Coronavirus (COVID-19)

Voor algemene onderwerpen over gezondheid die niet te maken hebben met Lyme-Borreliose.
Roxy

Re: Coronavirus (COVID-19)

Berichtdoor Roxy » Di 24 Mar 2020, 15:46

NOS nieuws
China heft lockdown in provincie Hubei grotendeels op; Bron https://nos.nl/artikel/2328139-china-he ... ls-op.html
De Chinese autoriteiten versoepelen het strikte reisregime in de provincie Hubei. Vanaf morgen mogen inwoners die in het bezit zijn van een gezondheidsverklaring weer binnen de provincie reizen, met uitzondering van de stad Wuhan.
Wint China van corona?; Bron https://www.youtube.com/watch?v=6mU3oBjii5A
Chinezen hebben door het coronavirus wekenlang met extreme maatregelen moeten leven. Dat lijkt nu z’n vruchten af te werpen: er worden al een paar dagen op rij geen nieuwe coronabesmettingen gemeld. In Nederland neemt het aantal besmettingen juist toe. Kunnen wij lessen trekken uit de Chinese aanpak?

Er is overigens ook wantrouwen over de Chinese cijfers. Volgens critici wijzen die er niet per se op dat er ook echt geen nieuwe mensen besmet zijn. Zij denken dat China misschien gestopt is met testen.
~ I may not be there yet, but I'm closer than I was yesterday ~
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~
~ So encourage each other and build each other up - Positive connections ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 24 Mar 2020, 19:10

RTL nieuws
24 maart 2020
Allemaal hoge koorts - Deze mensen zijn genezen van het coronavirus en doen nu hun verhaal; Bron https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ekteproces
Marjolein, Jean-Louis, Mariesja en Harrie kregen de afgelopen weken allemaal hetzelfde te horen: je bent positief getest op het coronavirus. Maar ze beleefden het ziekteproces ieder op een andere manier. Nu ze allemaal weer beter zijn, doen ze hun verhaal aan RTL Nieuws.
~ There is nothing more beautiful than a rainbow but it takes both rain and sunshine to make a rainbow ~

Roxy

Berichtdoor Roxy » Di 24 Mar 2020, 19:32

Telegraaf
24 maart 2020
René Karst heeft corona: ’Dit gun je niemand’; Bron https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... je-niemand
„Ik ga jullie vertellen dat ik corona heb”, begint Karst zijn video op Facebook. Na tien dagen thuisisolatie ligt de zanger nu in het ziekenhuis.

Hij roept mensen op om de opgelegde maatregelen in acht te nemen. „Ik ben een beetje verward over hoe sommige mensen omgaan met regels. Ik zou jullie willen vragen om écht alles in acht te nemen, want dit gun je niemand. Ik ben aan het vechten en ik hoop dat ik erdoor kom.”
Mede op advies van het het keihard werkende verplegend personeel: let op elkaar en blijf alsjeblieft thuis!

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 25 Mar 2020, 11:53

NOS op3
Wat corona kan aanrichten bij jonge mensen; Bron https://nos.nl/op3/artikel/2328224-wat- ... ensen.html
Gisteren richtte premier Rutte zich in een persconferentie in het bijzonder tot jongeren: houd je aan de sociale afstand. Minstens 1,5 meter. Want beelden van dit weekend lieten heel wat anders zien.
Wat corona met je doet; Bron https://www.youtube.com/watch?v=4vyFSQZuQ_I

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 25 Mar 2020, 13:14

NOS nieuws
25 maart 2020
RIVM: groei coronabesmettingen neemt af, maar IC's onder enorme druk; Bron https://nos.nl/liveblog/2328262-rivm-gr ... -druk.html
Gommers: werk voor zorgmedewerkers in Brabant is zwaar

Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care zegt dat er veel coaching en psychologische hulp voor zorgpersoneel in Noord-Brabant is. "Want het is heel zwaar om voor coronapatiënten te zorgen. Er is veel sterfte, veel van de verpleegkundigen en artsen zijn dat niet gewend. Daar maak ik me zorgen over. We kunnen niet meer dan ons best doen."

Gommers zei in de briefing in de Kamer ook dat het niet zinvol is om de intensive care uit te breiden naar 2500 of 3000 bedden, als dat überhaupt al zou lukken. "Dat kan de Nederlandse gezondheidszorg niet aan."

