkheid bestaat dat de Borrelia ook seksueel overdraagbaar kan zijn.
Het geldt natuurlijk alleen voor mensen met een partner, of mensen die tijdens de ziekte van lyme een partner hebben gevonden.

viewtopic.php?f=38&t=839

VerlorengezondheidM

Re: Vrijen met of zonder condoom bij de ziekte van lyme en laat je de partner mee testen?

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 18 Feb 2016, 21:53

@Sproetje en anderen,

Geldt dit ook voor orale seks?

Of moet daar soms een aparte poll voor komen mettertijd?
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Sproetje

Re: Vrijen met of zonder condoom bij de ziekte van lyme en laat je de partner mee testen?

Berichtdoor Sproetje » Vr 19 Feb 2016, 16:06

VerlorengezondheidM schreef:Geldt dit ook voor orale seks?

De onderzoeken die er tot nu toe over gedaan zijn wat betreft het overbrengen van borrelia via geslachtsgemeenschap zijn nog minimaal aanwezig, maar de poll gaat over het voorkomen van dezelfde borrelia soort bij mannen en vrouwen die partners zijn, n.a.v. de studie van Eva Sapi:

http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?t=8460

En of mensen er rekening mee houden dat het mogelijk zou kunnen zijn dat borrelia seksueel overdraagbaar is.
Dat is de vraag waar ik nieuwsgierig naar ben.

Je kunt allerlei polls hierover gaan aanmaken, maar de vraag die ik heb gesteld is naar aanleiding van bovenstaande studie.
En dan niet te vergeten de studies die aantonen dat er in de bijbal van mannen borrelia is gevonden:

viewtopic.php?f=5&t=614

En in vaginal secretions:

http://f1000research.com/articles/3-309/v1

Zie ook:
https://twitter.com/NorVect/status/604992062421921792
http://www.anapsid.org/lyme/bach.html

Hoe iemand zijn seksuele lusten beoefend is hier niet de vraag.
Vergeet niet dat het net een beetje begint vorm te krijgen dat lyme seksueel overdraagbaar zou kunnen zijn.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 20 Feb 2016, 10:09

Sproetje schreef:En dan niet te vergeten de studies die aantonen dat er in de bijbal van mannen borrelia is gevonden:

viewtopic.php?f=5&t=614

Bedankt voor je duidelijke uitleg en inderdaad was ik een stap te ver vooruit gegaan.

Toevallig ken ik een jonge man met Lyme die z'on bijbalontsteking had.

Niet alleen jij ook ik ben nieuwsgierig (naar de uitkomsten van de poll)
Lyme Test Negative?

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 20 Feb 2016, 11:04

Goedele Liekens een bekende Belgische seksuologe heeft vaak heldere standpunten http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article ... Punt.dhtml
Orale sex wordt door haar gezien als een normaal onderdeel die bij het vrijen kan horen.
Het gebruik van een condoom wordt aangeraden.

Als de Borrelia bacterie door het lichaam is verspreid en in de vagina van vrouwen kan zitten en in het sperma van de mannen kan zitten is het bij deze vorm van vrijen (de vraag van vgm is in dat opzicht voor te stellen) ook belangrijk om over het een en ander na te denken en te praten met de partner, toch? en eventueel partners mee te laten testen?
En orale sex kan als onderdeel die bij het vrijen kan horen dan ook van toepassing zijn op deze poll.
Roxy schreef:Bij de Ronde tafel in 2014 http://www.nelelijnen.be/index.php/lyme ... april-2014 in België is sexuele overdracht ook genoemd bij de voordracht van DM https://www.youtube.com/watch?v=ZGlejdfH31s va 9.45 minuten, hij verwijst naar een nieuwe studie en onderzoeksresultaten, spirocheten gevonden in de vagina van vrouwen en spirocheten gevonden in het sperma van mannen, in de VS (toen net 2 maanden verschenen in de VS) bij 13.44 minuten.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Za 20 Feb 2016, 16:14

Het gaat hier enkel en alleen over het gebruik van een condoom, (zoals de poll ook al aangeeft) hoe iemand dat doet is niet de vraag.

Dat is helemaal niet de bedoeling van deze poll.

Nogmaals: de vraag is gesteld naar aanleiding van de spraakmakende studie van Eva Sapi uit 2014

http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?t=8460

Deze studie gaat over het voorkomen van borrelia bij mannen en vrouwen die partners zijn.
Een quote:
.....In contrast, all women with Lyme disease tested positive for Borrelia burgdorferi in vaginal secretions, while about half of the men with Lyme disease tested positive for the Lyme spirochete in semen samples.....

Meer is het niet
Het is een neutrale vraag zonder waarde oordeel.

Deze poll leent zich er niet voor om lymepatiënten te gaan zitten waarschuwen dat iedereen nu per direct zijn/haar partner moet gaan laten mee testen, dat is veel te voorbarig en helemaal niet mijn bedoeling.
Om mensen te waarschuwen om vooral een condoom te gaan gebruiken, is hier ook niet van toepassing.

Karin

Berichtdoor Karin » Do 25 Feb 2016, 10:48

Tja... ik kan hier dan weer geen antwoord aanklikken, want ik laat het aan de ander. Ik leg de situatie uit, en laat de keuze aan hem. Ondanks veel lezen en zoeken en praten hierover met mijn arts ben ik er namelijk niet van overtuigd dat het seksueel overdraagbaar is, maar ook niet dat het niet zo is. Dus mag de ander dat risico voor zichzelf inschatten.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Do 25 Feb 2016, 13:24

Zolang je (als sekspartner?) niet direct ziek wordt / hoeft te worden van Lyme en co's, actieve versus inactieve Lyme zal het nog een hele klus worden om de al dan niet seksuele overdraagbaarheid van Lyme en co's in dan wel uit te sluiten.

Enfin ik ben slechts een leek, er zijn betere experts op het forum.
Lyme Test Negative?

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Zo 28 Feb 2016, 00:04

Tot op heden is het topic meer dan 250X bekeken en zijn slechts 5 stemmen uitgebracht; dat moet beter kunnen mensen :roll:

Groetjes VGM
Lyme Test Negative?

petje

Berichtdoor petje » Zo 07 Aug 2016, 18:01

Ik heb mijn partner, n.a.v. dergelijke uitspraken wel gevraagd om zich te laten testen, maar hij vindt dit zelf niet nodig. Ook zonder condoom dus, behalve tijdens AB uiteraard ;) .

Terug naar “Polls”