@RoelA,
RoelA schreef:Mag ik overigens vragen waarom je er voor kiest ze niet te dragen?
Tot nu toe vind ik het niet nodig om een mondkapje te gaan gebruiken. Ik blijf thuis en ga 1x per week naar een winkel voor een aantal boodschappen op een tijdstip dat het niet druk is en waar de hygiëne maatregelen goed worden nageleefd. Als ik naar buiten ga houd ik mij goed aan de 1.5 meter afstand. De rest van de boodschappen bestel in online en worden op afstand en bij de voordeur bezorgd. Een stukje wandelen of fietsen doe ik voorlopig niet. Ik kan naar buiten gaan in de tuin en dat is voldoende.
Goede mondkapjes zijn schaars voor alle landen op de wereld en ik sta achter het standpunt van het Kabinet. Er zijn bijvoorbeeld mensen die in de thuiszorg werken die geen mondkapjes hebben omdat de werkgevers geen mondkapjes hebben. Dat gebeurt ook in sommige huisartsenpraktijken of in verzorgingscentra en andere instellingen dat er geen mondkapjes voor de medewerkers zijn. Ik hoop dat dat voor die mensen ook zo gauw mogelijk geregeld gaat worden.
In Nederland zijn er goede nieuwe initiatieven ontstaan om weer eigen productielijnen op te starten. Dat zijn goede ontwikkelingen want heel veel bedrijven hebben in het verleden de productielijnen van veel artikelen naar verschillende lage lonen landen verplaatst. En Nederland en andere landen in Europa zijn veel te afhankelijk geworden van landen als China.
En misschien komt er bij de mensen het besef dat je als mens zelf ook verantwoordelijk bent voor het kopen van veel goedkope spullen uit China die hier wekelijks met grote zeecontainers worden ingevoerd en naar de verschillende winkels en winkelketens in Nederland gaan.
AD
15 april 2020
Rutte: ‘Het loket gaat zeker niet in één keer open’; Bron
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/r ... ~ada8a36a/ Het kabinet wil niet in één keer, maar ‘stap voor stap’ naar versoepeling van de getroffen corona-maatregelen. ,,Het loket gaat zeker niet in één keer open. Er zal maatwerk nodig zijn om aan de 1,5 meter-samenleving te voldoen.”
Dat heeft premier Mark Rutte gezegd in een persconferentie na crisisberaad over het corona-virus met betrokken ministers.
Mondkapjes
Minister De Jonge zei dat, anders dan in België en Duitsland werd besloten vanavond, in ons land burgers niet wordt geadviseerd om mondkapjes te dragen op straat. Duitsland stelt sinds vandaag juist dat in winkels en het stads- en streekvervoer het dragen van mondkapjes ‘dringend wordt aanbevolen’. In België wordt het gebruik van mondkapjes ‘aangeraden'.
Minister De Jonge noemde het echter ‘onnodig’ en ‘onverstandig’. ,,Hier is schaarste, net als in de rest van de wereld. Ze zijn hard nodig in de zorg en het RIVM heeft ons dat ook niet geadviseerd. Het Outbreak Management Team heeft ook steeds geoordeeld dat het niet nodig is.”
Het RIVM laat ook weten dat het standpunt over mondkapjes ‘ongewijzigd is’.