Het is volgens hem belangrijk dat het Landelijke Coördinatie Patiënten Spreiding inventariseert hoe het met de gewone bedden zit. "Dat moet op tijd zijn als daar een tekort aan komt en dan moeten we ervoor zorgen dat er noodhospitaals komen." Gommers ziet daarin een rol voor het leger.

Henriëtte

Berichtdoor Henriëtte » Wo 25 Mar 2020, 13:25

Longfonds; corona bezorgt deel van patiënten blijvende longschade;
Het coronavirus kan veel invloed hebben op de longen van een patiënt. Bij een besmetting hecht het virus zich aan de luchtwegwand, waar vervolgens een ontstekingsreactie ontstaat. Je afweersysteem probeert dan om het virus te verdrijven. Als dat niet lukt, dan kan het virus zich uitbreiden en in je longblaasjes terechtkomen. Je lichaam blijft vervolgens proberen het virus af te weren, maar als dat niet lukt komen er steeds meer ontstekingscellen bij. Meer longblaasjes raken gevuld met ontstekingsvocht. Dat leidt tot zuurstoftekort, waardoor je als patiënt geen lucht meer krijgt.

https://www.nu.nl/coronavirus/6040125/l ... chade.html

Henriëtte

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 25 Mar 2020, 15:04

AD
25 maart 2020
Ic-arts Oscar Hoiting van het CWZ: ‘Niet één, maar twee longen kapot door corona’; Bron https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/i ... ~a1b549e0/
Intensive care-arts Oscar Hoiting van het Nijmeegse CWZ zou willen dat mensen voor even een kijkje konden nemen op zijn afdeling. ,,Dan kon ik bezoekers laten zien hoe ziek en benauwd deze patiënten zijn.”

U wilt waarschuwen?
,,Ik zou het willen uitschreeuwen: mensen, houd afstand, anders krijgen we ook hier Italiaanse toestanden. Ik snap ook wel waarom mensen de urgentie minder ervaren. Het is geen oorlog of een marsmannetje. Ze zien pas wat het virus doet als hun oma of vader met hartziekte moeten worden opgenomen. Maar wij ervaren hier helaas al elke dag hoezeer patiënten getroffen worden door het coronavirus.”

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 25 Mar 2020, 15:16

Telegraaf
25 maart 2020
Lezerscolumn
Maaike (42) behoort tot een risicogroep: Ja, ik kan hier dood aan gaan; Bron https://www.telegraaf.nl/vrouw/74951256 ... d-aan-gaan
Ja, ik ben nogal direct. Maar soms is dat de beste manier om de ernst van een situatie uit te leggen. Maar ik vind het op dit moment zó belangrijk dat deze boodschap wordt gebracht, dat ik mezelf niet kan aankijken als ik in mijn positie niet mijn verantwoordelijkheid neem.
Generale repetitie
Maar we moeten niet doen alsof deze tijd een generale repetitie betreft. De gelaten houding en het ronduit laconieke gedrag merk ik overigens ook in mijn directe omgeving: mensen die buiten gewoon hoestend staan te keuvelen, jongeren en kinderen die rondhangen in groepen (soms zelfs mét volwassen toezicht te dicht in de buurt)... Alsof er niks aan de hand is! Helaas. Helaas omdat deze nonchalante houding wel degelijk erge gevolgen kan hebben. En niet alleen voor mij, voor wie deze ’relaxte‘ houding letterlijk fataal kan aflopen.

Alle (spirituele) positivo’s en mindset masters die hier een gezellige kans in zien voor dingen als een ’hogere frequentie’ ten spijt; we hebben hier echt een serieus probleem waarover we niet luchtig moeten doen alsof het een generale repetitie betreft. Ik ben liever realistisch en duidelijk, that is my middle name. We dealen hier met de werkelijkheid en zullen ons aan regels moeten houden. Voor de veiligheid van ons állemaal.
Longontsteking
Er zijn mensen die eerder in het ziekenhuis belanden omdat ze ouder zijn of omdat ze bijvoorbeeld een chronische ziekte hebben die ervoor kan zorgen dat hun ziekteverloop ernstiger is dan bij ‘gezonde’ mensen (zelfs potentieel fataal). En ik ben zo iemand; ik kan hier dood aan gaan.

