Oogproblemen door Lyme?

GM Greyhoundmum

Re: Oogproblemen door Lyme?

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Di 26 Apr 2016, 10:57

Sproetje schreef:
Ja, rode ogen, vrijwel altijd, de ene keer erger dan de andere keer, en altijd tranen.
Pijn achter de oogkas en in de oogkas, ook stekende pijn, en hele dikke opgezette ogen, zelfs de wenkbrauwen waren dik en de oogleden.

Het was om gek van te worden, als ik bv bij de balie iets wilde afrekenen, en alles ging gewoon goed, dan ineens kwam er weer zo'n waas, en leek het net alsof ik niet goed snik was, want dan kon ik (als ik contant betaalde) niet meer zien of ik een euro of iets anders uit de portemonnaie haalde, ik moest dan aan de verkoper vragen welke munt ik in de handen had.
Ik leek wel iemand van 80, een bril hielp niet.

Heel herkenbaar dit Sproetje. Ik moet wel zeggen vanwege de bijna 5 maanden Doxy inmiddels zijn de steken achter de ogen zowat verdwenen hier maar even een vraag.. je zegt "dikke opgezette ogen".. bedoel je vocht als in dik?

Ik heb iedere ochtend met name links een hele vocht zakje onder mijn oog zitten boven op oogkas ongeveer. Ook boven de oog onder de wenkbrauw ook dik. Ogen zijn beide bij de wakker worden een soort van dichtgeplakt met korrelige korstjes.. niet echt ontsteking klachten maar mijn ogen waren eerst heel droog en dat is overgegaan in traan ogen. Zeker de linker blijft tranen.. om gek van te worden. Had jij dit ook misschien?

Ook wazig zien en het juiste geld niet kunnen "vinden" is herkenbaar, zoals de pin-apparaat lezen om cijfers in te toetsen ;)

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 29 Apr 2016, 17:43

Fijn dat de doxy helpt, ik heb nooit zo lang doxy gekregen, maar ik knapte er ook van op hoor, het was ook wel hard nodig toen bij mij.
Ik heb zelfs een dag of 2 helemaal geen druk meer in het hoofd gehad toen.
Tijdens de doxy kwamen de lyme gerelateerde klachten helaas alweer terug, ik had waarschijnlijk daarna andere soorten van ab moeten krijgen.
Mijn ontstekingen gingen wel weg toen, maar kwamen ook later weer terug, maar minder heftig, het werd toen meer sluimerend.

De steken achter mijn ogen zijn nu verdwenen, mijn ogen zijn nu ook niet dik meer, hoewel ik sinds kort weer iets vermoed in die richting, maar ik hoop dat het weg blijft.

Mijn ogen waren niet dik zoals in vocht onder de huid , tenminste ik geloof van niet, ik keek ook niet echt zo veel in de spiegel, ik zag het dan weer tijdens tandenpoetsen ed, ik heb er ook niet op gedrukt, het was allemaal té gevoelig, het deed pijn ook in de wenkbrauwen, oogleden ook dik, de ogen zelf waren rood (maar dat kwam dan weer later nog erbij).
Ik heb trouwens ook een tijdje verschillende standen van mijn ogen gehad, dat vertelde mijn buurvrouw, toen ik er op ging letten zag ik het zelf ook.

greyhoundmum schreef:Ik heb iedere ochtend met name links een hele vocht zakje onder mijn oog zitten boven op oogkas ongeveer. Ook boven de oog onder de wenkbrauw ook dik. Ogen zijn beide bij de wakker worden een soort van dichtgeplakt met korrelige korstjes.. niet echt ontsteking klachten maar mijn ogen waren eerst heel droog en dat is overgegaan in traan ogen. Zeker de linker blijft tranen.. om gek van te worden. Had jij dit ook misschien?

"niet echt ontstekingsklachten' zo kon je dat van mij ook noemen.
Het was een soort van pijnlijke druk ook, moeilijk te omschrijven.
En ja, dat tranen was ook heel veel, ik kon ook niet een klein zacht briesje verdragen dan liep het alweer over de wangen, steeds een zakdoek mee (als ik er aan dacht) maar ook zonder briesje waren ze aan het tranen.

Eigenlijk was het hele oog gewoon dik en ook eromheen.

GM Greyhoundmum

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Za 30 Apr 2016, 10:51

Hoi Sproetje,

Bedankt voor je reactie. :D

Sproetje schreef:Fijn dat de doxy helpt, ik heb nooit zo lang doxy gekregen, maar ik knapte er ook van op hoor, het was ook wel hard nodig toen bij mij.
Ik heb zelfs een dag of 2 helemaal geen druk meer in het hoofd gehad toen.

Ja, de Doxy helpt/heeft geholpen voor een aantal klachten zeker. Nu, heb ik het idee dat alles stil staat terwijl ook dingen "opvlammen" weer zoals hoofdpijn.

Druk in het hoofd... ja dat was ik vergeten.. herkenbaar. Raar gevoel soms als of je hoofd gaat ontploffen.

Sproetje schreef:Tijdens de doxy kwamen de lyme gerelateerde klachten helaas alweer terug, ik had waarschijnlijk daarna andere soorten van ab moeten krijgen.
Mijn ontstekingen gingen wel weg toen, maar kwamen ook later weer terug, maar minder heftig, het werd toen meer sluimerend.

De steken achter mijn ogen zijn nu verdwenen, mijn ogen zijn nu ook niet dik meer, hoewel ik sinds kort weer iets vermoed in die richting, maar ik hoop dat het weg blijft.

