Coxiella, Q koorts

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coxiella, Q koorts

Berichtdoor Roxy » Zo 19 Apr 2015, 19:07

Hoi Sproetje,
Het is op zijn zachtst gezegd schandalig hoe mensen die ziek zijn geworden door Q koorts in Nederland zijn en worden behandeld.

Ik zet persoonlijk een vraagteken bij wat men (o.a. politiek, RIVM) ons Nederlanders heeft verteld over Q koorts.
Als je de informatie leest over Q koorts:
citaat
De ziekte komt over de hele wereld voor. In Nederland werden jaarlijks ongeveer 15 besmettingen bij de mens geregistreerd, maar vanaf 2007 begon dat aantal sterk te stijgen.
Medio 2011 leek de uitbraak in Nederland voorbij omdat zo goed als geen nieuwe patiënten meer gemeld werden.

Naar schatting 100.000 personen waren toen besmet geraakt en ten minste 25 van hen zijn overleden aan de ziekte. In België komt deze ziekte in beperkte mate voor.

De behandeling van de chronische vorm kan tot vier jaar duren waarbij het antibioticum doxycycline en het middel hydroxychloroquine in combinatie worden gebruikt.

Na de ziekte doorgemaakt te hebben is men meestal langdurig immuun. Van de chronische vorm is echter bekend dat in sommige gevallen de ziekte ook na 10 of 20 jaar nog kan terugkomen.

Tot 2007 waren er in dat land gemiddeld 15 besmettingen van de mens per jaar, veelal bij geitenhouders of hun familieleden. In de eerste helft van 2007 trad een piek van 59 besmettingsgevallen in de provincies Gelderland en Noord-Brabant op. Hiervan waren 27 gevallen in een klein gebied in het oosten van Noord-Brabant geconcentreerd. In 2008 vond vervolgens een uitbraak plaats met meer dan 1000 besmettingen. Vooral door vasthoudendheid van huisarts Alfons Oude Loohuis in de Brabantse plaats Herpen, waar al in de zomer van 2007 veel gevallen waren geconstateerd, kwam er meer aandacht voor de besmettingen. Doordat volksgezondheidsbelangen het aflegden tegen boerenbelangen duurde het echter nog lang voordat effectieve maatregelen werden genomen.
In 2009 werd duidelijk dat de ziekte zich over een groot deel van Nederland had verspreid, in totaal zijn 4.000 ziektegevallen geregistreerd.

Informatie van Stichting Tekenbeetziekten http://www.tekenbeetziekten.nl/coxiella-q-koorts/
Besmettingbronnen

Ogenschijnlijke gezonde dieren kunnen in grote hoeveelheden C. burnetii uitscheiden met de faeces, urine, melk, placenta en vruchtwater. Inhalatie van gecontamineerde stof afkomstig van stallen, weilanden, ruwe wol, huiden, kleding, etc. kan infectie veroorzaken.
De besmetting verloopt bij de mens waarschijnlijk via de luchtwegen maar ook teken mogen niet als besmettingsbron over het hoofd gezien worden.
Besmetting via het maag-darm kanaal door het consumeren van rauwe melk of daaruit bereide producten (boter, kaas jonger dan 6 weken) of door het eten van onvoldoende verhit vlees is eveneens mogelijk.

De mens kan niet alleen besmet worden door koeien, schapen en geiten, maar ook door honden, katten en vogels. Besmetting kan optreden door inademing van besmet stof van stallen, weilanden, ruwe wol en dierhuiden, door direct contact met besmette dieren en door het nuttigen van besmette rauwe melk of onvoldoende verhitting van besmet vlees. De kans op besmetting is het grootst in de tijd dat jong vee geboren wordt: geboorterestanten zoals moederkoek en vruchtwater die niet adequaat en tijdig afgevoerd worden. Eén enkele bacterie is voldoende om besmet te raken. De incubatietijd is 9 tot 40 dagen

In de meerderheid van de gevallen moet de besmettingsbron in Nederland gezocht worden, maar ook vakanties in het buitenland kunnen aanleiding zijn voor het oplopen van Q-koorts. Deze ziekte sluimert voortdurend onder de oppervlakte en waakzaamheid blijft te allen tijde geboden.

