Herstel conditie

Roxy

Re: Herstel conditie

Berichtdoor Roxy » Di 06 Jun 2017, 20:22

Zijn er mensen die ervaring hebben met een 'stappenteller'?

Stichting Cardio Fitclub over stappenteller http://www.cardiofitclub.nl/stappen.html
Een stappenteller heeft een lage drempel door de eenvoudige werking en is goed bruikbaar voor chronisch zieken maar ook natuurlijk voor gezonde mensen en daarom bij uitstek geschikt om een wandeladvies daadwerkelijk en effectief in de praktijk te brengen.
Het is wetenschappelijk bewezen dat matig intensieve bewegingsvormen zoals wandelen een grote gezondheids-
verbeterende factor hebben. Het verbeterd de activiteit van- en de hoeveelheid HDL cholesterol (het goede cholesterol!) en daardoor beïnvloed het totaal cholesterol getal ten goede.
Hoeveel stappen per dag?
Uit onderzoek uit Amerika en Japan blijkt het volgende:

5.500 voor chronisch zieken en gehandicapten
Met mijn voeten/voetzolen (neuropathie) gaat het langzaam meer en meer beter. Het kunnen lopen en staan gaat daardoor ook weer wat beter.
Als dit in een stijgende lijn blijft doorgaan zou ik dit jaar in de zomer/herfst het lopen als ook de afstand van het lopen best willen proberen te gaan trainen. Daarbij moet ik bij 0.00 gaan beginnen. De conditie is slecht. Bij een langere afstand te moeten lopen is het goed merkbaar aan de hartslag, ademhaling, gaan zweten, spierzwakte, dat de conditie niet goed is.

Is een 'stappenteller' een idee om het lopen als ook de afstand van het lopen trainbaar te kunnen maken door het als een hulpmiddel en ondersteuning in te zetten om er zélf mee te kunnen gaan trainen?

Naar cardio fitness of naar medisch/fysio fitness onder begeleiding van een fysiotherapeut gaan is voor mij geen optie.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Eus

Berichtdoor Eus » Wo 07 Jun 2017, 09:05

Geen idee of een stappenteller een optie is.

Onze dochter heeft een zgn. Fitbit, die registreert "alles" en aan de hand van de gegevens die het apparaat naar haar I-phone zendt, zie je goed haar vooruitgang. Haar basis hartslag is terug naar zo'n 50/minuut (ze sport zo'n 12 keer per week), haar slaap wordt geregistreerd, ze krijgt een signaaltje als ze moet bewegen (ingesteld op een x- aantal stappen per dag).

Josie

Berichtdoor Josie » Wo 07 Jun 2017, 15:42

johnvz schreef:Het gaat erom, of je binnen het uur herstelt van de activiteit. Zo niet, dan heb je teveel gedaan.
Deze richtlijn houd ik in principe aan.

@Johnvz, fijn dat het bij jou lukt om op die manier wat te fietsen en wandelen!

Ik hou zelf de richtlijn aan van een maximale hersteltijd van 24 uur. Ik merk de 'klap' ook vaak pas de volgende dag. Als het herstel langer duurt dan heb ik te veel gedaan. Zo met die 24 uur kan ik ook precies iedere dag de oefeningen doen en een mate van structuur en stabiliteit volhouden en van daaruit een beetje uitbreiden.

De oefeningen die ik structureel iedere dag kan volhouden om aan mijn conditie te werken zijn maar slechts ong. 15% van mijn piekbelasting. Dat zal wel voor iedereen verschillen, maar herkennen jullie daar wat in? Roxy misschien?
Het heeft bij mij een half jaar :shock: geduurd voordat ik dat had uitgevonden. :?
Dat was nogal een rocky road.

Het opdelen van taken in kleine stapjes met pauzes ertussen, pacing, doe ik ook. Lukt niet altijd, maar als het lukt merk ik wel dat dat helpt. Een woning vol met onaffe taken, dingen die om een bepaalde reden alvast ergens klaarliggen en dingen waar ik nog mee bezig ben, waar heel langzaamaan wat vooruitgang in komt, daar wen ik aan. :mrgreen:

Roxy schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben met een 'stappenteller'?

Ik heb lang geleden een stappenteller geprobeerd. Dat werkte voor mijn persoonlijke situatie niet, omdat die ook 10 stappen telde bij het slechts gaan zitten en weer opstaan, en ook zo'n 25 stappen telde bij me omdraaien op bank/bed. :mrgreen: Dus dan had ik aan het eind van de dag honderden stappen volgens dat apparaatje terwijl ik de hele dag had gelegen en in werkelijkheid er misschien maar 30 ofzo had. :roll:

Gebruiken jullie nog iets van krachtvoeding voor fysieke inspanning?
Bijv. proteïnepoeder, ribose, creatine enzo?

