Coxiella, Q koorts

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coxiella, Q koorts

Berichtdoor Roxy » Vr 08 Jul 2016, 23:30

Brabants Dagblad
8 juli 2016

Boswachter heeft kans op chronische lyme na Q-koorts te hebben gehad http://www.bd.nl/regio/boxtel-schijndel ... -1.6178293
SINT-MICHIELSGESTEL - Theo Quekel zit in de rats. Onlangs bezocht de natuurbeheerder van Brabants Landschap zijn huisarts en hoorde hij wat hij al vreesde: hij heeft de ziekte van Lyme onder de leden. Alsof dat nog niet genoeg was: Quekel (55) bleek ook Q-koorts te hebben gehad, zelf denkt hij in 2009.

Om dat laatste kan hij boos worden – want het is een gevolg van die door natuurliefhebbers zo vervloekte bio-industrie –, het eerste maakt hem onrustig. Want wat als het chronische lyme blijkt te zijn? „Ik zit daar wel mee, ja. Stel dat het zo is, en ik straks niet meer kan werken. Verschrikkelijk.”

Een teek, hoe groot is dat beestje nou? Zelf heeft Quekel, die nog wacht op een definitieve uitslag, geen idee wanneer of waar hij gestoken is. „Ze sloegen mij altijd over, ik leek wel immuun. Daarom controleerde ik ook nooit op beten.”

Opmars
De teek lijkt in Nederland bezig aan een niet te stuiten opmars. Jaar in jaar uit neemt het aantal tekenbeten toe, een klein percentage van die teken draagt de ziekte van Lyme over. Ook in Brabant is het kleine beestje alom aanwezig. „Ze zitten echt overal”, zegt Theo Quekel. „Je moet eens in een wit pak onder een boom gaan zitten, na een uur zie je zwart van de teken.”
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Za 09 Jul 2016, 15:08

Qkoorts ziektebeeld

Verwekker

Q-koorts wordt verwerkt door de Coxiella burnetii, een pleomorfe coccobacil met een gramnegatieve celwand uit de orde Rickettsiales. Deze bacterie vertoont een ontwikkelingscyclus met verschillende morfologische stadia. Er is een kleincellige en een grootcellige variant en dat verklaart waarschijnlijk de hoge resistentie van C. burnetii tegen fysische en chemische invloeden, inclusief desinfectantia.

Na een primaire Q-koortsinfectie kunnen maanden tot jaren later symptomen van een chronische Q-koortsinfectie optreden, ook wanneer de primaire infectie asymptomatisch is verlopen.

Bron: http://qkoortsnieuws.blogspot.nl/2011/0 ... beeld.html
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 09 Jul 2016, 21:09

KRO De Monitor
9 juli 2016

Ondernemer en Q-koorts-slachtoffer: ‘Ik zet mijn bedrijf te koop als die geiten hier komen’ http://demonitor.ncrv.nl/lokaal-bestuur ... hier-komen
In de strijd om een megageitenstal van 5100 geiten in het Gelderse Maasdriel tegen te houden, meldt zich ook Antoine Theunissen. De eigenaar van een beveiligings- en bewakingsbedrijf woont en werkt op 300 meter van het perceel waar de geitenstal moet komen en is ‘als de dood’ voor de komst van de dieren. Hij is dan ook tegen, fel tegen.

Theunissen was een van de eerste Q-koortspatiënten tijdens de epidemie van een kleine 10 jaar geleden. ‘Ik weet wat het is, en ik wil dat absoluut niet nog een keer meemaken. Ik ben in 14 dagen tijd 7 kilo afgevallen. Ik ben nog nooit zo ziek geweest. Ik was er zó ziek van, dat ik de 12 apostelen voor een roversbende aanzag.’

Ik ben in 14 dagen tijd 7 kilo afgevallen. Ik ben nog nooit zo ziek geweest.
Antoine Theunissen

Verhuizen

Theunissen zegt met zijn 14 personeelsleden direct te vertrekken als de stal er komt. ‘Ik zet mijn pand te koop als die geiten er komen. En ik ga via mijn rechtsbijstandsverzekering een claim indienen bij de gemeente omdat mijn pand in waarde daalt.’

Overdreven?

Theunissen, gevraagd of dat niet een wat overdreven reactie is: ‘Wat denk je van mijn personeel, van de mensen die hier werken? Ik ben wel verantwoordelijk voor 14 huishoudens he. Als één van de mensen die hier rondloopt ook nog die Q-koorts-bacterie binnenkrijgt en ziek wordt, dan ben ik ook de Sjors.’