Een groot deel van de bevolking in Nederland (asymptomatisch) wordt in de eerste levensjaren besmet en er worden dan antistoffen ontwikkeld. Dit kan gemakkelijk tot stand komen door de aanwezigheid van een grote veestapel in Nederland, waarbij C. burnetii onder gunstige klimatologische omstandigheden over grote gebieden aerogeen(via de lucht) verspreid kan worden.

Een tweede reden voor het betrekkelijk weinig diagnosticeren van Q-koorts kan zijn dat er te weinig aan gedacht wordt. Het ziektebeeld is vaak aspecifiek en kent een breed scala van mogelijke symptomen. Q-koorts komt relatief vaak voor bij (zeer) jonge kinderen en bij volwassenen vanaf 25 jaar. Met name bij de laatste categorie is er vaak een duidelijke connectie met een besmettingsbron.

Voor mij opmerkelijk. Er zijn drie uitbraken geweest 2007, 2008 en 2009? Wat is er in de jaren tussen 2007 en 2009 gebeurd in Nederland met
Q koorts en de verspreiding er van?
Als in 2009 duidelijk is geworden dat Q koorts zich over een groot gedeelte van Nederland heeft verspreid?

Detail, in die tijd 2007-2009 ben ik wel in het besmette gebied/Provincies geweest..
Q koorts verspreidt zich onder andere door de lucht en kun je inademen en besmetting kan ook via teken gaan?
En in het buitenland (vakantie) kun je ook een besmetting van Q koorts oplopen?
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 04 Nov 2015, 22:59

Ik ben in de 20 jaar dat ik inmiddels ziek ben nog nooit op Q-koorts getest terwijl ik wel al die invaliderende chronische klachten bezit en in Brabant woon.

In het geval van Lyme en Q-koorts dan krijg ik sterk de indruk dat het ene het andere in stand houdt op het gebied van de ontwikkeling van chroniciteit en disseminatie van onder andere deze bacterie infecties in het menselijk lichaam.
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Vr 13 Nov 2015, 19:21

Ik las net dat Q-koorts ook wordt overgebracht door teken.
N.l. de honden teek ( Rhipicephalus sanguineus )
Ik kwam het tegen toen ik een onderzoek las over leishmania

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenteek

De hondenteek (Rhipicephalus sanguineus) is de meest wijdverspreide teek ter wereld, en één van twee Rhipicephalus-soorten die ook in Europa voorkomt

In volgezogen toestand is de larve blauw van kleur.
(...)
Bij het zuigen van bloed kunnen ze gevaarlijke ziekten overdragen, zoals hersenvliesontsteking en Q-koorts.
(....)
Het is een parasiet van voornamelijk honden, maar kan ook andere gastheren parasiteren, waaronder de mens
Ziekteverwekker

De hondenteek is een potentiële drager van verschillende ziekteverwekkers, waaronder Coxiella, de veroorzaker van Q-koorts en Rickettsia en vormt voor zowel mens en dier een potentieel gevaar. Sommige van deze ziekteverwekkende virussen kunnen dodelijk zijn. [2]

http://www.dierenartsvanbekhoven.nl/teken.htm

Rhipicephalus Sanguineus toch regelmatig gevonden in ons land.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 09 Mar 2016, 01:23

Onderzoek naar de waarde van de PET/CT-scan bij chronische Q-koorts door Ilse Kouijzer https://www.youtube.com/watch?v=cIUxNhC ... e=youtu.be
Chronische Q-koorts is een ernstige infectieziekte die moeilijk te diagnosticeren is. In het filmpje legt onderzoeker Ilse Kouijzer (Radboudumc) uit wat er te zien is op de PET/CT scan. Met dit onderzoek wordt de rol van PET/CT bij chronische Q-koorts onderzocht om te kijken of zo de diagnostiek verbetert kan worden.

