Telegraaf
25 maart 2020
Lezerscolumn
Maaike (42) behoort tot een risicogroep: Ja, ik kan hier dood aan gaan; Bron
https://www.telegraaf.nl/vrouw/74951256 ... d-aan-gaanJa, ik ben nogal direct. Maar soms is dat de beste manier om de ernst van een situatie uit te leggen. Maar ik vind het op dit moment zó belangrijk dat deze boodschap wordt gebracht, dat ik mezelf niet kan aankijken als ik in mijn positie niet mijn verantwoordelijkheid neem.
Generale repetitie
Maar we moeten niet doen alsof deze tijd een generale repetitie betreft. De gelaten houding en het ronduit laconieke gedrag merk ik overigens ook in mijn directe omgeving: mensen die buiten gewoon hoestend staan te keuvelen, jongeren en kinderen die rondhangen in groepen (soms zelfs mét volwassen toezicht te dicht in de buurt)... Alsof er niks aan de hand is! Helaas. Helaas omdat deze nonchalante houding wel degelijk erge gevolgen kan hebben. En niet alleen voor mij, voor wie deze ’relaxte‘ houding letterlijk fataal kan aflopen.
Alle (spirituele) positivo’s en mindset masters die hier een gezellige kans in zien voor dingen als een ’hogere frequentie’ ten spijt; we hebben hier echt een serieus probleem waarover we niet luchtig moeten doen alsof het een generale repetitie betreft. Ik ben liever realistisch en duidelijk, that is my middle name. We dealen hier met de werkelijkheid en zullen ons aan regels moeten houden. Voor de veiligheid van ons állemaal.
Longontsteking
Er zijn mensen die eerder in het ziekenhuis belanden omdat ze ouder zijn of omdat ze bijvoorbeeld een chronische ziekte hebben die ervoor kan zorgen dat hun ziekteverloop ernstiger is dan bij ‘gezonde’ mensen (zelfs potentieel fataal). En ik ben zo iemand; ik kan hier dood aan gaan.
Ik wil het niet dramatiseren, maar er evenmin te licht over doen. Door mijn diabetes type 1 (die dankzij een nieuwe insulinepomp behoorlijk goed gereguleerd is) behoor ik tot een risicogroep. In mijn geval betekent dat concreet: als ik een longontsteking zou ontwikkelen ’dankzij’ corona is de kans bovengemiddeld dat ik in het ziekenhuis beland.
Bedankt
Dus. Wil ik de mensen die nu fysieke afstand betrachten bedanken. Niet alleen omdat jullie mensen zoals ik beschermen tegen besmetting - mensen voor wie een hand geven of bij anderen in de buurt komen nu letterlijk life threatening is geworden - maar ook omdat we op deze manier ons samen beschermen tegen een van de grootste rampen die Nederland momenteel treft. Compassie en mededogen is nu belangrijk. Juist nu. Nú kunnen we laten zien wat wij als maatschappij waard zijn als het er écht om spant. Doe het voor mij, maar óók voor jou en je eigen familie, voor als het nodig mocht zijn en jij op de IC terechtkomt, om welke reden dan ook.