Nieuw en een vraagje

Kevin2016

Nieuw en een vraagje

Berichtdoor Kevin2016 » Ma 16 Mei 2016, 22:08

Goede avond,

Aangemeld en gelijk maar een vraag :)

1,5 week geleden zijn we van vakantie teruggekomen uit een bebost omgeving. De eerste nacht thuis in bed, werd ik wakker met een stuk of 5 insectenbeten op mijn rechterarm. 2 links en 2 op de rug.

Mijn ervaring is dat muggebulten kleine opgezette plekjes zijn en vermoedt dat dit wat anders is. Ik heb een opgezette arm. Rode paarse schijven. Het jeukt, branderig gevoel, de huid voelt strak en het doet af en toe pijn. Anti jeuk spullen helpen niet.

vlakbij de oksel zit ook een plekje wat groter wordt, zie bijlage. Dit was eerst een rood plekje, ongeveer dag later een kring erom heen.

Ik slik nu reactine (anti allergie tabletten) van de drogist. De bijtplekjes zitten er nog. De huid is minder opgezet en nog wel een beetje rood. Het plekje vlakbij de oksel lijkt te verdwijnen maar heeft nog steeds dezelfde grootte gehouden maar is nu
licht rood.

Is dit een tekenbeet ? Ik heb geen mug oid in de kamer gezien, ik had dezelfde slaapkleding aan als de nacht ervoor in het buitenland, misschien is er iets meegelift .

Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn. Mijn arm is in het "echt" meer rood en opgezet dan op de foto.

Groet
Kevin
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (203.2 KiB) 7912 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (189.74 KiB) 7912 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (200.24 KiB) 7912 keer bekeken

GM Greyhoundmum

Re: Nieuw en een vraagje

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Di 17 Mei 2016, 09:56

Hoi Kevin,

welkom hier!

Foto 1 en 3 kan ik niet veel over zeggen maar foto 2 heeft een duidelijk rode kring er om heen.

Foto 1 en 2 zouden muggen bulten kunnen zijn.. sommige mensen, waaronder ik zelf, reageer heel heftig op. Kan ook van een paardenvlieg of Daas. Foto 2 lijkt heel iets anders te zijn.

Weet niet of je dit link op kan pakken gezien het van FB is

https://www.facebook.com/459409310777724/photos/a.459439537441368.116145.459409310777724/1142704462448202/?type=3&theater

Ben je langs de huisarts geweest? Indien niet zou ik zeker gaan en ook al is het plek van foto 2 iets minder geworden evt laat deze foto zien die je hier zelf plaatsten.

Wel doen hoor!

Hier ook een link met nuttige info
http://www.tekenbeetziekten.nl/verwijderen-van-een-teek/

groetjes,
GM

Kevin2016

Berichtdoor Kevin2016 » Di 17 Mei 2016, 10:43

Hi GM!

Bedankt voor je reactie! Dat waardeer ik!

Vanmorgen de huisarts gebeld. De assistent gaf aan dat het inderdaad een tekenbeet kan zijn. Zij adviseerde om zsm langs te komen voor een eindoordeel. Vanmiddag kan ik terecht en dan weten we meer 8-)

GM Greyhoundmum

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Di 17 Mei 2016, 12:14

Kevin2016 schreef:Hi GM!

Bedankt voor je reactie! Dat waardeer ik!

Vanmorgen de huisarts gebeld. De assistent gaf aan dat het inderdaad een tekenbeet kan zijn. Zij adviseerde om zsm langs te komen voor een eindoordeel. Vanmiddag kan ik terecht en dan weten we meer 8-)

Hoi Kevin,

Kijk, dat is al super!

Laat het even weten als je wil.. suc6!

groetjes,
GM

Kevin2016

Berichtdoor Kevin2016 » Di 17 Mei 2016, 15:11

Zo net bij de huisarts geweest. De rode kring is een typisch iets wat bij een tekenbeet hoort. Het verbaasde haar wel dat de kring maar een paar dagen heeft gezeten. Hij zit er nog wel maar minder duidelijk dan afgelopen weekend.

Uit voorzorg antibiotica gekregen voor 10 dagen. Mocht ik grieperig worden dan moet ik aan de bel trekken. Bloedtesten heeft nu nog geen zin en zijn vaak niet betrouwbaar. Dus pillen slikken en afwachten.

GM Greyhoundmum

Berichtdoor GM Greyhoundmum » Di 17 Mei 2016, 15:27

Kevin2016 schreef:Zo net bij de huisarts geweest. De rode kring is een typisch iets wat bij een tekenbeet hoort. Het verbaasde haar wel dat de kring maar een paar dagen heeft gezeten. Hij zit er nog wel maar minder duidelijk dan afgelopen weekend.

Uit voorzorg antibiotica gekregen voor 10 dagen. Mocht ik grieperig worden dan moet ik aan de bel trekken. Bloedtesten heeft nu nog geen zin en zijn vaak niet betrouwbaar. Dus pillen slikken en afwachten.