Q-koortspatiënt Marloes van der Velde gaat op bezoek bij de onderzoekers die financiele steun krijgen van Q-support om onderzoek te doen naar, en de gevolgen van een besmetting van, een besmetting met Q-koortsbacterie Coxiella Burnetii. Deze keer bezoekt ze onderzoeker Ilse Kouijzer in het Radboudumc.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 09 Mar 2016, 11:35

Roxy schreef:Onderzoek naar de waarde van de PET/CT-scan bij chronische Q-koorts door Ilse Kouijzer https://www.youtube.com/watch?v=cIUxNhC ... e=youtu.be
Chronische Q-koorts is een ernstige infectieziekte die moeilijk te diagnosticeren is. In het filmpje legt onderzoeker Ilse Kouijzer (Radboudumc) uit wat er te zien is op de PET/CT scan. Met dit onderzoek wordt de rol van PET/CT bij chronische Q-koorts onderzocht om te kijken of zo de diagnostiek verbetert kan worden.

Q-koortspatiënt Marloes van der Velde gaat op bezoek bij de onderzoekers die financiele steun krijgen van Q-support om onderzoek te doen naar, en de gevolgen van een besmetting van, een besmetting met Q-koortsbacterie Coxiella Burnetii. Deze keer bezoekt ze onderzoeker Ilse Kouijzer in het Radboudumc.

Dergelijk onderzoek zou ook bij Lyme goed van toepassing kunnen zijn in geval van (chronische) neuroborreliose.
Iets voor het nieuwe Lyme Behandel- en Expertisecentrum? http://www.tekenbeetziekten.nl/wp-conte ... trum-1.pdf
bron http://www.tekenbeetziekten.nl/
Chronische neuroborreliose

In de latere fase van de ziekte kunnen chronische ziekteverschijnselen van het centrale en perifere zenuwstelsel (chronische neuroborreliose) op de voorgrond staan. In het bijzonder een subacute/chronische hersenaandoening, "encefalopathie" genaamd. Over het aantal gevallen van chronische neuroborreliose bestaat onder deskundigen geen overeenstemming. Er zijn aanwijzingen dat deze vorm van de ziekte vaak gemist wordt. De diagnostiek van "encefalopathie" is vaak moeilijk omdat het verloop sluipend is en de symptomen pas bij een goede anamnese en gedegen onderzoek aan het licht komen.

De klachten die bij de hersenaandoening "Lyme-encefalopathie" relatief vaak gezien worden zijn: stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, geheugenproblemen, verminderde concentratie, problemen met woordvinding, (ernstige) hoofdpijn, overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels (licht, geluid) en slaapstoornissen. Psychiatrische beelden die door "Lyme-encefalopathie" kunnen worden veroorzaakt of geïmiteerd omvatten: persoonlijkheidsveranderingen, dementie, ADHD, angststoornissen, stemmingsstoornissen en psychotische stoornissen.

Vaak worden tevens symptomen van een polyneuropathie w.o. neurogene pijn gerapporteerd.

Geen van deze symptomen en onderzoeksbevindingen zijn op zichzelf specifiek voor chronische neuroborreliose. Als de onderzoekend arts deze symptomen niet in hun samenhang interpreteert, kunnen zij als aspecifiek of bizar gekenmerkt worden en kan de diagnose gemakkelijk gemist worden. Het is de combinatie van een zorgvuldig uitvragen van de ziektegeschiedenis en klachten, lichamelijk onderzoek, psychiatrisch onderzoek, laboratoriumonderzoek, neuropsychologische testen en hersenscans die bij chronische neuroborreliose tot de juiste diagnose leidt.

Aanvullend onderzoek in de vorm van neuropsychologisch onderzoek, onderzoek van het hersenvocht, hersenscans (MRI, PET, SPECT) spelen een belangrijke rol. Neuropsychologisch onderzoek van geheugen, aandacht, cognitieve verwerkingssnelheid, verbale vermogens kan objectieve tekenen aan het licht brengen die bij het klinische onderzoek niet meteen duidelijk zijn.
bron NLVP http://www.lymevereniging.nl/

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 18 Apr 2016, 15:14

Linda heeft Q-koorts: 'Ik had een leuk leven, toen ging het lampje uit'
bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... lampje-uit

Linda is Q-koortspatiënt. "Aan de buitenkant zie je niets aan mij."