En wat vindt Theunissen van de stelling van verantwoordelijk wethouder Gerard van den Anker, dat dit nu eenmaal agrarisch buitengebied is, en dat hij dus had kunnen weten dat hier ook beesten worden gehouden? ‘Dat is kletskoek. Ik woon en werk hier al ruim 30 jaar en hier is nooit een geitenstal in de buurt geweest.’
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Do 21 Jul 2016, 12:43

Q-support
Wie is de Q-koorts patiënt werkelijk? Wat hebben patiënten ons geleerd? Wat is er nog nodig?

Leven met Q-koorts. Het dagelijkse gevecht http://www.q-support.nu/uploads/persber ... ts_lr2.pdf

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 30 Jul 2016, 15:31

Innatoss heeft een aparte site met informatie over Q-koorts http://www.qkoortstest.nl/ , http://www.qkoortstest.nl/over-q-koorts ... -q-koorts/

Waar is Q-koorts?

Nederland is internationaal bekend geworden om zijn Q-koorts epidemie tussen 2007-2011, waarbij 50.000 – 100.000 mensen geïnfecteerd raakten. Maar ook in landen rond de Middellandse Zee en het verre Australia vormt Q-koorts een probleem. Q-koorts kan dus ook op vakantie in het buitenland opgelopen worden.

Nederland

In Nederland zijn met name de provincies Noord-Brabant en Limburg getroffen door de Q-koorts epidemie, maar de infectieziekte was veel breder verspreid. In alle provincies van Nederland zijn tussen 2007 en 2011 Q-koortspatiënten gemeld. Grotere uitbraken waren er in de volgende gebieden:

Noord- en Midden-Brabant
Noord- en Zuid-Limburg
Groene Hart ten zuiden van Utrecht
Zuidwest-Friesland
Noord-Drenthe
Zuid-Groningen
Oost-Overijssel
het midden van Noord-Holland
het midden van Zuid-Holland

Hiernaast staat een kaart met gemelde Q-koortspatiënten in 2010. Daar kunnen de meest belangrijke regio’s teruggevonden worden.

Buitenland

Ook in het buitenland is Q-koorts aanwezig. Zo leidde een recente uitbraak in het Zuid-Duitse Sulzfeld tot minimaal 20 gevallen van acute Q-koorts en een uitbraak in Badem-Wurttemberg tot bijna 200. In vrijwel alle Europese landen is een (groot) deel van de veestapel besmet met de veroorzaker van Q-koorts, de bacterie Coxiella burnetii. Maar de kans op overdracht naar de mens is sterk afhankelijk van het soort dier en de opzet van de veehouderij. Over het algemeen blijkt de overdracht van koe naar mens een stuk minder waarschijnlijk dan van geit naar mens. Toch is 80% van de oudere dierenartsen in Nederland besmet geweest met Q-koorts, vooral bij contact met runderen. Het gevaar op besmetting is in landen waar veel geiten gehouden worden echter groter dan in landen met veel rundveehouderij. Een ruwe richtlijn die gebruikt kan worden: Noord-Europa is meer op runderen gericht, Zuid-Europa meer op geiten.

Q-koorts op vakantie

In landen rond de Middellandse Zee is daarmee een kans op Q-koorts aanwezig en worden mensen geïnfecteerd. Het is mogelijk dat Q-koorts op vakantie opgelopen wordt, bv. in Turkije, Griekenland, Israël, Spanje en Zuid-Frankrijk, maar ook in Australië, het Midden-Oosten of Afrika. Bij griepachtige verschijnselen of hoge koorts na een vakantie kan het geen kwaad om ook aan Q-koorts te denken.
Het is vooraf erg moeilijk om te achterhalen waar Q-koorts precies aanwezig is, doordat uitbraken vaak van tijdelijke aard zijn en mogelijk nog niet ontdekt zijn op het moment van het bezoek. Het vermijden van contact met vee lijkt daarom een van de beste middelen om de ziekte te voorkomen. Maar helaas wordt de ziekte via de lucht overgedragen en kan dus ongemerkt opgelopen worden tijdens buitenactiviteiten.