Hoi Kevin,

Goed dat je bent gegaan. :D :D
Weet niet of je facebook hebt maar indien ja, kijk op de pagina van Stichting Tekenbeetziekte
https://www.facebook.com/Stichting-Tekenbeetziekten-459409310777724/?fref=ts

Met Lyme en behandeling ervan heb je meerdere richtlijnen die artsen enz aanhouden.
De beste richtlijn is van ILADS..veel ILADS artsen vinden 10 dagen antibiotica na een EM echt té kort en moet dit minstens 4 tot 6 weken zijn. Dit komt o.a. om dat de bacterie leeft in een cyclus.
Hou alles heel goed in de gaten.

kijk op de sites anders van:

http://www.tekenbeetziekten.nl/ en http://www.lymevereniging.nl/

staat heel veel info en zeker bij FAQ.

Heb je Doxycycline gekregen 2x daags 100 mg of iets anders?
Indien je Doxy hebt pas op voor de zon maar dat zal op de etiket staan of je huisarts je daar al over heeft verteld.

Heb je vragen stel ze gerust hier.. er zijn veel topics met goed info en veel mensen met ervaringen.

Vele mensen krijgen geen eens een rode kring of vlek of hebben dat nooit opgemerkt of gezien..
Klopt dat testen nu geen nut heeft zo snel naar een beet en de regulieren testen via huisarts zijn idd onbetrouwbaar.

groetjes,
GM

Kevin2016

Berichtdoor Kevin2016 » Di 17 Mei 2016, 17:02

Hi GM,

Ja ik heb inderdaad Doxycycline 2x daags 100mg gekregen, voor 10 dagen.

Ik zal de boel in de gaten houden en de website eens lezen voor informatie. Daar staat ongetwijfeld waar ik op moet letten de komende tijd.

hartelijk bedankt voor je reacties!

Groetjes
Kevin

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Di 17 Mei 2016, 19:00

Hoi Kevin,

In onderstaande topic staat informatie over wanneer je bv door een daas bent gestoken:

viewtopic.php?f=17&t=581

(http://cordis.europa.eu/result/rcn/58200_en.html)
[met dank aan Savan]

(http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/ne ... 6143222415)

Foto 2 lijkt wel op een EM vind ik.

Goed dat je doxy hebt gekregen, maar vaak is 10 dagen wel tekort.

Kevin2016

Berichtdoor Kevin2016 » Vr 19 Aug 2016, 12:02

Na lange periode afwezigheid even weer terug.

Vanwege een aantal klachten en al een tijdje niet lekker voelen, waaronder enorme nekstijfheid, steken in mijn nek die als een stroomschok door mijn lichaam heen gingen en verkrampte, heb ik van de HA spierverslappers gekregen. Na een week niet veel veranderd dan dat ik na enkele dagen geen steken meer had, vroeg de fysio of er in het verleden iets voorgevallen was.

Na diep graven in mijn geheugen kwam er naar boven dat ik in mei een (waarschijnlijk) een tekenbeet met EM heb gehad. Hiervoor heb ik AB van 10 dagen gekregen. De fysio wilde dat ik terug ging naar de HA vanwege de tekenbeet.

HA gaf aan dat ze mij wil laten testen op Borrelia sp (stond op prikformulier). Vandaag uitslag:

Borrelia (C6) as 0.2 ratio 1.2 negatief met kanttekening. Eerste serum geen aanwijzingen voor recente infectie gevonden en bij infectie kunnen antistoffen soms pas na 6-9 weken opkomen. Zo nodig nogmaals serum insturen.

Zover ik begrepen heb zijn er meerdere virussen die een teek kan overbrengen. Is bovenstaande test voldoende of moet er een uitgebreidere test gedaan worden ? Of is de test te vroeg gedaan ? Desnoods wil ik er zelf voor betalen zonder tussenkomst van arts :)

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Ma 22 Aug 2016, 16:09

Als je huisarts het ziet als een EM hoeven er verder géén testen meer afgenomen te worden door de huisarts
Want je schrijft eerder:

Kevin2016 schreef:Zo net bij de huisarts geweest. De rode kring is een typisch iets wat bij een tekenbeet hoort.

En dat is het bewijs van een borrelia infectie, een beter bewijs kun je eigenlijk niet krijgen.
Misschien dat je huisarts denkt dat 10 dagen ab genoeg is en dat je daarna geen klachten meer zou kunnen ontwikkelen, zo dacht mijn huisarts iig wel en heeft me ondanks steeds erger wordende klachten 3 jaar lang aan het lijntje gehouden tot ik min of meer ineenzakte.
Maar ik ben niet de enige hoor, het forum staat er vol mee; mensen die na een EM en standaard ab toch lyme klachten ontwikkelen

Wat je wel kunt doen is een ltt Berlijn laten afnemen, hier is de website:
http://www.imd-berlin.de/spezielle-komp ... elien.html

Die test kan zien of je na je antibioticum nog steeds een borrelia infectie bij je draagt.
Het zou makkelijk zijn als je huisarts je wil helpen met het invullen van het forumulier, als hij/zij dat niet wil ben je aan jezelf overgelaten en moet je het zelf doen.
Ook is er nog de mogelijkheid om een lyme literaire arts te zoeken, die doen ook de juiste testen.

Groetjes

Terug naar “Algemeen Lyme-borreliose”