Nietsvermoedend fietste Linda Beckman (48) in 2009 door een gebied waar Q-koorts was uitgebroken. Sindsdien is ze ziek. "Ik heb altijd gebokst, tae bo gedaan, volgde insanitytrainingen. Als je dan je bed uitkomt en het voelt alsof je je 80-jarige moeder bent, doet dat heel veel verdriet."

Linda dacht eerst dat ze gewoon een griepje had. "Een paar dagen in bed en pijnstillers, dan voel ik me weer prima, dacht ik." Maar twee jaar lang bleef ze rondlopen met allerlei vage klachten. "Ik was zó moe, had veel pijn in mijn botten en gewrichten en hele grote concentratie- en geheugenproblemen."

Inderdaad Q-koorts
Ze ging naar de huisarts, maar hij dacht dat ze misschien te veel stress had op haar werk. "In 2011 stortte ik compleet in. Ik was zo ziek dat ik 22 uur per dag sliep." Een collega merkte op dat ze misschien Q-koorts had, waarna ze terugging naar de huisarts. "Ik zei: ik ga hier niet weg voordat je me hebt getest. Drie weken later kreeg ik het telefoontje: het was inderdaad Q-koorts."

"Het is wachten op de man met de hamer die ergens op de dag komt"

"Dan heeft je ziekte een naam. Maar wat is het? Op lotgenotenbijeenkomsten van patiëntenvereniging Question ging een wereld voor me open: mensen die ik daar sprak hebben veelal dezelfde klachten als ik: vooral vermoeidheid, het wachten op de man met de hamer die ergens op de dag komt en waardoor je volledig lamgeslagen bent. Maar ook nachtzweten, concentratie- en geheugenproblemen..."

Vechten tegen bacterie die er niet is
De bacterie is bij Linda uit haar bloed, maar de klachten houden aan: de bacterie heeft te veel kapotgemaakt in haar lichaam. Ze heeft het Q-koortsvermoeidheidssyndroom QVS. "Mijn immuunsysteem is continu aan het vechten tegen een bacterie die er niet meer zit, daardoor ben ik erg vatbaar voor andere ziektes."

Door haar ziekte verloor ze haar baan als traffic manager bij een grote uitgeverij, en ook haar sociale leven ging naar de knoppen. "Mijn lichaam reageert zo heftig op de minste of geringste vorm van stress. Mijn oude baan zal ik nooit meer kunnen oppakken. Het is zo uitputtend! Dingen die ik vroeger met twee vingers in mijn neus deed, daar heb ik nu heel veel moeite mee."

Hele specifieke zorg
Wat Linda het meest steekt, is de houding van de overheid. "Ik was niet door het gebied gefietst als ik had geweten dat het besmet was. Maar ze informeerden ons toen niet. En nu is de zorg niet toegespitst op mensen met Q-koorts. Wij hebben hele specifieke zorg nodig."

"Ik wil geen voorkeursbehandeling, maar ik wil wel serieus worden genomen"

Ook is het een groot probleem dat mensen haar ziekte niet begrijpen, zegt Linda. "Ik zie er regelmatig heel vermoeid uit, maar verder zie je niets aan mij. Op een goede dag kan ik heel goed uit mijn woorden komen. Zowel werkgevers als vrienden, kennissen en zelfs mijn eigen gezin snappen niet dat ik drie dagen na een gezellig barbecue binnen zit omdat ik het niet meer trek. Dat doet pijn."

20 keer opdrukken
"Bij het UWV zeggen ze: u kunt zich 20 keer opdrukken, dus u bent fit. Maar ze hebben geen idee hoe ik mij daarna voel. Ik wil geen voorkeursbehandeling, maar ik wil wel serieus worden genomen. Ik ben er fors op achteruitgegaan in inkomen. Ik werk nu 20 uur per week, maar mijn zorgkosten zijn veel hoger. Ik heb een osteopaat die mij goed kan helpen, maar daar kan ik niet elke maand heen omdat dat te duur is. En ik heb een enorm pensioengat doordat ik niet meer zoveel werk."

Linda's medisch adviseur zegt dat mensen met QVS daar gemiddeld zo'n tien jaar last van hebben, waarin het steeds een beetje beter met ze gaat. Maar Linda is het vertrouwen daarin kwijt. "Mijn gezondheid is al twee jaar hetzelfde. Ik doe er alles aan om mijn conditie op peil te brengen, maar het lukt niet. Ik geloof niet dat dat goed komt."