Australië

Australië is het enige land waar mensen in risicogroepen gevaccineerd worden, omdat Q-koorts ook in dit land frequent aanwezig is. Duidelijke informatie is te vinden op de Australische Q-fever fact sheet (zie link onderaan). In Australië wordt ook een Q-koorts register bijgehouden, waarin de persoonlijke immuunstatus van ingeënte werknemers in risicoberoepen wordt bijgehouden alle vaccinaties en testresultaten vermeld staan. Daardoor is in dit land transparant wie wel en geen risico loopt tijdens het werk.

Verenigde Staten

In de Verenigde Staten ligt het aantal bekende besmettingen met Q-koorts op 150 gevallen per jaar. De Amerikaanse diensten op het gebied van de volksgezondheid (CDC) besteden vrij veel aandacht aan Q-koorts. Dat is niet alleen in verband met kleine uitbraken, maar ook met het oog op het risico op bio-terrorisme. De Amerikaanse overheid investeert volop in onderzoek naar nieuwe Q-koorts vaccins.

Zie ook: Uitleg over de Amerikaanse richtlijnen met betrekking tot Q-koorts worden goed uitgelegd op Medscape (zie relevante links).

Wetenschap: wijdverspreide problematiek

Recente wetenschappelijke publicaties tonen hetzelfde beeld: Q-koorts is wijder verspreid dan we vaak denken. Hieronder een kleine opsomming.

Sproetje

Berichtdoor Sproetje » Za 30 Jul 2016, 22:12

Coxiella b, is iig. een door teken overgebrachte ziekte, of die ook door iets anders overgebracht kan worden weet ik niet, ik dacht dat er in het journaal altijd gezegd werd dat q koorts door de wind overgebracht werd als je in de buurt van geiten was geweest:

http://www.encyclo.nl/begrip/q-koorts

Of die test op Q koorts van Innatoss wel zo goed is is nog maar de vraag, er zijn heel veel Q-koorts patiënten die nog steeds ernstig ziek zijn.
Of men nog steeds pos. testuitslagen heeft weet ik niet, ik denk dat het ongeveer net zo is als bij lyme.
dat de antistoffen in het lichaam blijven waardoor men snel aanneemt dat de klachten niet meer van de q koorts zouden kunnen komen....
Ik dacht dat men dan géén ab meer kan krijgen?

Jozzie op het vorige forum had ook Q koorts.

Je kunt ook een pcr op coxiella laten doen in Utrecht:
http://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/ ... a-burnetii
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19968851

In Duitsland kun je een pcr laten doen bij een dierenkliniek:
http://www.laboklin.de/pages/html/de/le ... rnetii.htm

Hoe goed dat allemaal is weet ik niet.

Dit is wat het CDC zegt:

"Symptomatische acute Q-koorts komt voor de helft van de geïnfecteerde personen voor."
En: "seroconversie komt ook voor"
https://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/rr6203a1.htm

HIer dan nog een onderzoek naar twee pcr testen voor coxiella burnetii
http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0144608

Ik denk dat het met q koorts ongeveer hetzelfde is als met borrelia, zowel qua testen als ook de behandeling, de ontkenning van chronische q koorts enz
Eigenlijk past dit topic beter bij het onderwerp: Co-Infecties.
Hoewel je natuurlijk ook q-koorts kunt krijgen zonder borrelia, maar ja dat is bij alle co-infecties hetzelfde.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 30 Jul 2016, 23:56

Q-koorts, portret over Q-koortspatiënt Andre Zoetman (Chronische Q-koorts) door Q-support https://www.youtube.com/watch?v=YmopOk2Nb0c

Q-koorts, portret van de familie Bijlemeer over Nico Bijlemeer (Chronische Q-koorts) door Q-support https://www.youtube.com/watch?v=yPAHy7WGPps

Q-koorts, portret over Q-koortspatiënt Petra Huisman-Keijzer (QVS) door Q-support https://www.youtube.com/watch?v=oZb131suTwQ

Q-support portret van Jasper van den Berg, QVS-patiënt (Q-koorts vermoeidheidssyndroom) 2015 https://www.youtube.com/watch?v=-u7USEuKw_E

VerlorengezondheidM

Berichtdoor VerlorengezondheidM » Wo 10 Aug 2016, 03:55

PvdA wil bevolkingsonderzoek naar Q-koorts

Tweede Kamerlid Tjeerd van Dekken van de PvdA: "Vermoedelijk lopen er meer mensen dan we denken rond met Q-koorts, zonder dat te weten. Door mensen die in de buurt wonen van een besmettingsbron te onderzoeken, kan er in geval van besmetting eerder behandeld worden.''

Bron: Telegraaf lees meer
Lyme Test Negative?
It Still May Be Lyme Disease!