Josie

Roxy

Berichtdoor Roxy » Za 10 Jun 2017, 14:05

Het gebruik van een 'stappenteller' heb ik besproken met de voetenbehandelaar.
De voetenbehandelaar is werkzaam in een breed gebied met -chronisch- zieke mensen met gezonde mensen en met topsporters. Topsporters hebben vaak voetproblematiek. De partner van de voetenbehandelaar is fysiotherapeut waarbij in de praktijk het werken met een 'stappenteller' bekend is en regelmatig wordt ingezet.

Het zou in mijn geval een goed idee zijn om een 'stappenteller' als een hulpmiddel en ondersteuning in te gaan zetten om het lopen als ook de afstand van het lopen trainbaar te kunnen gaan maken.

Een leuk aanbod gekregen van de buurvrouw. Het lopen kwam ter sprake. Zij heeft sinds een paar weken een hond en heeft mij gevraagd of ik -op voorwaarde wat bij mij mogelijk kan zijn- af en toe mee zou willen gaan wandelen :) in het bos zodat ik het lopen en een afstand wat kan gaan trainen.
Een lange boswandeling is voor mij nog een brug te ver. Eerst maar eens gaan beginnen in het klein met een straatje om en dat langzaam gaan uitbreiden en opbouwen.

Josie schreef:Ik heb lang geleden een stappenteller geprobeerd. Dat werkte voor mijn persoonlijke situatie niet, omdat die ook 10 stappen telde bij het slechts gaan zitten en weer opstaan, en ook zo'n 25 stappen telde bij me omdraaien op bank/bed. :mrgreen: Dus dan had ik aan het eind van de dag honderden stappen volgens dat apparaatje terwijl ik de hele dag had gelegen en in werkelijkheid er misschien maar 30 ofzo had. :roll:
@Josie, een 'stappenteller' zou ik niet binnenshuis gaan gebruiken. Enkel buiten en als een hulpmiddel en ondersteuning in gaan zetten om het lopen als ook de afstand van het lopen trainbaar te kunnen gaan maken.
Het gaat mij niet om het 'moeten' halen van het geadviseerde aantal dagelijkse stappen maar om het bij te kunnen gaan houden en te kunnen volgen of er progressie mee te bereiken kan zijn.

Een 'stappenteller' met een 'hartslagmeter' is een goede optie voor mij. Bij de cardio-/fysio fitness in het verleden onder begeleiding van een fysiotherapeut werd de 'hartslagmeter' goed gevolgd en wanneer de hartslag te hoog werd moest je terug schakelen. Bij inspanning gaat de hartslag bij mij snel omhoog.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Eus

Berichtdoor Eus » Za 10 Jun 2017, 17:54

Gebruiken jullie nog iets van krachtvoeding voor fysieke inspanning?

Ik ben bezig met darmherstel via een diëtiste, via haar kreeg ik o.a het advies om eiwitpoeder te gebruiken, 20 gram/dag. In principe is de bedoeling dat ik 1 gram eiwit/kilo lichaamsgewicht moet eten, dat haal ik nog steeds niet.

Mijn eiwitgehalte in mijn bloed is al jarenlang net iets onder de referentiewaarde, dat komt voor bij chronische ziekte en bij darmproblemen

Josie

Berichtdoor Josie » Zo 02 Jul 2017, 09:58

Roxy schreef:Een 'stappenteller' met een 'hartslagmeter' is een goede optie voor mij. Bij de cardio-/fysio fitness in het verleden onder begeleiding van een fysiotherapeut werd de 'hartslagmeter' goed gevolgd en wanneer de hartslag te hoog werd moest je terug schakelen. Bij inspanning gaat de hartslag bij mij snel omhoog.

Het is heel goed om te bewegen met een hartslagmeter en daarbij een minimale en maximale hartfrequentie aan te houden. :)
Ik heb dit zelf ook geprobeerd. Op mijn hometrainer zit een meter met sensoren in de handvatten.

Maar deze kan helaas niet door mijn hartritmeproblemen heen meten.
Ik heb veel last van hartoverslagen, normaalgesproken de hele dag door, meestal na iedere normale slag een overslag, die ik allemaal voel en waar ik af en aan benauwd en slap van word.

De hartslagmeter laat veelvuldig verkeerde waardes zien omdat hij alleen de overslagen meet (die zijn het hardst) en niet de normale slagen tussendoor, die zijn erg zwakjes. :?