Heb je geen AB meer gehad na de Doxy? Wat en wanneer kreeg je een verdere behandeling na de Doxy?
Als ik mijn ogen open doe s'ochtends, weet ik gelijk hoe laat het is mbt vd ogen en dik zijnde. Je voelt/merkt het gelijk. Ik merk een grote dikte als ik naar benden kijk en er voelt een druk bij de onderkant oogkas. Net of als de bot ook opgezet is.. zo voelt het tenminste.
Hoop voor je dat het bij jou wegblijft.. fijn is anders!

Sproetje schreef:Mijn ogen waren niet dik zoals in vocht onder de huid , tenminste ik geloof van niet, ik keek ook niet echt zo veel in de spiegel, ik zag het dan weer tijdens tandenpoetsen ed, ik heb er ook niet op gedrukt, het was allemaal té gevoelig, het deed pijn ook in de wenkbrauwen, oogleden ook dik, de ogen zelf waren rood (maar dat kwam dan weer later nog erbij).
Ik heb trouwens ook een tijdje verschillende standen van mijn ogen gehad, dat vertelde mijn buurvrouw, toen ik er op ging letten zag ik het zelf ook.

Pijn, dan wel bij mij meer een gevoel van druk in de wenkbrauwen herken ik. Wel deed de wenkbrauw haren pijn bij aanraken, dat weer wel. Een aparte iets. Ik had gezichts- verlamming/tintelingen/verdoofd gevoel in gezicht rechts en dat zorgde dat de oog rechts ook opspeelde. Het voelde of als de ooghoek naar beneden ging en ook het haar aan de rechterkant van mijn hoofd deed pijn. Nu is het linker oog die meer opspeelt qua dikte maar nooit echt twee tegelijk zo te merken.

Sproetje schreef:"niet echt ontstekingsklachten' zo kon je dat van mij ook noemen.
Het was een soort van pijnlijke druk ook, moeilijk te omschrijven.
En ja, dat tranen was ook heel veel, ik kon ook niet een klein zacht briesje verdragen dan liep het alweer over de wangen, steeds een zakdoek mee (als ik er aan dacht) maar ook zonder briesje waren ze aan het tranen.

Eigenlijk was het hele oog gewoon dik en ook eromheen.

Helemaal herkenbaar en goed omschreven .."pijnlijke druk" .. dat is het helemaal!
Briesje herken ik ook.. maar ook als ik langer staarde naar de tv of richten met de ogen op een bepaalde iets.. ik voelde de druk, een scherp steek en dan begon de oog te tranen. Nu nog helaas maar wel ietsjes minder dan wat het was.

emma_b

Berichtdoor emma_b » Vr 13 Mei 2016, 17:15

Hoi,

Heeft er hier iemand ook last van het volgende:
-Bepaalde kleurcontrasten moeilijk/onscherp zien.
-Bepaalde kleuren veel feller zien dan anderen (ik zie de kleuren rood en blauw veel feller).
-Erge nabeelden.
-En extreme fotofobie (vooral led-verlichting, autolampen).

Ik heb hier 24/7 last van sinds januari... Nog geen diagnose helaas, in juni krijg ik uitslag terug mbt lyme en kattenkrabziekte.

Groetjes.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 17 Dec 2016, 18:51

Dr. Daniel Cameron:

GROWING LIST OF EYE PROBLEMS IN LYME DISEASE

Bron: http://danielcameronmd.com/growing-list ... e-disease/

EYE PROBLEMS IN TICK-BORNE DISEASES OTHER THAN LYME

Bron: http://danielcameronmd.com/eye-problems ... ases-lyme/
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 13 Okt 2017, 20:42

The expanding clinical spectrum of ocular lyme borreliosis.
Mikkilä HO1, Seppälä IJ, Viljanen MK, Peltomaa MP, Karma A.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10711899

[.....]
RESULTS:
Four patients presented with a neuro-ophthalmologic disorder, five had external ocular inflammation, 10 patients had uveitis, and one had branch retinal vein occlusion. One patient developed episcleritis and one patient developed abducens palsy within 2 months of the infection incident. In the remaining 14 patients in whom the time of infection was traced, the ocular manifestations appeared in the late stage of Lyme borreliosis. Two patients with a neuro-ophthalmologic disorder and one with external ocular inflammation experienced severe photophobia, whereas the main reported symptom of the patients with uveitis was decreased visual acuity. Four patients with external ocular disease and one with a neuro-ophthalmologic disorder experienced severe periodic ocular or facial pain. Retinal vasculitis developed in seven patients with uveitis.

CONCLUSIONS:
Lyme borreliosis can cause a variety of ocular manifestations, which develop mainly in the late stage of the disease. Photophobia and severe periodic ocular pain can be characteristic symptoms of Lyme borreliosis. In the differential diagnosis of retinal vasculitis, Lyme borreliosis should be taken into account, especially in endemic areas.

En:

[Ophthalmic manifestations in Lyme borreliosis].
[Article in Polish]
Zagórski Z1, Biziorek B, Haszcz D.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12194235

En:

Orbital myositis associated with Borrelia burgdorferi (Lyme disease) infection.
Carvounis PE1, Mehta AP, Geist CE.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15121383

RESULTS:
Contrast-enhanced computed tomography showed a swollen inferior rectus muscle with infraorbital soft tissue swelling in a patient with diplopia and prior symptoms consistent with manifestations of Lyme disease. Positive serum and cerebrospinal fluid antibodies to B. burgdorferi by enzyme-linked immunoassay were confirmed by Western blot, and the cerebrospinal fluid/serum antibody ratio was elevated. No alternative cause for orbital myositis was found, and treatment with antibiotics resulted in a complete recovery.

CONCLUSIONS:
Orbital myositis should be added to the expanding list of ophthalmic manifestations of Lyme disease. Correct diagnosis and appropriate antibiotic therapy may reduce the likelihood of further neurologic or ophthalmologic sequelae.

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”