Ik wil het niet dramatiseren, maar er evenmin te licht over doen. Door mijn diabetes type 1 (die dankzij een nieuwe insulinepomp behoorlijk goed gereguleerd is) behoor ik tot een risicogroep. In mijn geval betekent dat concreet: als ik een longontsteking zou ontwikkelen ’dankzij’ corona is de kans bovengemiddeld dat ik in het ziekenhuis beland.
Bedankt
Dus. Wil ik de mensen die nu fysieke afstand betrachten bedanken. Niet alleen omdat jullie mensen zoals ik beschermen tegen besmetting - mensen voor wie een hand geven of bij anderen in de buurt komen nu letterlijk life threatening is geworden - maar ook omdat we op deze manier ons samen beschermen tegen een van de grootste rampen die Nederland momenteel treft. Compassie en mededogen is nu belangrijk. Juist nu. Nú kunnen we laten zien wat wij als maatschappij waard zijn als het er écht om spant. Doe het voor mij, maar óók voor jou en je eigen familie, voor als het nodig mocht zijn en jij op de IC terechtkomt, om welke reden dan ook.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 25 Mar 2020, 17:10

NOS nieuws
In de frontlinie van de coronacrisis - Latifah Cornett. Ze is begeleider in een woongroep voor verstandelijke gehandicapten in de binnenstad van Delft
25 maart 2020
Normaal geef je een knuffel, maar dat mag ook niet meer'; Bron https://nos.nl/artikel/2328322-normaal- ... -meer.html
"Er is veel aandacht voor ouderen, maar ook verstandelijk beperkte mensen worden hard getroffen door de coronamaatregelen. Misschien wel harder, want echt begrijpen wat er gebeurt doen ze niet. Op onze woongroep weten de meesten wel dat er een virus is, maar ze snappen niet waarom ze hun familie opeens niet meer mogen zien. Van de week moest ik iemand vertellen dat haar broers voorlopig niet op bezoek komen. Ze barstte in tranen uit. Normaal geef je dan een knuffel, maar dat mag nu ook niet meer. Het is ontzettend zwaar voor ze allemaal. Er wordt heel veel gehuild momenteel. Daarom moeten we er juist nu voor ze zijn, een luisterend oor bieden en ze veel liefde geven.

We proberen mensen zo min mogelijk aan te raken, maar dat is bijna onmogelijk in ons vak. Momenteel werken we zonder bescherming, want we moeten zuinig zijn op onze spullen. Mocht er een uitbraak komen in ons gebouw dan krijgen we mondkapjes en handschoenen. Maar die voorraad is niet oneindig.
Als ik vrij ben probeer ik mijn werk los te laten, maar het is lastig. Ik heb veel contact via de telefoon met vrienden en familie, maar ik kan ze niet zien nu. Het is te gevaarlijk. Ik wil niet dat ze ziek worden, want ik loop meer risico om besmet te raken. Maar ja, stoppen is geen optie. Ik kan mijn cliënten niet in de steek laten. Ik heb voor dit beroep gekozen en juist nu zijn wij extra hard nodig.
Zorgmedewerkers over hun werk; Bron https://nos.nl/collectie/13838-in-de-fr ... risis.html
In deze serie volgen we artsen en verpleegkundigen tijdens de coronacrisis. Ze vertellen over de strenge beschermings-maatregelen, patiënten en de dilemma's waarvoor ze staan.

Roxy

Berichtdoor Roxy » Wo 25 Mar 2020, 18:58

BD
25 maart 2020
JBZ Den Bosch gaat op slot voor bezoekers; Bron https://www.bd.nl/den-bosch-vught/jbz-d ... ~a008164b/
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch laat vanaf donderdagochtend 26 maart geen bezoekers meer toe. Een ingrijpende beslissing, maar nodig om de risico's op verspreiding van het coronavirus verder te beperken, aldus het ziekenhuis.

Niet ontnemen wat ze lief is
In het dagelijkse crisisoverleg van het ziekenhuis was de maatregel om bezoekers helemaal buiten de deur te houden al besproken. Maar tot woensdagmiddag was daartoe nog niet besloten ‘omdat het niet wenselijk en menselijk werd geacht’: ,,Corona is een ingrijpende ziekte en het allerlaatste wat we de patiënten willen ontnemen is dat ze lief is.”

Geen bezoek meer, tenzij
Maar woensdagmiddag laat besloot het ziekenhuis dan toch om vrijwel alle bezoekers vanaf 26 maart te weren. ,,We gaan de maatregel donderdagochtend invoeren vanaf 08.00 uur. Geen bezoek meer, tenzij. Het is een heel vervelende maatregel, maar corona is ook een heel vervelende ziekte. We willen koste wat kost voorkomen dat het virus zich verder verspreidt.”
Heel veel sterkte gewenst voor de mensen die hier mee te maken krijgen!

Terug naar “Gezondheid Algemeen”