Ik heb hierover met mijn cardioloog overlegd. Volgens hem is het bij bewegen op basis van hartslag heel belangrijk om beide slagen, de normale en de overslagen, mee te tellen als hartslag. :roll:

Ik heb er toen zo’n borstband bij gekocht, maar deze geeft hetzelfde probleem. Ik heb ook een meter gekocht die je met een klemmetje op je vinger zet en zowel hartfrequentie als saturatie (zuurstof) meet, maar ook deze geeft verkeerde waardes.
Als ik bijv. op de hometrainer zit verspringen de metingen tussen bijv. 70 en dan ineens bijv. 140. :shock:
Erg lastig dus…. :? Herkent iemand dat?

Een ECG geeft wel een goed beeld, maar die mogelijkheid heb ik helaas thuis niet... :mrgreen:

Eus schreef:
Josie schreef: Gebruiken jullie nog iets van krachtvoeding voor fysieke inspanning?

Ik ben bezig met darmherstel via een diëtiste, via haar kreeg ik o.a het advies om eiwitpoeder te gebruiken, 20 gram/dag. In principe is de bedoeling dat ik 1 gram eiwit/kilo lichaamsgewicht moet eten, dat haal ik nog steeds niet.

Is dat weipoeder?

Josie

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 02 Jul 2017, 15:08

Whey is proteïnepoeder, gemaakt van melk. Protëinepoeder kan ook andere bronnen hebben; kippeneiwit, soja-eiwit, rijst etc.

Interessant artikel; https://www.isditwelgezond.nl/7-beste-e ... ne-poeder/

Josie

Berichtdoor Josie » Zo 02 Jul 2017, 19:55

Hoi Eus,
Sorry, ik bedoelde te vragen: gebruik jij zelf weipoeder? :)
Overzichtelijk artikel! :)
Wat is de reden dat je 1 gram eiwit/kg lichaamsgewicht niet haalt, en weet je ook haar onderbouwing om dat als doel te stellen?

Ik verdraag bijna geen melkproducten, ik wissel af tussen erwtenproteïne en hennepproteïne. Maar ik neem maar heel weinig en maar een paar keer per week, omdat ik een overgevoeligheidsreactie krijg bij hogere innames. Mijn arts denkt vanwege het extractiemiddel dat ze gebruiken bij het fabricageproces... Dezelfde reactie heb ik bij suppletie van bijv. een aminozuurcomplex.
Alsnog merk ik bij dat beetje dat ik neem wel wat baat, mijn dramatisch slechte recuperatie is dan toch net wat beter.

Josie

Eus

Berichtdoor Eus » Zo 02 Jul 2017, 22:56

Ik gebruik zelf ook whey poeder, momenteel heb ik whey protëin concentraat van Now sports. Daarvoor had ik whey van Bonusan maar die is stukken duurder.

Ik heb het advies gekregen om 20 gram eiwitpoeder per dag te nemen en de rest uit voeding te halen. Dat is lastig voor mij. Ik ben geen grote vleeseter, eet liever vegetarisch wat minder eiwitten bevat. Daarnaast beweeg ik niet bijster veel, dus eet ik weinig en om dat genoeg gram eiwitten binnen te krijgen, is voor mij echt heel moeilijk.

Volgens mij is 1 gram eiwit/kilo lichaamsgewicht een normale hoeveelheid en adviseerde ze daarom dat. Ik kan het woensdag eens vragen, dan heb ik een vervolgconsult.

Volwassen personen hebben gemiddeld ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Sommige groepen hebben wat meer nodig. Dat zijn vegetariërs, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook mensen met bepaalde aandoeningen of wonden en kracht- en duursporters hebben iets meer nodig.
Bron; voedingscentrum.

RoelA

Berichtdoor RoelA » Di 04 Jul 2017, 14:53

Voor mensen die meer proteinen willen binnenkrijgen op een veganistisch dieet: Kijk eens naar nutritional yeast.
Niet alleen is het een fantastische smaakmaker in de veganistische wereld, het bevat ook bijna 50% van zijn gewicht aan proteinen.

Een paar flinke scheppen van het spul en je hebt zo een flinke boost te pakken.

Maar kijk echter dat je gewoon voldoende proteinen binnenkrijgt. Teveel is alleen maar een extra belasting voor nieren en lever.

Andere dingen waar ik zelf op een veganistisch dieet veel proteinen uithaal zijn:
- courgettechips (gedehydrateerde courgetteplakjes, je krijgt er dus zo een kilo van binnen met een klein bakje chips!)
- Champignons
- Watermeloen (bijv een halve meloen als ontbijt, ook goed voor de glutathione)

Opties genoeg, als je maar zoekt. Ik gebruik zelf Cron-o-meter om dagelijks mijn inname van proteinen, mineralen, vitaminen, vetten en koolhydraten te tracken. Erg handig als je wilt weten wat je allemaal binnenkrijgt via je voedsel!

Terug naar “Overige”