Na 19 jaar onbehandeld rondlopen met een klinisch ziektebeeld: Chronische Lyme, Q-koorts, Bartonella, Babesia, Anaplasma, Chlamydia, Mycoplasma, Rickettsia, Yersinia, Coxsackie A16+ B, HHV-6.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Vr 30 Sep 2016, 00:53

Zembla
28 september 2016
Q-koorts epidemie - het vervolg http://www.npo.nl/zembla/28-09-2016/VARA_101380446
De Q-koorts epidemie - het vervolg

Tussen 2007 en 2011 is ons land in de ban van de grootste Q-koortsepidemie ooit ter wereld. Q-koorts is een levensbedreigende infectieziekte die onder meer door melkgeiten op mensen wordt overgedragen. Zembla onthult in 2009 dat door laks optreden van de overheid de bestrijding te laat op gang komt. Economische belangen prevaleren boven de gezondheid van mensen. Tienduizenden mensen raken besmet. Nu, tien jaar later, zijn de gevolgen van de epidemie nog dagelijks aanwezig. 74 mensen zijn inmiddels overleden.

En ten minste 2000 mensen lijden aan chronische vermoeidheid, hebben een hartklepontsteking of kampen met ernstige vaatafwijkingen. De meeste geitenboeren zijn gecompenseerd voor de geleden schade. Voor de slachtoffers is niets geregeld. Waarom niet? En hoe gaat dat bij een volgende uitbraak? Zembla onderzoekt: wie beschermt ons tegen infectieziektes die van dier op mens overgaan?

Roxy

Berichtdoor Roxy » Ma 17 Okt 2016, 14:04

17 oktober 2016
Telegraaf

Grote opkomst Q-koortsslachtoffers rechtbank http://www.telegraaf.nl/binnenland/2682 ... ers__.html
Grote opkomst Q-koortsslachtoffers rechtbank

DEN HAAG - Tientallen Q-koortsslachtoffers zijn maandag naar de rechtbank in Den Haag gekomen. De rechter buigt zich over de vraag of de Nederlandse overheid aansprakelijk is voor de ziekte die ze hebben opgelopen.

In totaal driehonderd patiënten hebben de Staat aansprakelijk gesteld. De overheid zou hen onvoldoende hebben geïnformeerd, gewaarschuwd en beschermd. Volgens Luc Rohof, advocaat van de slachtoffers, heeft de overheid na de uitbraak twee jaar lang de boot afgehouden in plaats van snel op te treden.

,,Het vertrouwen in de Staat is tot het nulpunt gedaald'', liet een van de slachtoffers weten. Hij benadrukte dat de schade vaak groot is, omdat velen door de ziekte hun baan of bedrijf kwijt zijn geraakt.

Een ander slachtoffer, voormalig gemeentesecretaris Bert Brunninkhuis van de gemeente Eindhoven, zegt dat hem door de zwijgzaamheid van de overheid de mogelijk is ontnomen om behandeld te worden. ,,Er werd steeds geredeneerd vanuit het perspectief van de geiten en de boeren'', aldus Brunninkhuis. Hij vertelde dat hij bijna niets meer kon nadat hij ziek was geworden. ,,Er waren overal besmette boerderijen. Ik wist het niet''.

De Staat vindt niet dat zij aansprakelijk is. Volgens de landsadvocaat was in 2007 waren de omvang van de uitbraak en de gevolgen niet te voorzien. ,,De uitbraak was uniek in de wereld'', liet hij weten.

De wetenschappelijke inzichten van destijds waren volgens hem dat een Q-koortsepidemie binnen een jaar voorbij zou zijn en de medische gevolgen beperkt tot griepachtige verschijnselen. De landsadvocaat wees er verder op dat er wel maatregelen zijn genomen, zoals vaccinaties van geiten en schapen, extra onderzoek en uiteindelijk een verbod om mest uit te rijden.

Q-koorts, een infectieziekte die van dieren op mensen kan overgaan, brak in 2007 uit en duurde tot 2010. De ziekte verspreidde zich via besmette geitenhouderijen, eerst in Brabant en later over het hele land. Duizenden mensen zijn ziek geworden. Officieel zijn inmiddels al 75 mensen overleden aan de gevolgen ervan. Maar in werkelijkheid zijn het er waarschijnlijk veel meer, omdat artsen de ziekte vaak moeilijk herkennen.

Terug naar “Gezondheid Algemeen”