Wat is Q-koorts?

In 2007 brak in Nederland een grote Q-koorts epidemie uit, waardoor 50.000 tot 100.000 mensen ziek werden. De ziekte lijkt op griep, maar bij veel patiënten gaan de symptomen niet voorbij. De epidemie duurde tot 2009.

Er zijn drie groepen Q-koortspatiënten:

* Patiënten die een paar dagen goed ziek zijn, en daarna nergens meer last van hebben.
* Patiënten bij wie de levende bacterie in hun bloed blijft. Zij kunnen alleen behandeld worden met zware antibiotica. Gebeurt dat niet, dan is de ziekte dodelijk.
* Patiënten zoals Linda, die QVS hebben. Bij hen zit de levende bacterie niet meer in hun bloed, maar ze houden wel veel last van klachten.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Ma 18 Apr 2016, 22:10

Wat ik mij dan afvraag is of er bij Linda alleen sprake is van Coxiella of dat er misschien nog meer co's en Borreliastammen aanwezig zijn in haar lichaam omdat ze zo ziek blijft?

Bij mij staat de teller momenteel op ongeveer 10 co's en een lege beurs, geloof maar niet dat ik een uitzondering ben.
Lyme Test Negative?

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Di 31 Mei 2016, 11:37

Q-koorts veel dodelijker dan gedacht

Q-koorts is veel dodelijker dan gedacht. Mensen die de levende bacterie bij zich dragen, kunnen ernstige hart- en vaatproblemen krijgen, schrijft het Brabants Dagblad.

Bron: Algemeen Dagblad lees meer

In het Brabants Dagblad staat deze berichtgeving op de voorpagina overigens.
Lyme Test Negative?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 31 Mei 2016, 11:39

30 mei 2016
NOS

Veel meer doden door Q-koorts dan gedacht http://nos.nl/artikel/2108223-veel-meer ... dacht.html
Er zijn veel meer mensen overleden aan de gevolgen van Q-koorts dan gedacht, zegt de stichting Q-support. Het dodental stond op 26, maar dat is nu bijgesteld naar 74.

Q-support is door de overheid in het leven geroepen om mensen te ondersteunen en adviseren die te maken hebben met de gevolgen van de Q-koortsepidemie, die heerste tussen 2007 en 2011. Volgens Q-support kan nu met grote zekerheid worden gesteld dat van de 430 patiënten die de chronische variant van Q-koorts kregen, er 65 daaraan zijn overleden. Zij hadden de levende bacterie nog altijd in hun lijf.

Direct na afloop van de epidemie ging men ervan uit dat er alleen doden waren door acute Q-koorts, 26 in totaal. Dat aantal is teruggebracht naar 9.

Volgens de directeur Annemieke de Groot moeten artsen nog steeds alert zijn op ernstige hart- en vaatproblemen die terug te voeren zijn op Q-koorts. Ze zegt dat de ziekte een sluipmoordenaar is en niet moet worden onderschat. Daardoor kan het dodental nog oplopen.

De uitbraak van Q-koorts in Noord-Brabant, begonnen in het dorp Herpen, was de grootste geregistreerde uitbraak ter wereld. Er waren ruim 4000 gemelde patiënten, maar het werkelijke aantal liep waarschijnlijk in de vele tienduizenden. Q-koorts wordt meestal overgedragen van geiten op mensen.
Q Support http://www.q-support.nu/

Q-uestion, Stichting voor mensen met Q-koorts http://stichtingquestion.nl/

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 01 Jun 2016, 06:43

Q-koorts laat Wijnand Janssen niet los

Een kuur van achttien maanden, twee soorten antibiotica, driemaal daags drie pillen. Maar nog heeft Wijnand Janssen de Q-koortsbacterie niet uit zijn lijf.

Bron: Brabants Dagblad lees meer

P.s.: verhaal van meneer Janssen reeds in zijn geheel gelezen in de papieren krant versie, ongelooflijk weer.
Lyme Test Negative?

Terug naar “Gezondheid Algemeen”